Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Mozillas e-postprogram


olof-33

Rekommendera Poster

ag kan inte ta bort programmet enligt rubr. Jag har provat även med Revo Uninstaller

utan resultat. Jag har också kollat på Mozillas hemsida men inte hittat något som jag kan använda för att avinstallera programmet. Jag har nämligen problem med e-posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska förstås först följa guiden Mikael63 visar. Därefter tittar du efter att programmet inte finns kvar i Program och funktioner:

 

Klicka på Sök (till höger om Startflaggan) > skriv Program och funktioner > Avinstallera (eller ändra) ett program > Markera och ta bort Mozilla Thunderbird och eventuellt Mozilla Maintenance Service (om båda finns kvar)

Här kan man läsa om det senare:

https://support.mozilla.org/sv/kb/what-mozilla-maintenance-service

 

Tillägg

När jag tänker efter så är detta nog samma instruktion (fast på svenska) som den i Mikaels länk. Jag har själv en gång avinstallerat Thunderbird i Program och funktioner och då dök nog instruktionerna enligt guiden upp som meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag kan inte ta bort programmet enligt rubr. Jag har provat även med Revo Uninstaller

utan resultat. Jag har också kollat på Mozillas hemsida men inte hittat något som jag kan använda för att avinstallera programmet. Jag har nämligen problem med e-posten.

Om vi vänder på frågan, vad är det för problem du har med Thunderbird?

Finns flera här som använder denna, så du kan förhoppningsvis få hjälp att få den att fungera. Så slipper du att avinstallera, om du förstås inte längre vill ha den kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder på frågan, vad är det för problem du har med Thunderbird?

Finns flera här som använder denna, så du kan förhoppningsvis få hjälp att få den att fungera. Så slipper du att avinstallera, om du förstås inte längre vill ha den kvar?

Jag kan inte skicka en fil från mitt släktforskningsprogram till en kompis. Jag tycker Thunderbird är ett bra program men undrar samtidigt hur i h-e det kan få bita sig kvar i Windows på detta  sätt. Jag är dålig på engelska.

Jag har fått rådet att avinstallera mitt e-postprogram och sedan ominstallera detta då ComHems utgående server inte godkänner mejlet jag vill skicka.

Lustigt nog kan jag ta emot e-post och även skicka till mig själv utan problem.

Tyvärr är supporten på ComHem minst sagt snorkiga så jag måste söka hjälp någon annanstans.

Jag har fått sådan hjälp tidigare på detta forum.

Hälsningar

Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att filen du försöker skicka har ett filformat som Comhems server inte godkänner. Om du packar filen med ex. 7Zip och bifogar den filen istället, fungerar det bättre då?

En annan väg är ju att dela filen i en molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är på 261 kb och är tydligen  komprimerad. Jag får besked från servern

att "inloggning till mailout.comhem.se misslyckades" och får upp ett fönster för

att lämna mitt l-ord.  Efter detta får jag besked att det inte gick att sända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men går det att skicka ett mail utan bilaga då?

 

men går det att skicka ett mail utan bilaga då?

 

Ja. Jag kan skicka till mig själv.

Jag tror att jag kan lösa problemet om jag kan ta bort e-postprogrammet och sedan  nyinstallera det igen. Det går inte att göra via kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skicka mejl till samma kompis utan bilaga?

Går bilagan att skicka till dig själv?

 

På vilket sätt går det inte att avinstallera Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skicka mejl till samma kompis utan bilaga?

Går bilagan att skicka till dig själv?

 

På vilket sätt går det inte att avinstallera Thunderbird?

Hej Cecillia

Jag försökte skicka filen till mig själv med Windows e-post och fick följande

besked:

Det gick inte att skicka det här meddelandet, så det har placerats i utkast.

Kontrollera att adressen stämmer och att  bifogade filer inte är för stora.

Filen "Win RAR zip arkiv 183 836 kb"

Då det inte heller går att skicka med W e-postprogram  ligger tydligen felet

inte i Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vilken server kopplar du upp dig emot för att skicka? SMTP-inställningar?

2: Kan du bifoga filer av andra format med e-post?

3: Ominstallation av programmet kan kanske hjälpa men tror det inte är en väg som löser denna knut.

4: Ibland blandar sig antivirusprogram in i skickande av epost, testa inaktivera eventuellt AV.

5: Förslaget att lägga filen i en arkivfil, som zip, är bra. Rar borde fungera det med iofs.

6: Vilken epostadress skickar du via, en från Comhem eller annan operatör (som gmail, outlook, hotmail..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vilken server kopplar du upp dig emot för att skicka? SMTP-inställningar?

2: Kan du bifoga filer av andra format med e-post?

3: Ominstallation av programmet kan kanske hjälpa men tror det inte är en väg som löser denna knut.

4: Ibland blandar sig antivirusprogram in i skickande av epost, testa inaktivera eventuellt AV.

5: Förslaget att lägga filen i en arkivfil, som zip, är bra. Rar borde fungera det med iofs.

6: Vilken epostadress skickar du via, en från Comhem eller annan operatör (som gmail, outlook, hotmail..)

 

Jag skickar via "mailout.comhem.se"   (SMTPserver)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar via "mailout.comhem.se"   (SMTPserver)

Jag ser att det har blivit fel beträffande storleken på min fil. Den är endast på

184 kb så detta kan väl knappast vara orsaken till att den ej kan bifogas.

Jag har nu försökt skicka mejlet utan bifogad fil och får ett felmeddelande:

Det gick inte att skicka med hjälp av utgående server (SMTP) mailout.comhem.se av okänd anledning. Kontrollera att dina inställningar för utgående server SMTP är korrekta och försök igen.

 

Funkar fortfarande inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de är de här inställningarna som åsyftas:

https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/windows-10-kontrollera-installningar-89482

 

Och rätt inställning för utgående server verkar du ju ha. Jag hade själv problem ett tag med min Tele2 post beroende på att jag trodde att jag 1) kunde ändra lösenordet (vilket jag inte fick) 2) kunde ändra hur jag skulle skriva mitt förnamn och efternamn i e-postadressen, vilket jag inte heller fick. Du har möjligtvis inte gjort samma "fel"?

 

Det kan ligga något i det Monshi skrev om att antivirusprogrammet kan blanda sig i. Är ditt antivirusprogram inställt på att skanna e-posten? Stäng i så fall av den funktionen i inställningarna, åtminstone för utgående post.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte någonstans att du använder rätt portnr för dina utgående mail?

 

Enligt ComHem´s support ska det tydligen vara enligt bilden.

 

post-13429-0-79445500-1475330510_thumb.png

 

 

Alternativt detta

 

post-13429-0-10344100-1475330717_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hjälp av Comhem support att skicka den aktuella e-posten med bilaga via deras  webbläsare.

I övrigt ger jag för tillfället upp då jag är mest beroende av att kunna ta emot e-post. Detta verkar ju fungera.

Jag vill tacka alla som vänligen ställt upp med tips.

(Gammal man gör så gott han kan. Men detta hjälper inte alltid.)

Olof (84 år)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...