Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BOOTMGR image is corrupt


Mållgan

Rekommendera Poster

"BOOTMGR image is corrupt-The system cannot boot" möts jag av  på svart bild när jag i min Windows 7-dator kört en recoverykörning i programmet AOEMIBackupper. Det går inte att komma vidare in i  t ex kommandotolken eller genom att åerstarta och trycka F2, F8 eller andra F-tryckningar. Ett tips är att ladda hem en Windows 7-BOOTMGR-fil men hur får jag i så fall in den i den C-systemdisk som jag inte kommer.
 Windowsreparationsskivan startas inte om jag sätter in den och återstartar. Enligt bootordningen ska datorn bootas från CD-enheten som första enhet. Allt har sin bakgrund i tidigare tråd där det blev elakt i datorn efter att jag uppdaterat ett antal drivrutiner. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ny AOEMI-recoverykörning som resulterade i en fryst svart välkomstbild efter återstarten (Bild 1). Det går inte att välja något där utan enda sättet att gå ur bilden är att starta om datorn. Därefter satte jag in den första av fyra Windows 7-återställningsskivor, som jag skapade när datorn ianspråktogs. Då visas inledningsbilden enligt Bild 2 (”Acer eRecovery Management”). Där erbjuds två alternativ: ”Fullständig systemåterställning till fabriksinställningarna” och ”Återställl operativsystemet men spara användardata”. Något reparationsalternativ finns inte.

Ja, vad göra? En verkningsfull tanke kanske är att välja ”Fullständig systemåterställning.....” och sedan prova med en ny AOEMI-recoverykörning av en C-diskimagefil skapad för några dagar sedan? Men denna C-diskimagefil kanske innehåller en ”BOOTMGR-image som är korrupt? Jag har en C-diskimagefil som är någon månad gammal som det kanske är värt att prova att AOEMI-recoveryköra med allra först?

post-63909-0-34832600-1472818912_thumb.jpg

post-63909-0-14830000-1472818920_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller kommer jag åt ett reparationsalternativ om jag väljer något av alternativen ”Fullständig systemåterställning till fabriksinställningarna” respektive  ”Återställl operativsystemet men spara användardata”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller kommer jag åt ett reparationsalternativ om jag väljer något av alternativen ”Fullständig systemåterställning till fabriksinställningarna” respektive  ”Återställl operativsystemet men spara användardata”?

Nej, du behöver antingen en reparationsskiva eller en normal installationsskiva med Windows 7 och inte en återställningsskiva för att få reparationsalternativ. Om du har tillgång till en annan dator med Windows 7 kan du göra en ny reparationsskiva eftersom det verkar vara fel på den du har: http://www.sevenforums.com/tutorials/2083-system-repair-disc-create.html

 

Om du eller någon kompis har en licens för Windows 7 som inte kom förinstallerad i en dator går det att hämta installationsfil för Windows 7: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År det möjlligt att från en Windows 8-dator hämta installationsfil för Windows 7 och använda detn Windows 7-kod som förhoppningsvis finns på etikett under min dator (loptop)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År det möjlligt att från en Windows 8-dator hämta installationsfil för Windows 7 och använda detn Windows 7-kod som förhoppningsvis finns på etikett under min dator (loptop)?

Nej., Jo förresten det är det visst möjligt att göra, ifall det är som jag tror du menar.

 

Jag har en Windows 7-reparationsskiva men den öppnas inte när jag startar datorn med skivan i CD-enheten.

Kanske det är så att Boot prioritetn är satt till disken och inte DVD?

Det ändrar du genast genom att direkt vid uppstart, snabbt som attan trycka [F8] upprepade gånger.

Då skall du kunna komma in i en sk. Boot meny där du kan ändra diskarnas boot-prioritet.

Obs! Denna ändring är bara temporär och gäller enbart nästa uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i Mållgans allra första inlägg står det "Enligt bootordningen ska datorn bootas från CD-enheten som första enhet"

 

Det hindrar förstås inte att han kan gå in i BIOS och kolla att det verkligen är så det förhåller sig. Om inte får han ändra boot-ordningen med hjälp av piltangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer överhuvudtaget inte in i BIOS. Ingenting händer vid start oavsett vilken F-knapp jag håller ned. Den svarta bilden är fastfrusen och det går inte att bläddra i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en dator, tror det var en Sony, fick jag trycka på ESC-tangenten för att komma in i BIOS vid start. Prova det så har kanske allt uteslutits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootordningen är CD-enheten som första enhet vilket framgår av att AOEMI-recoveryskivan läses in när jag startar datorn med den skivan i CD-"facket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag har en Windows 7-reparationsskiva men den öppnas inte när jag startar datorn med skivan i CD-enheten.

Vilket får mig att tro att det är något fel på skivan och du behöver göra en ny.

 

 

Jag kommer överhuvudtaget inte in i BIOS. Ingenting händer vid start oavsett vilken F-knapp jag håller ned. Den svarta bilden är fastfrusen och det går inte att bläddra i den.

Om du med svarta bilden menar sidan Windows Boot Manager så är det alldeles för sent för trycka på någon tangent för att komma in i BIOS. Man ska inte heller hålla nere tangenten utan trycka upprepade gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att låsa upp datorn så att säga i fall denna inte tar sig vidare, tryck och håll inne startknappen i minst 4 sek.

Sedan skal man trycka upprepade gånger på tangenten, inte hårt men i snabb följd.

Men jag börjar misstänka att du har problem med skivan, liksom Cecilia föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte fel på Windows 7-reparationsskivan. Jag provade med att koppla bort det externa tangentbordet från laptopen och då lästes skivan in vid starten. Jag valde där det första alternativet, startreparation, men ingenting fanns att reparera så jag är tillbaka på ruta noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Återställa operativsystemet men behålla användardata" blir väl det jag på måndag siktar på när jag ska besöka ett lokalt "PC-doktorföretag" om de inte hittar på något bättre. Vad "behålla användardata" betyder kan man ju fråga sig. Installerade program lär väl försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna tråds första inlägg inledde jag med "BOOTMGR image is corrupt-The system cannot boot". Med det i huvudet startade jag datorn med Hirens Bootskiva och valde där "Windows mini XP", vilket startade Windows i den miljön så att jag kunde kopiera hela C-disken till en extern hårddisk. Alltid något att glädja sig åt.

Enligt några Googlekällor ska det finnas något kommando i Hirenskivan som handlar om att fixa en korrupt BOOTMGR men det får jag inte att funka.

Se bifogad kommandotolkbild som visas när jag öppnar kommandotolken.

Vilket kommando ska skrivas där?

I nästa bild visas hur "My Computer" ser ut, dvs bl a de olika enhetsbeteckningarna i den fysiska C-disken.

Vore kul att själv prova fix denna BOOTMGR men hur?

post-63909-0-43554800-1472976342_thumb.jpg

post-63909-0-94788500-1472976380_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några kommandon som har med boot-filer att göra på sidan https://support.microsoft.com/en-us/kb/927392 men jag vet inte om de finns på Hirens skiva eller om det hjälper att köra dem från en XP-miljö men ändra på en partition med Windows 7. Se även instruktionen för Windows 7 på sidan https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/#Fix_the_MBR_in_Windows_7 fast de första punkterna gäller ju inte dig utan jag menar just själva kommandona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Om det var fel på MBR hade du nog fått ett annat felmeddelande.

"Jag provade nyss tipset i nedanstående länk utan positivt. resultat: "Repair Infected Master Boot Record (MBR)"."

 

http://www.bing.com/...A9D83&FORM=VIRE

 

MEN undrens tid är inte förbi! Och envishet lönar sig åtminstone ibland. Någon timme efter jag genomfört ovanstående, och till synes verkningslöst, fick jag ideén om att starta datorn med "Systemåterställningsskiva för Windows 7"  (som inte tidigare resulterat i någonting) och valde startreparationsalternativet. Hör och häpna! Någon form av reparation genomfördes och när jag sedan återstartade datorn var allt frid och fröjd! Datorn bootades med Windows 7 som om ingenting hade hänt!

Tack för allt stöd och för att jag har fått prata av mig (igen). Någon annan stackare kanske också kan bli hjälpt av hur jag lyckades fixa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...