Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbord och mus fungerar inte efter uppdatering med programmet DriverMax


olanola

Rekommendera Poster

Jag har fått ett problem med min gamla XP-dator, en Fujitsu ScaleoC. Efter att ha installerat programmet DriverMax har jag uppdaterat drivrutinerna för ljudkort,grafikkort och mycket mer, i gratisversionen får jag bara uppdatera 2 st / dygn. Det har fungerat klanderfritt utom den sista, jag minns inte vad den drivrutinen hette men var till USB-ingångarna. Under nedladdningen stannade bar installationsförloppet och efter det så fungerar varken tangentbord eller mus. Jag hade trådlöst både tangentbord och mus.

Har testat med sladdansluten mus och tangentbord utan resultat.Jag har kört varianten "tangent F8" och får upp bilden där jag skulle kunna välja, felsäkert läge, sista kända  fungerande läge, och ett par alternativ till, men kan inte välja något då jag inte kan flytta den markerade raden, som står på "starta windows normalt". När jag ansluter tangentbord och mus i USB ingångarna talar datorn om att ny programvara hittats, likaså får jag information om att mitt virusprogram behöver uppdateras, så internet verkar fungera. Men musmarkören står stabilt mitt på datorskärmen. Har testat med att lägga i CD-skivan med drivrutiner för mus och tangentbord och den startar och visar menyn där jag ska välja vilken drivrutin jag vill installera  men jag kan inte starta installationen med musklick eller tangentbordstryckning. Jag har inte lyckats komma in i BIOS, jag vet inte om jag gör något fel, när datorn startar står det att jag ska trycka "Del" för att komma till BIOS men det fungerar inte.

Någon som har något tips är jag tacksam 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte heller med att trycka bara en gång på den valda tangenten/tangentkombinationen för att komma till BIOS utan man kan behöva trycka flera gånger i snabb takt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DriverMax kan ha installerat drivrutiner som inte är lämpliga för din dator.

Vid en sökning på nätet finner jag att din dator skall vara utrustad med P/S2-kontakt för både mus och tangentbord. Har du inget tangentbord och mus med P/S2-kontakt kan du köpa en adapter.

Kjell och Co har sådana:

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/usb-hona-till-ps-2-hane-passiv-p38012

 

Det är sällan som uppdatering av drivrutiner försätter P/S2-anslutningar ur funktion. Med mus och tangentbord anslutna till P/S2-kontakterna kanske du kan få dem att fungera. På så sätt kan du också återställa drivrutiner för USB och också få dem att fungera igen.

 

Jag föreslår att du inte använder dig av program som DriverMax för att installera drivrutiner. Det är inte alltid att det fungerar så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna flytta markören med tangentbordet. Tab o enter har jag för mig

Tyvärr, den varianten fungerar inte.

Tack för visat intresse, nya förslag mottages mer än gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DriverMax kan ha installerat drivrutiner som inte är lämpliga för din dator.

Vid en sökning på nätet finner jag att din dator skall vara utrustad med P/S2-kontakt för både mus och tangentbord. Har du inget tangentbord och mus med P/S2-kontakt kan du köpa en adapter.

Kjell och Co har sådana:

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/usb-hona-till-ps-2-hane-passiv-p38012

 

Det är sällan som uppdatering av drivrutiner försätter P/S2-anslutningar ur funktion. Med mus och tangentbord anslutna till P/S2-kontakterna kanske du kan få dem att fungera. På så sätt kan du också återställa drivrutiner för USB och också få dem att fungera igen.

 

Jag föreslår att du inte använder dig av program som DriverMax för att installera drivrutiner. Det är inte alltid att det fungerar så bra.

Nej min dator har inte någon P/S2-anslutning, tack i alla fall har du några andra tips tar jag mer än gärna emot dem. Jag ska avinstallera DriverMax om jag får igång datorn känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte heller med att trycka bara en gång på den valda tangenten/tangentkombinationen för att komma till BIOS utan man kan behöva trycka flera gånger i snabb takt.

Jag trycker febrilt,får nästan kramp i fingrarna men inget hjälper. Jag kommer bara till skärmen där jag ska välja "Safe Mode, Safe mode with networking, Safe Mode with command prompt och start Windows normaly. Start Windows normaly är markerat och jag kan inte på något vis flytta markeringen. BIOS kommer jag inte till någon gång. Fortsätter med knapptryckningar men nu får det vara godnatt.

Tack för att du engagerat dig, tar gärna mot  fler tips om du har några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Safe mode (felsäkertläge) > högerklicka på Start > Kontrollpanelen > Program > avinstallera allt som har med " DriverMax"

Starta om datorn och se hur det fungerar nu.

 

Annars tillbaks till Safe mode (felsäkertläge) och klicka Start > skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du CMD.EXE > välj att "Kör som Administratör" >  i den nya rutan skriv sfc /scannow  Enter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Safe mode (felsäkertläge) > högerklicka på Start > Kontrollpanelen > Program > avinstallera allt som har med " DriverMax"

Starta om datorn och se hur det fungerar nu.

 

Annars tillbaks till Safe mode (felsäkertläge) och klicka Start > skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du CMD.EXE > välj att "Kör som Administratör" >  i den nya rutan skriv sfc /scannow  Enter

Går väl inte att komma in i Safe mode när tangentbordet inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl inte att komma in i Safe mode när tangentbordet inte fungerar.

Riktigt, det går inte, jag har ännu inte lyckats med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta ett kort på baksidan av enheten och publicera här?

Enligt Webhallen har den P/S2-anslutning för både mus och tangentbord.

Hej. Jag har inte lyckats med att ladda upp någon bild här, men hittade den här länken som visar min Scaleo.

 http://plex.gr/en/0000-00-00/PC.MULTIMEDIA%20FUJITSU%20SIEMENS%20SCALEO%20C%20midi%20form/1769.html

En länk som visar teknisk spec.

http://pdfs.icecat.biz/pdf/565150-3153.pdf?access=yTBTIAmE75dOyxQ0w8VyFMa9Fa5Uo9y42X0lQxM0ZcJZSxu98m9EV1hMN87fhvun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

] Hej. Jag har inte lyckats med att ladda upp någon bild här, men hittade den här länken som visar min Scaleo.

 http://plex.gr/en/0000-00-00/PC.MULTIMEDIA%20FUJITSU%20SIEMENS%20SCALEO%20C%20midi%20form/1769.html

En länk som visar teknisk spec.

http://pdfs.icecat.biz/pdf/565150-3153.pdf?access=yTBTIAmE75dOyxQ0w8VyFMa9Fa5Uo9y42X0lQxM0ZcJZSxu98m9EV1hMN87fhvun

 

Scaleo.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med samtliga USB-kontakter fram och bak?

Samtliga USB-kontakter är testade med samma resultat. Jag har lyckats komma in i BIOS några gånger, har BIOS version V1.3 12. Men vet inte riktigt om det kan vara någon hjälp. Jag hade en tanke att låta datorn boota bara från CD,(disaebla hårddisken) och köra installationsCD'n med drivrutinerna för mus och tangentbord. Är det möjligt tror du, eller är jag helt dum i huvudet? Annars återstår väl bara att installera om alltihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...