Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låg hastighet med wi-fi


Sigge123

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har problem med mitt trådlösa nätverk.

Jag har 100/10 mbit i mitt uttag via stadsnätet. Har kollat med kabeln in till datorn

Och där får jag ut 100/10 men så fort jag kopplar in kabeln i det trådlösa modemet så går hastigheten ner till ca 10/10 ibland tom lägre. Det är som att det finns en spärr i modemet som gör så att hastigheten inte kan överstiga 10/10. Det spelar ingen roll om jag har mina enheter precis bredvid modet, det gör ingen skillnad.

 

Har testat följande:

 

Har testat med två olika trådlösa routrar, en Netgear och en Asus, ingen skillnad

 

Har testat med 5ghz men ingen skillnad

 

Har testat med olika kanaler och band

 

Och har ingen spärr av hastighet aktiverad i routern.

 

Borde inte vara fel på kabeln eftersom jag får 100/10 med den rätt in i datorn.

 

Någon som vet vad det kan vara för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rt-ac66u som du kallar för modem eller är det något annat?

 

Går kabeln från nätverksuttaget i väggen till WAN/internet-kontakten på rt-ac66u och datorn är ansluten till en LAN-kontakt?

 

Är rt-ac66u ny eller har den använts tidigare?

På vilket sätt användes den förut (om den är så)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja allt jag använder är dem här rt-ac66u

 

Kabeln in i internetkomtakten på routern sen trådlöst

 

Den är helt ny. Har testat två olika routrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det blir tjatigt, men jag tycker inte det är helt entydigt vad du har testat.

Har du prövat utan att använda den trådlösa funktionen, dvs med både en kabel till routerns internetkontakt och en kabel mellan routern och datorn?

 

Har du ändrat många inställningar i routern så att det finns en risk för att något har blivit felinställt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det blir tjatigt, men jag tycker inte det är helt entydigt vad du har testat.

Har du prövat utan att använda den trådlösa funktionen, dvs med både en kabel till routerns internetkontakt och en kabel mellan routern och datorn?

 

Har du ändrat många inställningar i routern så att det finns en risk för att något har blivit felinställt?

Ah nu förstår jag.

Testade med att köra kabel till router och från router med kabel till datorn. Fick då cirka 10/10 igen så måste ju vara routern som det är något knas på.

 

Tycker dock att det är konstigt eftersom att jag har testat med olika routrar och jag har återställt routern ett antal gånger till fabriksinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du har två datorer (?) kan du testa skicka fil mellan dem för att se vad du får för hastighet?

Bara en tanke då jag inte vet var det blir fel. Kan vara en konflikt mellan din mediabox, det du kallar modem, och din router. Vad har du för leverantör, stadsnätet skriver du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...