Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mappregistrets struktur- förvirrande Windows 10 Pro nyinstallation


Akki

Rekommendera Poster

Mitt mappregister på helt ny dator har skapat märkliga strukturer som jag inte får rätt på:

 

Mina bilder tex är helt dedikerad till OneDrive men jag vill inte ha mina 30000 bilder i molnet utan enbart lokalt på disken. Överläsning från gamla datorn till nya sker via NASen.

OneDrive skall bara ha ett antal mappar för Word och Excel filer under Documents, har därför stängt av Bilder och därmed stänger jag även Bilder under Den här datorn. Märkligt.

 

Trots att jag är inloggad som Administratör har jag ibland inte behörighet att skriva till en mapp....Märkligt

 

Slutligen har Windows skapat en egen mapp som är en kopia av Programmappen.. med Genväg symbol. Mappstrukturen är identiskt men datum är olika....Märkligt. Jag kan heller inte spara en fil där.

 

Se bilagda skärmklipp

 

Hur få ordning på detta?

 

Åke

post-59320-0-68692600-1472318786_thumb.jpg

post-59320-0-13614900-1472318987.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det röda krysset är väl bara OneDrives sätt att visa att den inte synkroniserar den mappen. Mappen i sig är inte avstängd utan går bra att använda.

 

När det gäller Program-mappen blir det krångligare därför att mappen C:\Program egentligen heter C:\Program Files men översätts till svenska vid visning i Utforskaren. Ibland gör Windows genvägar (med gamla mappnamn) för att gamla program som inte är skrivna för nyare Windows-versioner fortfarande ska fungera. Svårt att veta om det är orsaken i just ditt fall med Program-genvägen. Genvägen i sig innehåller ju inga andra mappar utan verkar i ditt fall peka på den riktiga mappen C:\Program och därför visas förstås samma sak oavsett om genvägen eller mappen öppnas. Det går inte att spara filer i vissa typer av genvägar.

 

Sedan Vista har Windows sänkt behörigheten för administratörskontot för att skydda datorn mot skadliga program.

 

Som jag ser det behöver du inte göra något åt mapparnas struktur och om du försöker kan du råka göra att Windows inte fungerar ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack Cecilia. Kanske kan jag köra programmet du tipsade mig om för ett år sedan efter att jag uppdaterat från W7 tillW10 på den "gamla" datorn så att mappbehörigheten återställs.

Jag har nu lagt bilderna under Snabbåtkomst/Bilder/Sparade bilder.

Mvh

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Akki

 

Ett tips i all välmening:

Se till att du tar backup eller åtminstone har alla dina viktiga filer på annan disk. Tex en USB-disk eller liknande. Kopiera över allt egenproducerad data!

 

För hårddisken på din dator kommer att gå sönder - det kan ske i morgon eller om 5-år

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack Cecilia. Kanske kan jag köra programmet du tipsade mig om för ett år sedan efter att jag uppdaterat från W7 tillW10 på den "gamla" datorn så att mappbehörigheten återställs.

Jag har nu lagt bilderna under Snabbåtkomst/Bilder/Sparade bilder.

Mvh

Åke

Ingen orsak :)

 

Vad är det för mappar som du har problem med och vill återställa?

 

Snabbåtkomst är bara en bit av vänsterkolumnen med genvägar till vanliga mappar. Snabbåtkomst/Bilder/Sparade bilder borde vara samma sak som mappen Sparade bilder i den mapp Bilder som syns i biten Den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

jag gör regelbundet system image på både en separat drive och på NASen (WDMyCloud Ex2).

 

Cecilia: det är lite av mitt problem, jag kan inte skriva direkt till den mapp du hänvisar till...under Den här datorn , se skärmklippet. Den är kopplad till OneDrive där jag blockerat densamma från att ladda upp bla Bilder

Mappen jag kan skriva till ligger under Användare/Carla ( min inloggning emailadress förkortad tror jag...) osv

 

 

Nästa utmaning blir synkronisering av Outlook Kontakter och Kalender med iPhone och iPad via iCloud - fick aldrig det att fungera fullständigt i gamla datorn, Outlook lägger upp nya sådana parallellt som också blir förvirrande .....

 

Åke

 

post-59320-0-64660800-1472446876_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...