Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med min fars dator, den fryser sig


Leo86

Rekommendera Poster

Hej, jag skriver för min far vars dator har krånglat ett tag. Den har en tendens att hänga sig/frysa. Jag är själv inte särskilt haj på windows datorer men jag misstänker att det har något med CPU användningen att göra. Jag tycker den ligger väldigt högt (över 50% utan att köra något mer program än Chrome. Vi skulle behöva lite hjälp med att lista ut vad som kan vara fel på den.

 

Vad för info behöver jag leta upp/ bifoga för att kunna få hjälp?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skriver för min far vars dator har krånglat ett tag. Den har en tendens att hänga sig/frysa. Jag är själv inte särskilt haj på windows datorer men jag misstänker att det har något med CPU användningen att göra. Jag tycker den ligger väldigt högt (över 50% utan att köra något mer program än Chrome. Vi skulle behöva lite hjälp med att lista ut vad som kan vara fel på den.

 

Vad för info behöver jag leta upp/ bifoga för att kunna få hjälp?

Hej och välkommen!

 

Vilken process är det som använder CPU:n mycket enligt fliken Processer i Aktivitetshanteraren?

Tänk på att du måste klicka på knappen där för att se alla processer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Vilken process är det som använder CPU:n mycket enligt fliken Processer i Aktivitetshanteraren?

Tänk på att du måste klicka på knappen där för att se alla processer.

 

Hej, tack så mycket!

 

Jag får upp något som heter svchost.exe det ser ut som den ligger på 49%.  Jag tog följande två skärmdumpar.

 

post-138676-0-32142100-1468244869_thumb.png

 

post-138676-0-45349800-1468244870_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det senaste versionen av F-secure, dvs version 16.2?

Om inte, uppgradera till den.

Låt F-secure göra en full skanning av datorn.

 

Installera gratis Malwarebytes Anti-Malware (MBAM): https://www.malwarebytes.com/antimalware/

Gör en full hotskanning med det programmet också och sätt det som hittas i karantän.

 

Hittade något av programmen något?

 

Har din far märkt av mer reklam än vanligt när han surfar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det senaste versionen av F-secure, dvs version 16.2?

Om inte, uppgradera till den.

Låt F-secure göra en full skanning av datorn.

 

Installera gratis Malwarebytes Anti-Malware (MBAM): https://www.malwarebytes.com/antimalware/

Gör en full hotskanning med det programmet också och sätt det som hittas i karantän.

 

Hittade något av programmen något?

 

Har din far märkt av mer reklam än vanligt när han surfar?

Tack för hjälpen. Har nu gjort båda genomsökningarna. 

 

MBAM hittade 6 följande saker. ska jag låta ta bort dem från datorn direkt?

Min far har gått över till chrome för nätet vad jag vet, så bör jag ta bort internet explorer ?

 

post-138676-0-71914300-1468260081_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att låta sånt som antivirusprogram och liknande hittar ligga kvar i karantänen tills man är helt säker på att det inte är ett falsklarm.

 

Det går inte att ta bort Internet Explorer för det är en del av Windows.

 

Det finns (åtminstone fanns) alltså reklamprogram i datorn och då är det bra att göra en ytterligare kontroll:

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på knappen Log file.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s1].txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkade hitta två saker iaf.

CPU användningen ligger fortfarande på minst 50%, den flukturerar väldigt.

 

 

# AdwCleaner v5.201 - Logfile created 12/07/2016 at 23:09:13
# Updated 30/06/2016 by ToolsLib
# Database : 2016-07-12.1 [server]
# Operating system : Windows 7 Home Premium Service Pack 1 (X64)
# Username : maryolle - MARYOLLE-HP
# Running from : C:\Users\maryolle\Downloads\adwcleaner_5.201.exe
# Option : Scan
 
***** [ Services ] *****
 
 
***** [ Folders ] *****
 
 
***** [ Files ] *****
 
File Found : C:\Users\maryolle\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Local Storage\hxxp_st.chatango.com_0.localstorage
File Found : C:\Users\maryolle\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Local Storage\hxxp_st.chatango.com_0.localstorage-journal
 
***** [ DLL ] *****
 
 
***** [ WMI ] *****
 
 
***** [ Shortcuts ] *****
 
 
***** [ Scheduled tasks ] *****
 
 
***** [ Registry ] *****
 
Key Found : HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{DF780F87-FF2B-4DF8-92D0-73DB16A1543A}
 
***** [ Web browsers ] *****
 
[C:\Users\maryolle\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Web data] [search Provider] Found : eu.ask.com
 
*************************
 
C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s1].txt - [1144 bytes] - [12/07/2016 23:09:13]
 
########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s1].txt - [1217 bytes] ##########
 

 

AdwCleanerS1.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om, om den inte gör det automatiskt får du göra det själv.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[C1].txt

 

 

 

Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/ och använd helst Internet Explorer till det.
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Välj alternativet Enable detection of potentially unwanted applications.

Klicka på Advanced Settings.
Ta bort bocken framför Remove found threats (viktigt för falsklarm förekommer).
Bocka för:
Scan Archives
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Start

När skanningen är klar klicka på List of found threats, följt av Export to a text file, om något hittats. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

 

Det förekom inte några hot enligt den Eset skanningen. Datorn fryser sig  fortfarande av och till. 

Kan det vara något med windows 7? Jag har hittat filer i windows update men de installeras inte när jag väljer att uppdatera.

Bör min far ladda hem uppdaterinen till windows 10? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En vanlig anledning till frysningar är överhettning och med en process som tar så mycket CPU-tid ökar risken för att det ska inträffa. Det går att avsluta den svchost-processen som tar mycket CPU-tid, den lär återkomma men det brukar ta ett tag.

 

Det verkar rätt vanligt med svchost-processer som tar väldigt mycket CPU-kraft. Det hade jag också innan jag installerade Windows 10 i stället och jag gjorde en ren installation av Windows 10 utan att behålla något på C:-partitionen eftersom det är rätt stor risk att en uppgradering misslyckas när man har problem i Windows 7 särskilt om inte Windows Update fungerar ordentligt.

 

Ren installation: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

 

Kör memtest och kolla minnena om du har möjlighet till detta.

 

http://www.memtest86.com/

 

Är den gammal >5 år så kan kondensatorerna ha börjat ge sig och ge fel spänning till moderkortet och då kan det frysa/hänga sig, lika då fel på minnena eller grafikkort(om det finns ett).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...