Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att montera en (av tre) USB-diskar vid start.


Mikael63

Rekommendera Poster

Har en stationär dator som fungerar som filserver.

OS är Linux Mint Xfce.

Till den är tre USB-diskar anslutna.

 

Jag har fixat så att diskarna monteras automatiskt med kommandot pmount.

Detta har fungerat bra.

 

Två av diskarna, minns inte vilka, gick ner i viloläge men med hjälp av hdparm fixades även detta problem.

 

Nu visar det sig att en av dessa tre USB-diskar ändå avmonteras efter en tid.

Detta har jag nu åtgärdat genom att till den disken kopiera en liten fil en gång i minuten.

 

Men nu till det återstående problemet:

När jag startar upp filservern (som alltså inte längre står på 24/7) så slår jag till en strömbrytare som ger spänning till datorn och till diskarnas nätaggregat.

Därefter startar jag datorn. (jag har valt att inte ha automatisk uppstart efter spänningsbortfall).

Jag ser på den krånglande diskens "lampa" att den vaknar till liv men hinner somna innan operativsystemet kommit igång helt.

Därför går det inte heller att montera den med pmount utan jag måste antingen vänta med att slå igång disken eller ta ur och sätta tillbaks USB-kabeln.

 

Okej, det är ju inte allt för ansträngande men ett litet irritationsmoment, lätt att glömma.

Något trix för att "slippa" detta?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat detta sedan tidigare:

att lägga till diskarna i fstab ger en del fel eftersom diskarna inte hunnit blivit klar när de ska monteras

Det är alltså mina egna anteckningar.

 

Fyller på med några tider som jag nyss har kollat.

Strömbrytare på 0:00.

Nu startar datorn upp en kort stund, USB-diskarna spinner igång, skärmen vaknar till liv en kort stund.

0:16 startas datorn.

0:39 somnar disken.

3:05 skrivbordet laddas, disken är inte monterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...