Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort gammal .dll Plug-in som inte finns i mappen


Lighthouse2

Rekommendera Poster

I Firefox har jag två två stycken Shockwave Flash plugin.

Den enda är uppdaterad (version 22) medan den andra är en gammal, version 11 - och den gamla går inte att varken uppdatera eller ta bort och jag undrar nu hur jag gör det?

Den uppmanar till uppdatering men det det blir bara en rundgång med att man hamnar på Adobe Flash's sida och gör en uppdatering, och man får den nya versionen (som man redan

Den gamla .dll ska bort - men hur?

 

Alterntiven som finns är att välja Ask to activate eller Never activate.

Väljer jag Never Activate så avaktiveras även den uppdaterade versionen, den jag vill ha kvar.

 

I mappen C:Windows/System32/Macromed/Flash så ligger bara den uppdaterade versionen 22. Vart hittar jag då filen jag vill ta bort, NPSWF32_11_7_700_165.dll  -

i vilken mapp ligger den?

 

Detsamma gäller även för plugin Shockwave for Director, även där har jag dubbla av en gammal och en uppdaterad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Prova i Start > Kontrollpanelen > Program => i listan leta reda på detta där och avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserande mig på https://support.mozilla.org/sv/questions/1058024

föreslår jag att du skriver about:plugins i adressfältet för att få fram var dessa .dll ligger

"gemesys" skriver:

"So, Method 2:
Look at the details in "about:plugins" and find the path names to the
.dll files. The pointer info to run the .dll's is in the registry, but if you just rename the file, so it cannot be found, Firefox will just skip the loading/referencing of the plugin.

Eg: I had an old VLC plugin installed to "C:\program files\VLC" called
"npvlc.dll". Just navigate to the directory, and rename the .dll file to something like "NoRun_npvlc.dll"

 

If at some point you want to restore the operation of the plugin, just rename the file back to its original name. Once the .dll file is renamed, it will be deleted - or at least not seen by Firefox."

 

gemesys talar också om varifrån han hämtat sina föreslagna metoder, nämligen

http://www.ghacks.net/2009/10/18/how-to-stop-automatic-plugin-installations-in-firefox
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:  Var lite för snabb med att skriva "hittar ingenting!" - jag har löst problemet. 

 

Tack vare ZoneAlarms "View programs"och detaljer över tillåtna program så hittade jag (av en slump) länk-kedjan till vart filerna gömmer sig - och nu är dom borta. Tog 2 minuter att lösa något jag sökt svaret på i dagar :

 

Windows/SysWOS64/Macromed/Flash/FlashPlayerupdateservice.exe7DD

 

och

 

Windows/SysWOW64/Adobe/Shockwave12

 

Kanske kan detta hjälpt någon annan som kört fast i Adobe-träsket med trilskande FlashPlayer addons, att rensa och börja om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...