Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vattenfast spackel


Mikael63

Rekommendera Poster

(Och nu till något helt annat...)
 
Håller på att renovera lite i tvättstugan, källarvåning.
Har gjutit en "klack", på betonggolvet, som det ska stå nya väggar på. Använt finbetong för detta.
 
Nu vill jag "snygga till" övergången mellan golvet och denna klack och är lite fundersam på vad jag ska använda/testa och efterlyser här några råd.
 
Egna tankar, än så länge:

  • Finbetong - kanske blir svårt att få till?
  • Filler - är väl typ finbetong fast i en hink?
  • Grovspackel - funkar denna? Det kommer ju att målas så småningom men jag vill att spacklet ska tåla lite vatten tills dess.
  • Cement Express - kanske blir dyrt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

(Och nu till något helt annat...)

 

Håller på att renovera lite i tvättstugan, källarvåning.

Har gjutit en "klack", på betonggolvet, som det ska stå nya väggar på. Använt finbetong för detta.

 

Nu vill jag "snygga till" övergången mellan golvet och denna klack och är lite fundersam på vad jag ska använda/testa och efterlyser här några råd.

 

Egna tankar, än så länge:

  • Finbetong - kanske blir svårt att få till?
  • Filler - är väl typ finbetong fast i en hink?
  • Grovspackel - funkar denna? Det kommer ju att målas så småningom men jag vill att spacklet ska tåla lite vatten tills dess.
  • Cement Express - kanske blir dyrt?

 

 

Av dina förslag skulle jag välja Byggmax filler.

Jag brukar använda "Husfix" när jag repar och fixar.

http://www.clasohlson.com/se/Husfix-Casco/35-958?userSelection=B2C&rememberCookie=false

 

http://media.schoenox.net/casco/brochures/070502-laga-och-spackla-inne-och-ute.pdf

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
tvättstugan

Är det fukt, rentav vatten av en ev. trasig tvättmaskin som spolar ut som kan komma på detta ställe, där inte golvbrunnen kan ta undan vid maximal otur?

Se till att det material du väljer är också godkänt för våtutrymmen, så det inte kan bli nåt framtida krångel med försäkringsbolaget..ja jag bara nämner...

 

Anledningen är att jag har bekanta, med en tvättstuga i tillbyggnaden på huset, mellan köket och garaget.

Precis detta hände och försäkringsbolaget vägrade först att ersätta. Först efter ett antal turer hit och dit gick dom med på detta.

 

Det handlade alltså om en gammal tvättmaskin, av den stora modellen som stått och spolat pga. trasig slangkoppling, sedan var golvbrunnen delvis övertäckt med en "matta" som kommit snett.

Huga, mycket vatten på det golvet, gick över tröskeln och in i köket, vardagsrummet genom parketten osv. - dom var dessutom inte hemma.

Golvet i tvättstugan, det var inte av "sk godkänd våtrumstyp" eller vad dom nu kallade detta och där blev det extra krångel.

Parketten däremot gick dom med på en gång.

 

När man senare gick på parketten i strumplästen så hakade det i liksom, varje platta hade rest sig...

Så här i efterhand kan man skratta, men just då var det inte kul för dom. Det hände väl för en si så där 15 år sedan eller nåt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering.

Produkten fungerar som en mix av spackel och finbetong.

Den härdar inte rakt igenom som betong utan mera att den torkar. Tunna lager torkar "fort", tjockare tar mer tid.

Men den sjunker inte ihop och den blir väldigt hård. Dock inte lika hård som betongen.

Håller nu på att göra en 45-graders lutning av en 90-graders förhöjning på golvet.

Om man är påpasslig så går det fint att "hyvla" ner nästan torkad massa.

 

Fast med facit i hand, inkluderande priset, så kommer jag nästa gång att satsa på finbetong i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...