Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer ett avstörningsfilter att hjälpa?


Mikael63

Rekommendera Poster

Detta hänger samman med en annan av mina trådar och frågan har delvis behandlats i andra trådar här på eforum men önskar här svar på frågan enligt rubrik.

 

Jag har alltså en förstärkare.

Till den ansluter jag en 10 meter lång kabel

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/3-5-mm-till-rca/ljudkabel-3-5-mm-till-2x-rca-10-m-svart-p37220

 

När den är ansluten i förstärkaren men inte i andra änden och ligger ihoprullad invid förstärkaren hörs inget brum.

Om jag lägger handen på kabelrullen hörs brum.

Om jag slänger ut kabeln över golvet hörs brum.

(så pass mycket brum att det är irriterande)

Om jag ansluter änden (3,5 mm) till en TV hörs fortfarande samma brum. Oavsett om TV,n är på eller av. Och med kabeln utslängd över golvet.

 

Om jag däremot, med kabeln lika utslängd, kopplar in min surfplatta (som inte är på laddning) så hörs absolut inget brum.

 

Så, kommer då ett avstörningsfilter att hjälpa, i just detta fall?

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-p39607

 

Min tidigare misstanke om att förstärkarens nätaggregat skulle vara boven har jag uteslutit.

 

Jo, jag kan ju återlämna produkten på Kjell (där jag köpt både förstärkaren och kabeln) om det inte fungerar men om någon av er vet att det inte kommer att fungera med ett filter så slipper jag ju omaket att ens försöka.

 

Eller annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Placerat på rätt kabel kommer det att fungera. Nu verkar du ha identifierat vilken kabel det är som leder in brum/störning från vanliga elnätet.

 

200 kr för denna? Mmh, de är ingen konstig teknik i den, du kan, om du är lagd åt det hållet, löda ihop en själv för några tior..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eller om det är en sk. jordloop så kan nog en transformator, en sk. Audiotransformator FGA-40 lösa det https://www.elfa.se/sv/ljudomvandlare-fga-40-20-30000-hz-monacor-fga-40/p/15662408

167:- + moms på Elfa

  • Frekvensområde 20-30000 Hz
  • Används för att förebygga signalstörningar och brumslingor

 

Eller billigare på https://www.svalander.se/shoppen/komponenter/jordisolatorer/1?l=info&pid=7437

Samt https://www.google.se/#q=Audiotransformator+FGA-40

 

Fördelen med Kjell är förstås att du kan få ta hem ett avstörningsfilter på öppet köp för att testa...

Funkar det, så skulle du ju kunna göra som Monshi föreslår att snickra ihop ett filter själv.

Mvh

 

Ps. En jordloop uppstår om en apparat är jordansluten på mer än ett ställe. (Till exempel genom både nätkabeln och signalkabeln.) Lösningen är att leta upp var jordloppen har uppstått och bryta signaljorden i ena änden eller använda sig av speciella isolatorer (transformatorer). Genom att ta all ström till ljudutrusningen från ett och samma uttag förebyggs uppkomsten av jordloopar den vägen.

Lös aldrig detta problem genom att byta till en ojordad kontakt eller på annat sätt bryta skyddsjorden.

http://musikproduktiononline.se/musikproduktion/ellara-och-elsakerhet/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Placerat på rätt kabel kommer det att fungera. Nu verkar du ha identifierat vilken kabel det är som leder in brum/störning från vanliga elnätet.

 

200 kr för denna? Mmh, de är ingen konstig teknik i den, du kan, om du är lagd åt det hållet, löda ihop en själv för några tior..

 

Ja, löda ihop elektronik är något jag hållit på med, i högst varierande grad, sedan jag var ca 15 år. Både privat och i jobbet.

Så det torde inte vara några problem med just det - så länge det inte är frågan om ytmonterade komponenter, där går gränsen!

 

Men ett kopplingsschema vore ju fint ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om det är en sk. jordloop så kan nog en transformator, en sk. Audiotransformator FGA-40 lösa det https://www.elfa.se/sv/ljudomvandlare-fga-40-20-30000-hz-monacor-fga-40/p/15662408

167:- + moms på Elfa

  • Frekvensområde 20-30000 Hz
  • Används för att förebygga signalstörningar och brumslingor

 

Eller billigare på https://www.svalander.se/shoppen/komponenter/jordisolatorer/1?l=info&pid=7437

Samt https://www.google.se/#q=Audiotransformator+FGA-40

 

Fördelen med Kjell är förstås att du kan få ta hem ett avstörningsfilter på öppet köp för att testa...

Funkar det, så skulle du ju kunna göra som Monshi föreslår att snickra ihop ett filter själv.

Mvh

 

Ps. En jordloop uppstår om en apparat är jordansluten på mer än ett ställe. (Till exempel genom både nätkabeln och signalkabeln.) Lösningen är att leta upp var jordloppen har uppstått och bryta signaljorden i ena änden eller använda sig av speciella isolatorer (transformatorer). Genom att ta all ström till ljudutrusningen från ett och samma uttag förebyggs uppkomsten av jordloopar den vägen.

Lös aldrig detta problem genom att byta till en ojordad kontakt eller på annat sätt bryta skyddsjorden.

http://musikproduktiononline.se/musikproduktion/ellara-och-elsakerhet/

 

Mja.. jordslingor.

Hur många apparater är det som på något sätt är ansluten till jord, idag?

 

Om vi tar prylarna som är aktuella i "fallet" som denna tråd handlar om så finns där en iMac som har en jordad nätkabel, anslutet till ett jordat vägguttag.

Förstärkaren är ansluten till samma uttag via en nätadapter typ för laptop.

Tv,n är ansluten med en "euro-propp", dvs. utan jord, till samma grupp som resten. (dock inte till exakt samma uttag).

 

I vardagsrummet kan jag från högtalarsystemet (enkelt 2:1) höra brum när tv,n stängs av med fjärren.

Där finns tv, tv-spel. högtalarna, en laptop, en digitalbox och en VHS-spelare ansluten till samma ojordade vägguttag.

 

I fallet som denna tråd handlar om uppstår ju brum bara kablaget är inkopplat enbart i förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte någon gammal Ferritkärna liggande som du kan testa med?

Kan sitta i nätagg tlll dator om man har ett att slakta.

 

Har hjälpt mig några ggr.

 

Finns i ett otal modeller och storlekar.

 

Lite info om detta.

 

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=126814

 

Några varianter nedan som är slut på den sidan.

http://www.dxsupply.com/visa_produkt.asp?id=748&t=Ferritk%E4rna+124-73

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att löda ihop en transformator som galvaniskt isolerar två källor är inget man gör i en handvändning. Det handlar ju om transformatorer, d.v.s. kopparledning som är lindad kring en järnkärna. Denna transformator skall klara av att överföra ljudsignaler inom det hörbara området utan förvanskning och med samma styrka inom hela frekvensområdet som örat klarar av.

Inom den professionella ljudvärlden används ofta transformatorer från Lundahl. När jag jobbade på SVTs ljudservice var det den här som oftast användes när isolation mellan två ljudenheter skulle kopplas in för att undvika brum:

https://www.elfa.se/sv/audio-transformator-ll-1527/p/15662002?q=ll1527&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=88.77

Brum uppstår av flera olika skäl. Flyfisherman anger exempel liksom Monshi.
Något som man många gånger bortser från är varför brum uppstår mellan apparater som inte har en galvanisk jord (det vi oftast menar med jord). Hur kan det uppstå brumslingor mellan sådana enheter?

All elektronik behöver en "jord". Om den sedan är galvanisk eller inte spelar ingen roll. Det går att skapa en "jord" utan att ha en galvanisk sådan. Elektronikapparater idag har oftast ett nätaggregat som är switchat. Man skapar denna konstruktion för att få ned dels vikten dels kostnaden för att skapa en strömförsörjning till enheten. Effektiviteten är också högre än för en transformatorkonstruktion där transformatorkonstruktionen har den fördelen att energiförbrukningen är näst intill noll när enheten inte drar energi. Om transformatorn är kopplad till nätet innebär det att den "skjuter tillbaka" den energi den drar till sig när den är obelastad. Det gör inte ett switchat nätaggregat.

Fördelen med en transformatorförsedd enhet är att den är galvaniskt frånskild från elnätet, vilket ett switchat nätaggregat oftast inte är.
I ett switchat nätaggregat skapar man en flytande jordpunkt på primärsidan som är kopplad till en flytande jord på sekundärsidan. Med en transformator skapar man en flytande jord på sekundärsidan enbart.

För att skapa en flytande jord använder man enklast två kondensatorer och två motstånd. De två kondensatorerna kopplas i serie med varandra mellan fas och nolla. Parallellt med dessa kopplar man två lika stora motstånd i serie. Mittpunkten mellan kondensatorerna och motstånden kopplar man ihop och får en potential som ligger halvvägs mellan fas och nolla. Detta görs efter en likriktare som kopplas först i kretsen.
Eftersom man använder sig av en likriktare blir den flytande jorden inte galvaniskt frånskild från elnätet.

Antennuttagen i bostäder är idag normalt kopplade till en antennförstärkare. Denna antennförstärkare i sin tur drivs av ett nätaggregat som är switchat. I och med det kan man få en spänningspotential som ligger nära hälften av nätspänningen, d.v.s. mellan 110 och 120 V AC.
Lättast att kontrollera detta är att ha skärmen till antennanslutningen till TVn kopplad till en multimeter/Voltmeter och "jordanslutningen" i TV-uttaget till samma instrument.

Beroende på hur nätkontakten är vänd till TVn i vägguttaget får man högre eller lägre spänningspotential.
Två apparater som inte har galvanisk jord man man således prova att koppla ihop och vända "stickkontakten" på den ena apparaten 180 grader. I ena läget kan brum uppstå medan en vändning av den ena apparatens stickkontakt med 180 grader kan minska eller avlägsna brum.

Om flera apparater kopplas ihop kan man börja med att koppla ihop två av dem och prova sig fram till när brummet är borta eller som lägst. Därefter kopplar man in apparat nummer 3, vänder på stickkontakten till elnätet tills brummet är som lägst eller borta.

I många fall är den bästa lösningen en galvanisk avskiljare, precis sådan som både Mikael63 själv länkar till hos Kjell liksom Flyfishermans länk till Elfa.

Jag använder själv ett mantelströmsfilter av fabrikatet Hama för att få bort brum när jag kopplar min dator till TVn och TV-kortet i datorn till centralantennuttaget.
Filtret från Hama kan vara svårt att få tag i idag men det finns alternativ.
Här är filtret på Prisjakt, det filter jag använder mig av:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88435

Precis som i ljudtransformatorerna sitter det en transformator i detta "filter". När jag gick i skolan fick jag lära mig att det heter "baluntransformator". Kanske ett gammalt namn för idag hittar man sådana oftast under beteckningen "mantelströmfilter" eller galvanisk frånskiljare.

Här är tre varianter av Hamas mantelströmfilter hos Kjell:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/mantelstromfilter-galvaniska-avskiljare

För att bli av med brum mellan apparater som inte har galvanisk jord utan flytande jord är det bästa sättet att galvaniskt skilja dem åt med hjälp av de ovan nämnda filtertyper (inklusive Mikael63s och Flyfishermans länkar).
När jag jobbade på SVTs ljudservice var det en del jobb med att få bort brum. LL1527 användes också till att skapa "förstärkare" för mikrofoner liksom ljuddämpare i de fall som ljudnivån behövde sänkas innan den matades in i en ljudapparat. Den användes också för att skapa en adapter för obalanserade enheter och balanserade enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Börjar med antenn.

Svårt att misstänka antennen då det inte finns någon sådan ansluten.

Med enbart förstärkaren, högtalarna, nätagget till förstärkaren och så den RCA-kabeln ansluten så uppstår brum.

Om det skulle börja brumma först när jag ansluter TV skulle man kunna gå vidare; till TV är en HDMI-kabel ansluten, dess andra ände till en digitalbox. Till boxen är både parabol och en antenn ansluten. Så, ja då skulle jag kunna rycka bort andra kablar.

 

Ferrit.

Har varit inne på det själv lite. Ska kolla om det sitter några på ett skrotat nätagg som jag har i en återvinningsbinge bakom garaget. Annars finns ferrit på VGA-kablar, vilka jag har flera till övers av och som jag skulle kunna slakta.

Dock måste man ju beakta att det är färdiga, gjutna, anslutningar på min kabel.

 

Löda själv.

Kretsen som det länkas till är väl inte galvaniskt isolerad men kanske skulle kunna funka ändå i mitt fall.

Dock måste jag ju införskaffa elektroniken. Även om jag har ett lager med sådant lär jag väl inte ha exakt det som krävs. RCA-chassiedon behövs också. Att slakta kablar och löda in dem kan vara lite knepigt då dess plastisolering smälter snabbare än man hinner löda.

Prylar + frakt kommer uppskattningsvis att närma sig kostnaden för det enklare filtret hos Kjell.

 

Filter.

Kostnaden för SVT,s filter från ELFA kommer med moms och frakt att bli ungefär lika stor som kostnaden för förstärkaren. Är kanske inte rimligt med tanke på att det inte är/var tänkt att vara HiFi.

Köper från Kjell och testar.

Kjell har ju även alternativ:

https://www.kjell.com/se/sok?query=avst%C3%B6rningsfilter+rca

Exakt vad som skiljer tycker jag inte riktigt framgår.

 

Nätagg.

Jo, jag var inne på att det switchade störde.

Jag har andra aggregat/kan bygga ihop en linjär men de kommer "utseendemässigt" inte att accepteras så där enkelt.

Testade att koppla upp så att det uppstod brum, ryckte bort nätkabeln och det tar någon sekund innan förstärkaren dör men brum finns även under denna tid.

Har även testat med en "Nätstörningstrafo" utan förbättring. Dock vet jag inte om denna är en fulltrafo men har även någon sådan liggandes som jag skulle kunna mecka dit.

 

Det märkliga är ju att, som jag skriver i den andra tråden, med annan kabellösning så är det avsevärt mindre brum. Dock är det glapp i den ena kanalen i den lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som jag har lurat på dig en skit förstärkare. Ledsen för det.

Du behöver inte vara ledsen för det. Problemet är inte isolerat till Mikael63s förstärkare. Problemet är ganska vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på antenn:

 

Du kopplar in en 10 meter lång kabel. Jag vet inte vilken ingång du använder dig av men kabeln i sig fungerar som en ljudupptagare när den är så lång.

Vad du kan prova med är att koppla ett motstånd mellan stift och jord i änden på kabeln. Är det 3,5mm-pluggen som är den del som inte kopplas till någon enhet kopplar du ett motstånd mellan spetsen och den innersta ringen samt mellanringen och innersta ringen.

Motståndet kan vara på 1k Ohm.

 

Försvinner eller minskar brummet då är det kabeln som fångar upp brum på liknande sätt som en antennkabel fångar radiosignaler. Det betyder att du har "brum i luften" hos dig. Det kan också betyda att ingångsimpedansen på förstärkaren är hög, så hög att den inte dämpar ingången särskilt mycket.

Känsligast är grammofoningången för skivspelare med rörlig spole (Moving Coil) och näst efter det är det rörlig magnet (Moving magnet).

 

Ferrit:

 

Att linda kabeln kring en ferrit eller lägga en ferritring runt kabeln kommer inte att göra skillnad. En ferritkärna på en kabel fungerar som ett lågpassfilter, d.v.s. den släpper igenom lågfrekventa signaler och blockerar högfrekventa signaler. Brum är lågfrekvent vilket betyder att den passerar utan problem.

Ferritkärnor på kablage såg man ofta på kablar som kopplades till CRT-skärmar. De tog bort högfrekvensen som inte skall med till skärmen och minskade därmed störningar som kunde uppstå av högfrekvens.

Beträffande ljudkablar och ferritkärnor på dem är det för att ta bort högfrekventa störningar. Ett vanligt problem förr, när man använde sig av de så kallade DIN-kontakterna, kunde förstärkare fånga upp radiosignaler via grammofoningången. Att montera på en ferritkärna på kableringen minskade eller tog bort denna funktion.

 

Löda själv:

 

Visst kan du löda ihop ett "högpassfilter" som tar bort brummet. En dubbel T-länk är ett ypperligt filter för att blockera eller förstärka en specifik frekvens. Det är svårt att få det att hamna på exakt den frekvens som önskas. Även om all beräkning är korrekt kan verkligheten ibland ge ett annat resultat.

 

Filter:

 

Min länk till LL1527 var inte för att uppmana till att använda det. Transformatorn är enbart för att visa vad man använder inom den professionella världen. Där ställs helt andra krav och kostnaden för det finns oftast inom ramen för den kvalitet man vill uppnå. Därför anger jag att länkningen du själv gör liksom Flyfisherman som enheter som mycket väl kan uppfylla dina önskemål om problemlösning.

 

Skillnaden mellan filtren du länkar till hos Kjell är för de med kabel de olika kontakttyperna. De två utan kablar innehåller säkert olika kvalitéer på transformatorerna. De ljudande egenskaperna kan således skilja sig. Frågan är om du kan höra skillnaden mellan dem.

 

Nätagg:

 

Ja, en fulltrafo kan också göra skillnad. En fulltrafo isolerar galvaniskt den anslutna enheten från elnätet.

 

Den andra kabellösningen, den med alla skarvar, kan vara en kabel som är bättre avskärmad än den du köpt från Kjell. Det kan också vara så att den internt "läcker" mellan signal och jord så du får en viss övergång, fungerande som ett motstånd mellan signal och jord (ungefär som mitt exempel med att koppla ett motstånd i den änden som inte är kopplad till förstärkaren).

Den långa kabeln, 10 meter, kan mycket väl fungera som en "antenn" som fångar upp brum. Det är en enkel kabel.

 

Med en så lång kabel ansluten skulle jag föreslå att du skapar en adapter som gör om signalen från en obalanserad sådan till en balanserad dito. Det kan du göra med hjälp av OP (operationsförstärkare) och därmed komma från kostnaden som t.ex. LL1527 har.

 

Här finner du mer information om balanserade och obalanserade ljudkällor:

 

https://www.presonus.com/news/articles/balanced-unbalanced

 

Här är ett schema på hur du bygger en OP med obalanserad ingång till en balanserad utgång.

 

http://wiki.diyrecordingequipment.com/wp-content/uploads/2013/08/balanced-output-schematic.png

 

Här är ett schema på hur du bygger en OP med balanserad ingång till obalanserad utgång:

 

http://wiki.diyrecordingequipment.com/wp-content/uploads/2013/08/balanced-input-schematic.png

 

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som jag har lurat på dig en skit förstärkare. Ledsen för det.

 

Missade ditt inlägg.

Nej förstärkaren är perfekt i övrigt :thumbsup:

Mått och utseende perfekt.

Inget lull-lull

Tre ingångar, exakt som jag ville ha det, två på baksidan för dator och TV, en på framsidan om man (ex. en gäst) "tillfälligt" vill koppla in en mobil eller surfplatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Åge.

Utförligt som vanligt :thumbsup:

Jag skippar bygge av OP även om det inte såg svårt ut, bara det att jag ju helst behöver en liten låda för varje + att de ska ha egen strömförsörjning.

Ja, ett motstånd är väl vad min surfplatta "gör" när jag ansluter den.

TV,ns kombinerade hörlursutgång/linjeutgång (annan tv än i den andra tråden) är väl högohmig antar jag.

 

En fundering bara om jag ska skära upp kabeln och montera motstånd:

Du nämner 3,5 mm pluggen - är det så nära den änden som möjligt (=nära källan, långt från förstärkaren) motstånden ska sitta eller kan jag löda in ett motstånd på vardera kanalen i förstärkaren? (ja, om man räknar bort garantin då)

 

Helt OT:

Ser att min CTE 7908 multimeter  :wub:  med dryga 30 år på nacken inte visar rätt vid motståndsmätning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver en spänningskälla för båda. 9V-batteri kan i och för sig fixa det. En OP drar inte mycket energi.

 

Min tanke med motstånden var enbart för att testa hur brummet påverkas av en låg belastning. Det är inte tänkt att det är något som skall sitta permanent.

Vilken typ av ingång är det på förstärkaren som kabeln är ansluten till?

 

Ett hörlursuttag på en TV och förstärkare brukar vara lågohmig. Hörlurar, moderna sådana, är normalt lågohmiga. I en förstärkare som ger runt 35W uteffekt (enligt FTC och inga "musikeffekt", "toppeffekt", "sinuseffekt" eller liknande) över 8 Ohm brukar ha ett motstånd på 220 - 390 Ohm i serie med högtalarutgången till hörlursuttaget för att dämpa ljudsignalen till hörlurar.

Förstärkare med högre uteffekt, uppemot 140W, har motstånd på bortåt ca. 820 Ohm i serie till hörlursuttaget. Förstärkare med högre uteffekt kan ha en separat hörlursförstärkare eller ingen alls eftersom uteffekten blir mycket hög.

 

Eftersom du får brum i förstärkaren, med kabeln "hängandes i luften" är det sannolikt så att kabeln fångar upp brummet. Att det inte minskar när du kopplar in TVn kan bero på en kombination av kabel och TVns hörlursutgång. Det är inte ens säkert att en galvanisk frånskiljare löser problemet.

Har du specifikationer på ingången på förstärkaren (känslighet samt ingångsimpedans) ?

 

Om du lägger du kabeln så du får brum och sedan kortsluter kontakten som skall in i TVn (jag utgår från att du använder en ingång på förstärkaren), försvinner brummet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade. (Det är betydligt högre brum med kabeln lös än när den är ansluten till TV,n.)

Med 1 kOhm ingen skillnad mer än att man hör att det knastrar till lite.

Med 0 Ohm - samma resultat.

Och nej, jag höll inte i någon del med fingrarna, då brummar det rejält!

Motstånd alltså i den yttre änden av kabeln.

Prövade bara en kanal, tog ur den andra kanalen i förstärkaränden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men!

Tv,n som är placerad så att den långa kabeln behövs har även en SPDIF-utgång.

Skulle det underlätta?

En lång sådan kabel och sedan till en omvandlare typ denna?

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/digital-till-analog-omvandlare-p68907

Även fast en sådan skulle bli, i sammanhanget, onödigt dyr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tag, era svar inspirerar mig att inte ge upp!

  • Att nätagget är boven kan vi nog till 99 % utesluta då brummet kvarstår även om jag drar ut DC-pluggen till förstärkaren. Det tar någon sekund innan förstärkaren dör.
  • Mina tester har jag gjort med kabeln ej ansluten i källan, då det är mest brum. Dels för att brummet hörs tydligare och dels för att kunna utesluta källan. Men kanske är detta dumt? Det är ju ett onormalt tillstånd. Bättre att fortsätta med båda ändar anslutna?
  • Har kopplat ur andra prylar som nätadaptrar osv. i närheten för att försöka förhindra störning utifrån.
  • Med den andra kanalen till förstärkaren urkopplad uppstår mer brum.
  • Det är när mittenpinnen (plus skärm) i RCA-kontakten ansluts som brum uppstår. Bara skärmen ger inget brum. (har inte testat med enbart mitten).
  • Har tillgång till en RCA-switch med öppningsbart chassie där jag borde kunna löda in komponenter, om så behövs.
  • Är det så enkelt som att det är en dålig kabel jag har köpt? Och får, som Åge var inne på, en aningens bättre kabel med alla skarvar? Att en bättre kabel hjälper? Men en dyrare kabel har väl (mest) "bara" bättre kontaktdon?
  • Skulle det vara bättre med en lång "3,5-mm (skarv)kabel" och sedan en kort adapter 3,5<->RCA nära förstärkaren? Den kabel jag har nu är tvärtom, ett par RCA fram till 3,5 mm. Tillägg: fördel om jag splittar denna? Alltså särar på kanalerna?
  • Jag har tillgång till ett oscilloskop (fast det är väl 17 år sedan jag använde det) om det kan vara till hjälp vid felsökning. Fast att det kommer in 50 Hz störning vet vi ju redan utan att mäta det.

Tillägg: Hur kan det komma sig att brum kvarstår även om jag kortsluter vid 3,5 mm proppen men upphör om jag ansluter en surfplatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men som sagt, ditt första förslag på ett sk. avstörningsfilter eller ljudtransformator Frekvensomfång: 20 Hz - 30 kHz. In- och utgångsimpedans: 15 kΩ. Distorsion: <0,01 %.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-p39607?zanpid=2193638519325840384

 

enklast väl nästan att du tar en på öppet köp hos Kjell, för det är normalt inga problem att få ta hem prylar och prova om man säger till i kassan.

Då ser du ju direkt om det hjälper eller inte.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 Hz störningen kan komma in via en lång kabel helt enkelt. Induceras i den, den fungerar som en antenn.

Skarva, nej bara dumt/onödigt. Påverkar inte.

 

Problemet är egentligen enkelt, ett bandpass filter som tar bort 50Hz är nog allt du behöver. Det är ingen proffsutrustning du har, filtrera bort  med det du länkade till i första inlägget. Prova, det bör fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant :thumbsup:

 

Måste lägga till en korrigering, något måste blivit fel i går kväll.

Jag testade nu med att jorda 3,5-proppens ena signal till elnätets skyddsjord och då upphör brummet.

Tyckte det då var märkligt att det inte försvann vid en kortslutning mot proppens signaljord och testade igen med en krokodilklämma och då upphör också brummet.

Igår skedde denna kortslutning via två testsladdar.

 

Tillägg: var ju tvungen att testa med motstånd och ja, brum upphör om jag ansluter motståndet direkt mot 3,5-mm proppen och även im jag ansluter det i min RCA-växel. Dock bara om proppen inte är ansluten. Med proppen ansluten till TV hörs ingen skillnad i brum med/utan motstånd i RCA-växeln. Får åka till Kjell helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan utesluta förstärkaren som källa till brummet.

Precis som jag skrev i inlägg 12 och som Monshi skriver i inlägg 22 måste det vara kabeln som fångar upp brummet.

Jag har funderat lite i natt på hur allt är runt omkring din förstärkare och TV.

Du bekräftar att det är kabeln genom att brummet försvinner vid en kortslutning eller en belastning på runt 1k Ohm.

 

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som händer om du kopplar in 3,5mm-pluggen i fronten på förstärkaren och låter RCA-kontakterna ligga ut på altanen?. Får du lika mycket brum?

 

En annan sak är, du har alla saker på altanen. Vad har du mer på altanen? Har du infravärme, lysrör (även lysrör som lågenergilampor), halogenlampor, elgrill med mera?

Lysrör, lågenergilampor, infravärme och långa kablar till dessa kan mycket väl utgöra en signalkälla för brum som din kabel fångar upp.

Kan du koppla ur alla dessa enheter? Om du inte kan koppla bort dem från elnätet, kan du bryta spänningen till dem genom att skruva ur proppar (alternativt med automatsäkringar bryta dessa)?

 

Min tanke är att du gör altanen så ren från andra energiförbrukande enheter som möjligt för att isolera brummet.

 

Ja, en bättre kabel kan dämpa uppfångandet av brum. En bättre kabel har inte enbart bättre kontakter utan bättre skärm.

Återigen refererar jag till när jag arbetade på SVTs ljudservice. Där jobbade vi nästan uteslutande med kablar tillverkade av Mogami:

 

http://www.mogamicable.com/

 

Ja, kablarna är dyra men håller hög klass och är ämnade för proffsvärlden.

 

En galvanisk avskiljare kan fungera, även i ditt fall. Detta trots att brummet inte uppstår för att du kopplar ihop två enheter. Skälet till att det kan hjälpa är att en belastning av kabeln med 1k Ohm dämpar eller tar bort brummet. Ingången på förstärkaren är sannolikt 10k Ohm om den följer IEC/FTC-normen för RCA-ingång (eller linjeingång). Utgången från TVn kan vara högohmig vilket gör att brum överlagras i kabeln trots anslutning till TVn.

 

Anslutningen i din padda kan vara lågohmig vilket är skälet till att det inte brummar när du kopplar in den. Om TVns utgång ligger på runt 10k Ohm och din padda har en utgångsimpedans på runt 1k Ohm belastar din padda ingången på förstärkaren hårdare än vad TVn gör. Det i sin tur minskar kabelns "antennfunktion" vilket gör att brum inte släpps igenom lika lätt.

 

En galvanisk frånskiljare kan, förhoppningsvis, ha en impedans på runt 1k Ohm, vilket belastar kabeln och därmed minskar kabelns "antennfunktion", även om frånskiljaren inte egentligen gör det den är tänkt för (att galvaniskt frånskilja två enheter som vid hopkoppling orsakar brumslinga).

 

Som Flyfisherman skriver, köp en hos Kjell på öppet köp och ge den/de som jobbar i kassan information om varför. Kjell brukar vara bra på detta. Är förpackningen oskadad går det att lämna tillbaka om det inte fungerar som man önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad som händer om du kopplar in 3,5mm-pluggen i fronten på förstärkaren och låter RCA-kontakterna ligga ut på altanen?. Får du lika mycket brum?

 

Ja.

 

En annan sak är, du har alla saker på altanen. Vad har du mer på altanen? Har du infravärme, lysrör (även lysrör som lågenergilampor), halogenlampor, elgrill med mera?

Lysrör, lågenergilampor, infravärme och långa kablar till dessa kan mycket väl utgöra en signalkälla för brum som din kabel fångar upp.

Kan du koppla ur alla dessa enheter? Om du inte kan koppla bort dem från elnätet, kan du bryta spänningen till dem genom att skruva ur proppar (alternativt med automatsäkringar bryta dessa)?

 

Min tanke är att du gör altanen så ren från andra energiförbrukande enheter som möjligt för att isolera brummet.

 

Ja, det har jag testat utan någon som helst skillnad i resultat.

Dock går några coax under altanen, till parabolen. Jag ska döda de boxar som är anslutna för att se. Tillägg: Ingen skillnad.

 

Som Flyfisherman skriver, köp en hos Kjell på öppet köp och ge den/de som jobbar i kassan information om varför. Kjell brukar vara bra på detta. Är förpackningen oskadad går det att lämna tillbaka om det inte fungerar som man önskar.

 

Gjort det nu. Med nedslående resultat. Det blev avsevärt MER brum med filtret!

 

OM jag skulle linda en ledare runt min ev. dåliga kabel och ansluta den till antingen skyddsjord eller signaljord - skulle det uppvisa någon skillnad?

Jag kan ju inte linda denna så att den blir HF-tät men det är ju å andra sidan inte fråga om HF här...

Bara som en indikation på att en bättre kabel är lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...