Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsymboler "tillplattade" efter drivrutinuppdatering


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag använde AVG Driver Updater för att uppdatera drivrutinerna i min Acer Aspire 8943G, Windows 7 Home Edition. Efter uppdateringen har jag justerat bildskärmsupplösningen och symbolstorleken på skrivbordet (ctrl+scrolla med musen) men jag får inte till det riktigt som jag vill. Symbolerna blir en aning tillplattade (ihoptryckta) så att de blir "långsmala" på längden, vilket inte minst syns på det fotografi som jag har som bildskärmbakgrund. Kan detta ("proportionerna") ändras på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här och en del annat får jag ingen ordning på efter uppdateringen av 12 drivrutiner. Jag återställer nu C-disken men en recoveryfil som är några dagar gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det är bättre att ladda hem drivrutiner från Acers supportsida och då kanske du inte behöver återställa datorn.

Kom ihåg att starta om datorm  efteråt.

http://www.acer.com/ac/en/GB/content/support

 

[Edit] Även om det skulle vara samma drivrutinsversion installerad så laddar du hem och ominstallerar alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikprocessorn verkar varar Mobility Radeon HD 5850 och denna grafikdrivrutin  hämtar du direkt från AMDs sida http://support.amd.com/en-us/download

Direkt nedladdning (for Legacy Graphics Products):

AMD Radeon™ HD 6000M and HD 5000M​ Series: Windows 7 (32-b​​it  |  ​64-bit)

Du kan ta Radeon Software Crimson Edition Beta 16.2.1 från 3/1/2016

 

Högerklicka på installationsfilen och välj 'kör som Administratör' > Starta om datorn

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att först gå in i kontrollpanelen > Program och avinstallera gamala AMD Catalyst s/w och starta om datorn.

Sedan installerar du senaste AMD Radeon Software Crimson Edition och startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde AVG Driver Updater för att uppdatera drivrutinerna i min Acer Aspire 8943G, Windows 7 Home Edition. Efter uppdateringen har jag justerat bildskärmsupplösningen och symbolstorleken på skrivbordet (ctrl+scrolla med musen) men jag får inte till det riktigt som jag vill. Symbolerna blir en aning tillplattade (ihoptryckta) så att de blir "långsmala" på längden, vilket inte minst syns på det fotografi som jag har som bildskärmbakgrund. Kan detta ("proportionerna") ändras på något sätt?

Är du säker på att du har ställt in bildskärmsupplösningen till den som skärmen verkligen har?

Om man ställer in lite fel kan det just bli så att t ex runda saker blir ovala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återställer jag och om det lyckas ger jag tusan i att röra i drivrutinerna till dess att jag återställt mig själv mentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du har ställt in bildskärmsupplösningen till den som skärmen verkligen har?

Om man ställer in lite fel kan det just bli så att t ex runda saker blir ovala.

Absolut!

Glömde bort detta, men det är alldeles riktigt.

En bildskärm med låt säga upplösningen 1280 × 1024 och har endast tillgång till via grafiken 1280 × 960 kommer att ge ovala saker.

 

Det har med att göra att inte rätt grafikdrivrutin är installerad, om det skulle endast vara Microsoft Windows standard grafikdrivrutin kommer det att bli problem.

 

Se mitt inlägg #4 ovan, sedan ställer du in bildskärmsupplösningen genom att högerklicka på skrivbordet och välja Bildskärmsupplösning.

På din dator skall det vara 1920x1080

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...