Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta Bort brännmärken kastrull


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Inte testat så som det ser ut på bilderna?

 

Men detta medel har ju används i en massa år, kanske funkar?

 

https://www.mathem.se/varumarke/haxan

Hade silver puts och nått annat för tenn koppar zink men naturligtvis inte det du angav.. Kanske nån av dom jag har funkar? Annars köper jag imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

En annan metod kan vara att prova att lägga kastrullocket i ett bad med klorin + vatten över natten. Borde funka med 25/75-dosering. Diska locket ordentligt efteråt. Inte helt miljövänligt men ändamålet helgar medlen, inbränd mat i metallytor sitter erkänt hårt fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det ovan ser inte ut som något som bränt fast, ser mer ut som att kastrullen rostat/ärgats.

 

Kastrullen borde vara i samma material rakt igenom, bortsett från botten där det finns en järn-kärna, det vill säga borde gå att putsa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Håller med, ser ut som något ytskikt har släppt.

Fast Scanpan ska vara i rostfritt stål.

http://www.scanpan.dk/shop/fusion-5-kasserolle-1/14-cm--1-3-liter

Dock kan det ju uppstå fel i legeringen.

Det är Scanpan :-) men jag testar klorin. Men 25/75 är vad är vatten och vad är klorin? PS detta uppstod då det brändes vid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej inte klorin. Det är väl inte mat som bränt fast och då är klorin ingen bra idé.. Om mat skulle jag nog hellre ta svinto eller liknande, luddrande stålull som inte repar.

Om metallen ärgat, då får du putsa upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nej nej inte klorin. Det är väl inte mat som bränt fast och då är klorin ingen bra idé.. Om mat skulle jag nog hellre ta svinto eller liknande, luddrande stålull som inte repar.

Om metallen ärgat, då får du putsa upp den.

Det är nån olja och ånga som bränts vid. Men jag köpte klorin och tänkte på rekommendationen över natten?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh okej, testa du. Klorin bryter effektivt ned många kemiska bindningar ska sägas.

25% klorin 75% vatten avses med "recept" som getts.

 

Dvs 2,5 dl klorin, 7,5 dl vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

 

Mmh okej, testa du. Klorin bryter effektivt ned många kemiska bindningar ska sägas.

25% klorin 75% vatten avses med "recept" som getts.

 

Dvs 2,5 dl klorin, 7,5 dl vatten.[/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men om det bryter ned många kemiska bindningar förstörs locket då eventuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en kortare stund.

 

Ibland när jag behöver en häxbrygd blandar jag klorpulver och vatten till en extremt stark lösning och då blandar jag det i en tillbringare av rostfri plåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men kan man lägga det i en plast hink? Har köpt flytande original klorin. Måste det blandas med vatten då det är flytande klorin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger maten har bränts vid i min rostfria kastrull har jag gjort på följande vis: Jag skrapar loss maten med en träslev så mycket som det går, häller sedan en rejäl skopa vanligt tvättmedel i pulverform i kastrullen, fyller på med vatten och låter det hela hettas upp till kokpunkt. Passas noga då lösningen kokar över på några sekunder! Ställer kastrullen med locket på åt sidan där den får stå, en halvtimme, några timmar eller tom över natten. Häller ut vattnet, sköljer och finputsar med Svinto tvålull. Kastrullen blir som ny, och har aldrig tagit skada av tvättmedlet. 

 

Med ditt lock skulle kunna hälla tvättpulver i diskhon och lösa upp det i hett vatten. Akta fingrarna! Lägg sedan ner locket i hon, kolla efter en en halvtimme och testa att gnugga med en trasa och se om det blir någon förändring, annars lägger du tillbaka locket. 

 

Eller prova fläckborttagningsmedel, de funkar också. Spray "Ta bort" på fläcken, låt verka en stund och gnugga. Eller om du har "Vanish Oxi Action" pulver, blöt en trasa och häll pulver på den och börja gnugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligar med: Klorin bryter ned många organiska ämnen/föreningar. det är ett aggressivt ämne.

 

Stål, metaller har det ingen effekt på.

 

Mitt tips är svinto, tvålull. Eller som skrivs ovan, lägg i blöt med maskindiskmedel. Löser det mesta ärligt talat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Då testar jag att lägga i blöt med diskmaskinspulver (polett) under natten så ser vi imorgon återkommer då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men när jag vill rengöra en riktigt inbränd stekpanna tar jag diskmaskinpulver och lite vanligt handdiskmedel, vatten och "kokar" det i stekpannan en kvart.

Skulle kanske gå att göra så fast med kastrullocket liggandes i stekpannan.

Tänkte att värmen/ångan skulle hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man gör rent ugnar på traditionellt sätt så lägger man på såpa och värmer på 100 grader tills såpan börjar bubbla. Sen får det svalna innan tvättar rent. Eftersom det gäller att få bort inbrända fläckar kan det ju fungera även för detta lock.

 

Det går väl att känna att det är utanpåliggande fläckar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men när jag vill rengöra en riktigt inbränd stekpanna tar jag diskmaskinpulver och lite vanligt handdiskmedel, vatten och "kokar" det i stekpannan en kvart.

Skulle kanske gå att göra så fast med kastrullocket liggandes i stekpannan.

Tänkte att värmen/ångan skulle hjälpa.

Stackars stekpanna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men när jag vill rengöra en riktigt inbränd stekpanna tar jag diskmaskinpulver och lite vanligt handdiskmedel, vatten och "kokar" det i stekpannan en kvart.

Skulle kanske gå att göra så fast med kastrullocket liggandes i stekpannan.

Tänkte att värmen/ångan skulle hjälpa.

Man ska ALDRIG rengöra en gjutjärnspanna med diskmedel. Hur det är med teflonpannor vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...