Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blixt o dunder - 322 renar döda i en smäll


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Har ni hört talas om något så ofattbart nån gång?

ÖP: 322 renar döda i blixtnedslag

Aftenposten: 322 reinsdyr drept av lynnedslag på Hardangervidda

 

Om vi nu pratar om blixt och åska, så var det förr i tiden som det var säkrast att sätta sig i bilen pga. dess plåt och den effekten som kallas för Faradays bur.

Idag är det nästan tvärtom. Plåten i bilarna är alldeles för tunn för att kunna skydda mot blixtnedslag (måste minst vara 0,7mm), dock säkrare i bilen än att vara utomhus, bäst är det att vara inomhus.

 

Jag har en bekant som nästan kurkade när han pratade i telefon (luftledning) blixten slog ned och han dog faktiskt -bokstavligen.

Hans söner lyckades dock med hjärt & lungräddning starta hjärtat igen så han överlevde.

Detta var för c:a 15-år sedan, men än idag så är han helt döv på ena örat, samt att han haltar när han går.

 

Jag var på fiske en gång uppe i Frostviken, vi tältade och på kvällen drog ett oväder över oss.

Vi hade precis satt oss på ett vindfälle och kokade mat över en eld. Pang! Vi drev omkull och det slog lock för öronen och blixt o knall kom samtidigt.

Blixten slog ned i tjärn bara 30m från där vi satt.

Det var det absolut värsta jag varit med om och ändå det var för över 25-år sedan..

Jag har än i dag nedsatt hörsel på mitt vänstra öra efter denna händelse.

 

Så blixt o dunder är inget att leka med och se särskilt till att inte prata i telefon - om det är fast ledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sorgligt med renarna! Dessa vackra djur (med sitt goda kött)!

Känner mig som en kannibal p g a det jag skrev inom parentes men renkött i alla former, t ex renskav, är en delikatess.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åskan är otäck. För många år sedan stod jag bredvid en fotbollsplan i en ungdomsturnering när blixten slog ner nära ena hörnflaggan efter att åskvädret anlänt nästan oaviserat. Hela markytan skakade. Turneringen avbröts. Ingen skadades lyckligtvis.

Nära vår villa har blixten slagit ner två gånger och blåst ut det mesta i våra datorer innan vi hann dra ut kablar. Hemska krafter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara rätt så unikt. Men inte oförklarligt.

Handlar troligen om sk. stegspänning plus det faktum att djur (åtm, hästar) tål betydligt lägre ström än människan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...