Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så var det dags då


gandalfgrå

Rekommendera Poster

gandalfgrå

Så har jag efter en del vånda bestämt mig för att så här i sista minuten uppgradera från win 7 till win 10. Jag såg någon tråd från peach7791 där har var orolig för en uppgradering och där mbgtmari svarade:

 

"Vitsen med att ladda ner en iso-fil, bränna den på en DVD-skiva och utifrån denna starta uppgraderingen av sitt Windows 7 till Windows 10 är att man får behålla det som man hade förut (och trivdes med) samt att Windows själv uppgraderar eller letar upp de eventuella nya drivrutiner man behöver. Om ett operativsystem fungerar perfekt, utan minsta problem med uppdateringar t ex, är chansen också stor är att uppgraderingen till Windows 10 går smärtfritt".

 

Fråga 1.

 

Mitt win 7 funkar som det ska vad jag vet, och då undrar jag om det kan vara ide att installera från en iso-fil som brännts ner på en DVD skiva? Om det är det så vill jag veta hur man gör en sån där DVD skiva och sen uppgraderar från den? Gärna pedagogiskt, inte alltför tekniskt för då blir det säkert fel.

 

Fråga 2:

 

Om det skulle visa sig att jag inte blir nöjd med win 10 inom 30 dagar kan jag då få tillbaka win 7 i exakt det läge den hade innan uppgraderingen och hur gör man isf det? 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tänker uppgradera!

 

1. Två guider för att bränna ISO-fil till DVD

http://www.howtogeek.com/80094/how-to-burn-an-iso-image-in-windows-7/

https://cdburnerxp.se/help/Data/burn-iso

 

Om du har nån USB-pinne hemma? Följ den här guiden istället

 

En guide om hur uppgraderingen kan gå till

 

2. Återställ till Windows 7 (eller 8.1) http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634301/avinstallera-windows-10/sida/2/aterstall-nedgradera-ta-bort-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gandalfgrå!

 

Jag har nyligen gjort en lyckad uppgradering av Windows 7 Pro till Windows 10 Pro med hjälp av en  iso-fil i en DVD-R.
Innan jag körde installationen såg jag till att alla externa enheter, typ skrivare och skanner, var avstängda.
De som har Norton Internet Security bör avinstallera det (och återinstallera det igen efter att uppgraderingen till Windows 10 är klar). Jag, som bara har oförargliga AVG Free som mitt antivirusprogram, avinstallerade det och installerade det på nytt och lät det köra en full virusskanning strax innan jag satte in DVDn för uppgradering till Windows 10. På så sätt försäkrade jag mig om att AVG skulle hålla sig lugn under uppgraderingen vilket också skedde.

"Det finns dock en möjlighet att ladda ner Windows 10:s installationsprogram i offline-läge. Du laddar alltså hem en fil från Microsofts sajt och installerar från den - utan att gå via Windows Update. Det här kan vara en lösning [...] om du själv vill styra uppgraderingen. Om du använder en DVD sätter du in den i enheten som du ska uppgradera och kör setup.exe. När uppgraderingen väl börjat måste du ta ut USB-minnet eller DVD:n innan installationen startar om enheten första gången. Om du inte gör det startar enheten från mediet igen och börjar om hela installationsprocessen."

Men OBS OBS! Ta INTE ut DVD:n för snabbt utan först när du ser att (normala) Windows 7 avslutas. Jag tog först ut DVDn för tidigt och då fick jag meddelandet "Uppdateringen misslyckades". Men jag gjorde om och gjorde rätt, dvs in med Windows 10 Pro skivan igen och ut med den först efter det att "Windows 7 avslutas" visats.

När sedan Windows 10 dyker upp med sin välvalda hemlighetsfulla naturbild mäste man klicka på bilden för att det ska hända någonting, dvs för att man ska kunna logga in. (I Windows 7 behövde man aldrig klicka på någon bild utan där dök inloggningen upp direkt.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tycker det verkar lite riskfyllt att uppgradera. En fräsch installation från början känns bättre. Att uppgradera känns som att be om problem. Det har redan dykt upp folk som fått problem har jag läst på Eforum senaste tiden.

 

Min sambo uppgraderade till Windows 10 och än verkar det flyta på bra. Jag laddade ned ISO:n från MS innan tiden gick ut. Tänkte bränna ISO:n på en DVD senare om olyckan skulle vara där och sabba allt.

 

Min undran är om det då går att installera från scratch?

...då menar jag utan uppgraderafasen eller att behöva rota fram din gamla dammiga Windows 7 eller 8 DVD. För att köra om allt från början.

 

Om inte känns det som en trialgrej. MS lockar folk till ett nytt system. Uppgradera, uppgradera med sina ilskna pådrivande reklam och tjat.

 

Det är gratis innan den 29 juli.

 

Så klart går folk på det. Gratis är alltid godast.

En dag sitter du där med ett kraschat system. Du stoppar in DVD-skivan med ISO-filen du brände ned från MS. Då får du lång näsa. Du blir då tvungen att köpa Windows 10.

 

Sorry! :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sambo uppgraderade till Windows 10 och än verkar det flyta på bra. Jag laddade ned ISO:n från MS innan tiden gick ut. Tänkte bränna ISO:n på en DVD senare om olyckan skulle vara där och sabba allt. [..] En dag sitter du där med ett kraschat system. Du stoppar in DVD-skivan med ISO-filen du brände ned från MS. Då får du lång näsa. Du blir då tvungen att köpa Windows 10.

Eller äntligen göra slag i saken och övergå till Linux Mint eller någon annan variant av Linux. Din sambo kan säkert få hjälp av dig med det:)

 

Men det är inte säkert att Windows 10 inte går att reparera: Jag citerar från sajten enkel.teknik:

 

Fråga november 22, 2015

Om jag vill fabriksåterställa min dator, som tidigare hade windows 7 och som jag uppgraderade till windows 10 utan produktnyckel, vad händer då? Jag köpte datorn ny för 4 år sedan med windows 7 förinstallerat och det följde inte med någon skiva.

 

Svar från admin på enkelteknik:

Microsofts information är faktiskt lite luddig när det gäller licenserna hit och dit och vad som går och inte går när det gäller uppdateringar och uppgraderingar. Att göra en återställning har dock aldrig varit några problem, utan datorn ska själva känna av att den från början är uppgraderad från Windows 7, så licens/produkt-nycklar och liknande ska följa med vid återställningen.

 

Faktum är att det numera ska gå att helt ominstallera Windows 10 från till exempel en nedladdningsbar ISO-fil från Microsofts hemsida som skrivs till ett USB-minne och använda produktnyckeln från Windows 7. Det enda kravet är att Windows 7-versionen tidigare ska ha varit installerad på datorn. Vi har dock inte testat detta än, men det bör fungera helt utan problem.

 

http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar lite riskfyllt att uppgradera. En fräsch installation från början känns bättre. Att uppgradera känns som att be om problem. Det har redan dykt upp folk som fått problem har jag läst på Eforum senaste tiden.

 

Min sambo uppgraderade till Windows 10 och än verkar det flyta på bra. Jag laddade ned ISO:n från MS innan tiden gick ut. Tänkte bränna ISO:n på en DVD senare om olyckan skulle vara där och sabba allt.

 

Min undran är om det då går att installera från scratch?

...då menar jag utan uppgraderafasen eller att behöva rota fram din gamla dammiga Windows 7 eller 8 DVD. För att köra om allt från början.

 

Om inte känns det som en trialgrej. MS lockar folk till ett nytt system. Uppgradera, uppgradera med sina ilskna pådrivande reklam och tjat.

 

Det är gratis innan den 29 juli.

 

Så klart går folk på det. Gratis är alltid godast.

En dag sitter du där med ett kraschat system. Du stoppar in DVD-skivan med ISO-filen du brände ned från MS. Då får du lång näsa. Du blir då tvungen att köpa Windows 10.

 

Sorry! :-(

 

Sen november går det utmärkt att göra en ren installation av Windows 10 direkt och sen skriva in licensnyckeln för Windows 7, 8 eller 8.1 (kom datorn förinstallerad med Windows 8 eller 8.1 behövs det inte utan nyckeln läses automatiskt från moderkortet av installationsprogrammet). När man sen gör en ren ominstallation av Windows 10 gör man det direkt och skriver inte in någon licensnyckel eftersom datorns hårdvaru-id redan är lagrat hos Microsoft som godkänt för Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...