Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar ej


Lars-Erik.j

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sedan ett flertal år en laptop Packard Bell som jag uppdaterat till Windows 10. Uppdateringen har gått bra och ett antal uppdateringar har gjorts.

Den senaste uppdateringen som är stor (mer är 1 gb) uppdaterades till ca 30% när vi fick strömavbrott och batteriet var borttaget. Efter det går datorn inte att starta. Jag kommer ungefär 1/3 in i Bios sedan fryser allt. Jag är fullt medveten om att man inte får stänga av datorn under uppdateringar men i det här fallet var det ofrivilligt. Jag misstänker att att det chip som sitter på morderkortet har pajat. Hårddisk och internminnena är OK. Min fråga är om det går att programmera om chipet alternativt om bara chipet finns som reservdel? Är det i så fall programmerat. Är lösningen att byta hela moderkortet  vilket är både dramatiskt och dyrt. Har någon råkat ut för liknande?

Tacksam för allla tips.

 

Lars-Erik   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser du att datorn kommer ca 1/3 in i BIOS?

Kan du beskriva mer i detalj om vad som händer från det att du slår på strömmen?

 

Det låter väldigt underligt att ett strömavbrott skulle orsaka att BIOS-programmet (gissar att det är det du menar med chip) går sönder. Men hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

När jag startar datorn så börjar datorn att kontrollera alla inställningar om jag förstått det rätt. Datorn börjar med det och efter en stund är det tvärstopp och det kommer upp ett meddelande som säger att jag skall vänta. Efter det händer ingenting. Jag trodde det var BIOS programmet som startade sin självkontroll när jag trycker på strömbrytaren. Datorn är ca 6 år gammal. Windows programmet har inte startat när det stoppar.

 

Lars-Erik 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startade datorn för att ta bilderna stannade den på Packard Bell inloggningsbild, d.v.s. det hände ingenting. Texten som kom upp nedtill på bilden var Press F2 to enter setup och Press F12 to change boot order. Jag har försökt bägge men ingenting händer. Tyvärr klarar jag inte att klistra in bilderna.

 

Lars-Erik   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifoga filer hittar man om man klickar på knappen Använd fullständig editor.

 

Hm.. kan det vara så att du behöver använda kombinationen Fn+F2 för att du ska komma in i BIOS?

Händer det nåt om du trycker på andra tangenter, som Enter eller Mellanslag?

Du borde då få en upprepning av texten Press F2 to enter setup och Press F12 to change boot order.

 

Men nu behöver du väl kanske inte in i BIOS utan det tycks ju vara så att det inte hittas någon disk som det går att starta från.

Du behöver då starta med skiva eller USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte Bios så lär man inte kunna starta något alls från något media/annat.

 

Långskott är att ta ur batteriet och nätsladden och hålla in power-knappen en stund(30sek) och prova sen att starta?

 

Nästa steg är att ta ur backupbatteriet och nolla bios, förmodligen får du öppna undersidan för att komma åt detta batteri, du får kolla på tuben om din modell eller liknande finns för hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett exempel här.

 

 

Har du tur så kan du finna din modell på youtube och se hur man gör.

 

Du måste ta ur det lilla batteriet(oftast ett 2032) ur datorn en stund så den tappar sina inställningar, datum/klocka m.m.

 

Om detta fungerar kan jag inte lova men värt ett försök om du har möjlighet eller någon vän som kan hjälpa dig?

 

Har själv råkat ut för detta flera ggr. när bios hängt sig och datorn inte vill fortsätta och starta upp som vanligt, även för stationära datorer har detta hänt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Ditt problem har inget med bios att göra. Det som hänt är att Windows kraschade under pågående uppgradering på grund av strömavbrottet då du valt att utföra denna utan anslutet batteri!

Det du kan göra är att ladda ner windows 10 som en iso-fil och bränna en dvd eller skapa ett bootbart usbminne. Sedan startar du en ominstallation där du ges möjlighet att spara dina filer och inställningar. Dessa hittar du under "windows.old" efter genomförd ominstallation. Windows 10 aktiveras automatiskt under förutsättning att datorn har tillgång till internet under installationen.

 

Lycka till

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu är problemet löst. Det visade sig att microchipset som innehåller Bios var trasigt och fick bytas. Därefter ominstallation av operativsystemet. Tack för alla tips.

 

Lars-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...