Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor till datoranvändare för studiesyfte (målgruppsanalys)


Sunrose

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag gjorde en enkätundersökning här tidigare i denna tråd: Användarstudie - Enkät över datoranvänding och problemlösning

 

Jag håller just nu på att göra målgruppsanalys till projektarbetet med underlag från enkätundersökningen, men känner jag skulle behöva ställa några korta ytterligare frågor för att få bättre förståelse för två olika målgrupper. Jag blev tillsagd att jag kunde skapa en ny tråd för detta, så det är det jag gjort.

 

Man kan svara på dessa oavsett om man svarat på enkäten eller inte, så länge man kan identifiera sig med en av målgrupperna. Om man vill kan man svara på frågorna direkt som inlägg i denna tråd, men man kan också skriva ett meddelande/pm direkt till mig om man hellre vill det.

 

När jag sammanställer informationen till målgruppsanalysen så kommer inget som kan identifiera de som svarar följa med, utan allt kommer att representeras av fiktiva "personas" i mitt projektarbete. Svaren kommer inte sammanställas och läggas upp i forumet då det inte är en kvantitativ undersökning.

 

Det vore väldigt tacksamt om det fanns några eller någon som skulle vilja svara på dessa frågor. :)

Jag använder inte omröstningsfunktionen eftersom jag vill att man ska kunna förklara vad man menar med egna ord.

 

Målgrupp 1 - Beskrivning: 

1. Du upplever ibland problem med att använda ett användarprogram på din dators operativsystem.

2. Du söker på internet för att lösa ditt problem med användarprogrammet.

 

Målgrupp 1 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att söka på internet efter en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda internetsökning för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via internetsökning? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om internetsökning för problemlösning du skulle vilja tillägga?

 

 

Målgrupp 2 - Beskrivning:

1. Du upplever ibland problem med att använda ett användarprogram på din dators operativsystem.

2. Du använder manualer, digitala eller fysiska för att lösa ditt problem med användarprogram. Du söker inte på internet för att hitta manualen utan du vet vart den finns tillgänglig.

 

Målgrupp 2 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att läsa manual för att hitta en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda en manual för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via manual? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om manualer för problemlösning du skulle vilja tillägga?

 

Ta gärna med frågan när du svarar så att jag ser vilken du har svarat på.

 

tacksam för alla svar jag kan få! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Målgrupp 1 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att söka på internet efter en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda internetsökning för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via internetsökning? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om internetsökning för problemlösning du skulle vilja tillägga?

Får bli spontant då:

 

1. Närhet/(snabb)tillgång. Ev. är det flera som råkat ut för exakt samma problem, kanske inom en begränsad tidsram, och förhoppningsvis finns ett lika exakt svar.

2. 50/50. Brukar mest vara just så, antingen finns det många sökträffar eller nästan inga alls.

3. Många sökträffar pekar på olika forum och många av dessa är så oöverskådliga att man skippar dessa om inte svaret finns i andra eller tredje inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör både målgrupp 1 och 2.. Stöter jag på problem med någonot program så är det första jag gör att i teminalen köra kommandot: man programnamn och /eller info programnanmn. Om det inte löser problemet så är det sökning på Internet som gäller. 

Målgrupp 1

1. Manualsidorna är det effektivaste sättet att få rätt syntax.

2. Tidseffektivt då manualsidorna redan finns i datorn. Oberoende av Internettillgång.

 

Målgrupp 2

1. Manualen gav ingen lösning..

2. Ofta ganska tidsödande.

3  Google  m.m. ger oftast en massa irrevelanta svar.

 

P.S. Använder linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 skrev så bra att det stämmer in på mig också.

 

Dock om det t ex är en inställning i routern jag undrar över så tar jag fram manualen som jag har sparat på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar ni ger! Tack så jätte mycket! :)

 

Har ni några synpunkter eller idéer på sådant ni tror skulle vara ett mer effektivt sätt att få

den information ni söker efter för att lösa problemet med?

 

Om det t.ex skulle skapas en digital tjänst (en hemsida, en app eller t.ex. ett datorprogram) hur tycker ni att den skulle kunna vara hjälpsam för er att lösa problemet med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spånar fritt bara..

Jag har på www.superstart.se nyttjat flera sök-block som jag konfigurerat så att jag kan söka info på ex. eforum (eforums sökmotor är verkligen helkass)

Ett annat block söker på biltema, jula, clas osv.

Ett tredje söker på en dagstidning osv..

Funkar riktigt bra.

 

Tänker mig en webbsida där man via filter (om möjligt) kan få till mer relevanta sökträffar

 

Att man kan börja med (ja, jag spånar bara) att ange om det är hårdvara/mjukvara, vilket operativsystem, om man vill få med sökträffar från forum eller ej, inom datum osv..

Sedan kan ju givetvis vara en sökmotor som Google som söker enligt filterinställningarna .

Ja, och sedan bör det vara så att du kan tillämpa filter allt eftersom, söka inom tidigare sökträffar.

 

Inte som program eftersom du kanske sitter hos en kompis och vill/får inte installera programvara, som då dessutom måste vara oberoende av plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spånar fritt bara..

Jag har på www.superstart.se nyttjat flera sök-block som jag konfigurerat så att jag kan söka info på ex. eforum (eforums sökmotor är verkligen helkass)

Ett annat block söker på biltema, jula, clas osv.

Ett tredje söker på en dagstidning osv..

Funkar riktigt bra.

 

Tänker mig en webbsida där man via filter (om möjligt) kan få till mer relevanta sökträffar

 

Att man kan börja med (ja, jag spånar bara) att ange om det är hårdvara/mjukvara, vilket operativsystem, om man vill få med sökträffar från forum eller ej, inom datum osv..

Sedan kan ju givetvis vara en sökmotor som Google som söker enligt filterinställningarna .

Ja, och sedan bör det vara så att du kan tillämpa filter allt eftersom, söka inom tidigare sökträffar.

 

Inte som program eftersom du kanske sitter hos en kompis och vill/får inte installera programvara, som då dessutom måste vara oberoende av plattform.

 

Ja vad intressant! Tack.

 

Fler får gärna komma med i tråden och säga vad ni tycker också. Ju fler desto bättre!

 

Får jag fråga också vad det är för problem du oftast upplever med användarprogram? T.ex är det svårt att förstå hur en viss funktion fungerar, är det något som inte fungerar som förväntat etc.? :)

 

Edit: Tänkte klargöra också att den digitala tjänstens syfte skulle vara att hjälpa de som upplever problem med användarprogram specifikt, och inte om hårdvara eller annat datorspecifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Målgrupp 1 - Frågor:

1. Beskriv varför du väljer att söka på internet efter en lösning på ditt problem med användarprogram. Vad driver dig till att använda internetsökning för detta?

2. Är det tidsödande eller tidseffektivt att hitta en lösning om användarprogram via internetsökning? Och varför tycker du så?

3. Något annat du tänker om internetsökning för problemlösning du skulle vilja tillägga?

 

1. Det brukar vara den senaste informationen. Manualer (även om det är pdf eller on-line) uppdateras inte lika ofta.

 

2. Mycket tidseffektivt. Hur gjorde vi förr?

 

3. Det kräver ganska mycket kunskap av användaren. Jag får ofta hjälpa andra med datorproblem, och nuförtiden behöver jag ju inte göra mer än att googla fram svaret, men för personerna jag hjälper är det fortfarande ett mysterium. De har ju så klart försökt söka, men de vet inte vad de ska söka efter eller hur de ska bedöma träffarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får jag fråga också vad det är för problem du oftast upplever med användarprogram? T.ex är det svårt att förstå hur en viss funktion fungerar, är det något som inte fungerar som förväntat etc.?

Det är ju väldigt varierande, svårt att precisera "oftast".

Men jag är fascinerad över att det fortfarande, år 2016, är så att vi människor ska anpassa oss efter tekniken, och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...