Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet man om någon är legitimerad sjuksköterska?


Parisa

Rekommendera Poster

Hej,

Kan man kolla på något sätt om någon som påstår sig vara legitimerad sjkuksköterska säger sanningen?

Den personen har ett ovanligt namn, så en namnlista (utan personnummer) med alla utexaminerade från en viss högskola och ett visst år hade räckt.

Mvh/Parisa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att begära av personen att få se legitimationen. För jag förutsätter att det finns ett sådant. (?)

Sen vet jag ju inte om man per automatik blir legitimerad för att man blivit utexaminerad? Jag antar man behöver ansöka, eller dyligt, hos socialstyrelsen?

 

Tidningarna brukar ju lista de som examinerats och en googling där tidningens namn ingår kanske leder vidare. Om inte tidningen själv har bra sökfunktion.

Ja, kanske en sökning på det ovanliga namnet hjälper till.

 

Vilken högskola gäller det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den personen är en bekant till en kompis. Jag är inte arbetsgivare eller sånt. Jag är bara nyfiken och halvelak :-)

Vi (jag och några andra) misstänker att den personen är inte sjuksköterska, utan undersköterska.

Förresten gäller detta malmö högskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är socialstyrelsen som utfärdar legitimationer och för register över dessa. Uppgifter om enskilda personers legitimationen kan fås per mail hosp@socialstyrelsen.se.

Att man tagit examen vid en högskola innebär inte att man är legitimerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

En sjuksköterska är legitmerad efter avslutad högskoleutbildning. Troligen får den utexaminerade sjuksköterskan, som tidigare skrivits,  ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Sjukvårdens tillsynsmyndighet. Då ska säkert hela utbildningen vara minst godkänd.

 

Kan inte tänka mig att någon får SSK-jobb utan legitimation.

 

I legitimationen står vad sjuksköterskan är legitimerad att utföra. Alltså vad sjuksköterskan får lov att utföra i sitt yrke. Sjuksköterskor brukar också ha små runda brickor på sig. Vilket inte en USK har.

 

En undersköterska har reell utbildning. Ingen legitimation.

USK är utbildad för att utföra omvårdnad av en patient. Efter en kortare deligeringsutbildning som leds av en sjuksköterska kan en USK få lov att ta blodprov, hantera sprutor, medicinerig, omläggningar också vidare.

 

Låter långsökt att utge sig för något man inte är. Äventyrar inte minst patientsäkerheten.

 

Bekräftar vad som tidigare skrivits om legitimation:

 

http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadisverige/sjukskoterskor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sjuksköterska är legitmerad efter avslutad högskoleutbildning. Troligen får den utexaminerade sjuksköterskan, som tidigare skrivits,  ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Sjukvårdens tillsynsmyndighet. Då ska säkert hela utbildningen vara minst godkänd.

 

En sjuksköterska är INTE legitimerad efter avslutad utbildning! Som jag skrev ovan, måste legitimering ansökas hos socialstyrelsen och beviljas enligt en fastställd procedur.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren. Den personen har sagt att hen är sjuksköterska och att hen jobbar i en sån salong där man utför skönhetsingrepp. Jag skulle inte vilja gå så långt att skriva till socialstyrelsen. Det är inte så att jag misstänker att en utan legitimation jobbar som sjuksköterska, utan det kan handla om en person som har ljugit till sin omgivning för att höja sin status.

Jag tyckte att det skulle vara kul att kolla om hen har verkligen gått sjuksköterskautbildningen och har klarat den. 

Anledningen till detta är bara att jag är lite elak :) och nyfiken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...