Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor om Onebeat 500


DePhaz

Rekommendera Poster

Det känns som att jag startar en del trådar just nu men så får det bli.

 

I vart fall så tänkte jag bara kort ställa lite frågor om min blåtands högtalare. Hade lite problem med en firma jag handlade av och som kompensation fick jag en Divoom Onebeat 500 i present. Snällt, men den tillhörande bruksanvisningen var inte så omfattande tyckte jag. Har som sagt lite spörsmål om enheten som jag hoppas att ni kan svara på (Divoom har en himla flashig hemsida men ingen "kontakta oss" "support" eller liknande :angry: .

 

1.Med telefonen fungerade högtalaren bra men med datorn gick det inte lika bra. Antagligen är datorns blåtands version för dålig. Går den att koppla direkt till datorn via USB (V2.0) med godkänt resultat? Och är det ens möjligt?

 

2. Batteriet är urladdat. Högtalaren ska tydligen laddas via dator men jag vill kunna ladda den via USB adapter till vägguttaget. Men vilken spec ska laddaren ha? Den jag har är maximerad till 2A. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Med telefonen fungerade högtalaren bra men med datorn gick det inte lika bra. Antagligen är datorns blåtands version för dålig. Går den att koppla direkt till datorn via USB (V2.0) med godkänt resultat? Och är det ens möjligt?

Jag misstänker att dom sparat in på kostnaden genom att enbart tillåta ström via USB. Men den verkar ju ha en 3.5mm ljudkontakt så du borde kunna koppla den till datorn högtalarutgång.

 

2. Batteriet är urladdat. Högtalaren ska tydligen laddas via dator men jag vill kunna ladda den via USB adapter till vägguttaget. Men vilken spec ska laddaren ha? Den jag har är maximerad till 2A.

Jag tror att du borde kunna använda vilken adapter som helst egentligen, en dators USB är ju inte superkraftful så högtalaren lär inte ställa speciellt höga krav på din adapter.

 

Borde det inte stå information om strömkrav på enheten förresten? Brukar inte det vara ett krav normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enheten kommer med två olika kablar. Ett styck USB laddnings kabel (USB till micro USB) och ett styck med 3.5mm kontakt i båda ändar. Så tydligen går det (tittade för dåligt i lådan).

 

Nå, beträffande laddningen är det värre. Det står inte så mycket nämligen. Batteriets kapacitet är 3000mAh men det står inte hur mycket laddaren ska kunna leverera. Eller är 3K mAh det samma som 3A? Det låter inte rätt och jag har ingen aning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000 mAh är samma som 3 Ah men det kan betyda 500 mA i 6h eller 100 mA i 30h, i stora drag. A är enbart ström men Ah är ström * tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är känsligt mot överladdning men det sitter garanterat skyddskretsar inbyggda för detta.

Batteriet får laddas med max 5 A (1C) men din 2 A laddare kommer att duga fint, de skulle aldrig leverera en produkt som skulle gå att förstöra med normal användning av en USB-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag har inte tittat på detta på en stund men gjorde så idag.)

 

Nej, jag tänkte närmast den andra vägen: Att Högtalaren skulle förstöra laddaren. Men jag begriper å andra sidan inget när det gäller elektronik så det kan förklara en del.

 

I vart fall så hade jag kopplat in högtalaren till min spel dator och laddade den där (nytta+nöje så att säga). Testade senare att koppla in den till Linuxdatorn via blåtand men det gick inget vidare. Det blev hackigt ljud. Tänkte då att min blåtand var för dålig (vilket den med 99 procents säkerhet är, det ska nog vara 3.0 till högtalaren) och kopplade in den med sladd (med levererad) till ljudkortet. Nu blev det bättre men likväl små korta pauser (knäpp) i ljudet. (Suck). Bara för att testade högtalaren igen så kopplade jag in sladden i min mp3 spelare och det fungerade jättebra. Inga störningar alls. Kan inte begripa vad det var i datorn som stör högtalaren med ca 1 sekunds mellanrum. Det står en laddare här på bordet som laddar min trådlösa mus men jag tror inte att den är boven i dramat. Och sladden är otroligt kort så jag kan inte flytta högtalaren så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...