Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsungdator


DumBurken

Rekommendera Poster

Hej

 

Har brottats med en 3 år gammal Samsung med W8,1 som original op ett tag och tror jag har kladdat till det i bios så jag tänkte reseta genom att ta bort batteriet en stund från moderkortet för jag kan inte ens komma åt bios via knapptryckningar. Blir smått förvånad när jag efter mycket möda och besvär har plockat i sönder datorn och fått loss moderkortet så finns där inget batteri i avsedd hållare.

Kan någon förklara för mig hur den överhuvudtaget har kunnat fungera innan och om jag kan sätta i ett batteri. Ett vanligt CR2032 passade i hållaren men jag vågade inte låta det va kvar för jag vet ju inte konsekvenserna av det.

 

En annan sak som har förbryllat mig är att jag har provat ett par olika hårddiskar från andra bärbara datorer med redan installerat operativsystem (W7) och datorn har startat upp windows men sen är det andra saker som gjort att det inte funkat tillfredställande, därav sabotaget av mig i bios.

 

Just nu har jag en 80 Gb gammal hårddisk från en HP i med Windows Vista på och datorn verkar stabil men jag har problem med att hitta rätt drivrutiner till nätverkskort mm mm. Jag hittar drivrutiner men de går inte att installera. Datorn tror nu den är en HP fast den är en Samsung.

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan någon förklara för mig hur den överhuvudtaget har kunnat fungera innan och om jag kan sätta i ett batteri. Ett vanligt CR2032 passade i hållaren men jag vågade inte låta det va kvar för jag vet ju inte konsekvenserna av det.

 

Utan batteri så så blir väl inställningarna "enligt fabrik". Klockan nollställs också. (Men kan justeras av operativsystemet om dess inställningar är så)

Har du väl satt dit ett batteri, och det inte skulle vara det, så är nog ev. skada redan skedd.

 

 

En annan sak som har förbryllat mig är att jag har provat ett par olika hårddiskar från andra bärbara datorer med redan installerat operativsystem (W7) och datorn har startat upp windows men sen är det andra saker som gjort att det inte funkat tillfredställande, därav sabotaget av mig i bios.

 

Just nu har jag en 80 Gb gammal hårddisk från en HP i med Windows Vista på och datorn verkar stabil men jag har problem med att hitta rätt drivrutiner till nätverkskort mm mm. Jag hittar drivrutiner men de går inte att installera. Datorn tror nu den är en HP fast den är en Samsung.

 

Ja, det låter ju helt normalt. Eftersom man inte kan göra så som du gjort. Resultatet blir som du beskriver, eller ännu "värre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte ens att komma in i UEFI/BIOS när det inte finns någon hårddisk i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan batteri så så blir väl inställningarna "enligt fabrik". Klockan nollställs också. (Men kan justeras av operativsystemet om dess inställningar är så)

Har du väl satt dit ett batteri, och det inte skulle vara det, så är nog ev. skada redan skedd.

 

 

Ja, det låter ju helt normalt. Eftersom man inte kan göra så som du gjort. Resultatet blir som du beskriver, eller ännu "värre".

 

Hmmmm....är lite trög :) Fattar inte vad du menar med skadan redan skedd och resultatet blir som du beskriver, eller ännu värre men tack för att du har bemödat dig med att svara.

 

Datorn funkar ju nu med en hp hårddisk och W Vista. Trodde i min enfald att moderkortsbatteriet måste vara där för att biosen skall överleva men jag är bara en glad amatör och lite förvirrad.

 

Har heller aldrig kunnat plocka ut en hårddisk innan med operativsystem på från en dator och satt i en annan och det har funkat.

 

Har ju inte mitt alias DumBurken utan anledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte ens att komma in i UEFI/BIOS när det inte finns någon hårddisk i datorn?

 

Tack för svar du med Cecilia :)

 

Har faktiskt inte provat utan hårddisk i men skall göra det när jag har fått ner alla uppdateringar till Vista. Datorn verkar hyffsat stabil nu men jag har lite problem med vissa drivrutiner typ nätverkskort mm mm.

 

Har laddat ner men de går inte att installera. Det går kanske sen när windows update har gjort sitt jobb med några hundra uppdateringar. Jag återställde hp hårddisken till fabriksinställningarna  så där är en hel del uppdateringar som skall in.

 

Tänker jag fel Cecilia när jag tror att moderkortsbatteriet måste vara där för att biosen skall överleva eller är jag helt ute och cyklar?

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden behövdes BIOS-batteriet för att BIOS skulle komma ihåg sina inställningar men under åren som gått har det dykt upp andra sorters billiga minnen och numera används väl bara BIOS-batteriet för att klockan ska fortsätta gå rätt när datorn inte har ström på något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden behövdes BIOS-batteriet för att BIOS skulle komma ihåg sina inställningar men under åren som gått har det dykt upp andra sorters billiga minnen och numera används väl bara BIOS-batteriet för att klockan ska fortsätta gå rätt när datorn inte har ström på något annat sätt.

Hmmmm....se där :) Man är en dinosaurie som inte hänger med i utvecklingen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm....är lite trög  :) Fattar inte vad du menar med skadan redan skedd och resultatet blir som du beskriver, eller ännu värre men tack för att du har bemödat dig med att svara.

OM batterihållaren inte skulle vara avsedd för ett batteri av den typ du satte dit, vilket jag tror att den är, och du ändå satte dit ett batteri så skulle ev. skada ske just då, och inte uppstå bara för att batteriet skulle sitta i en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM batterihållaren inte skulle vara avsedd för ett batteri av den typ du satte dit, vilket jag tror att den är, och du ändå satte dit ett batteri så skulle ev. skada ske just då, och inte uppstå bara för att batteriet skulle sitta i en längre tid.

 

Ok! Nu fattar jag :) Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav upp :( Det gick inte att komma åt bios utan hårddisk heller så nu skrotas den :( 

Tack för er hjälp i alla fall :)

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...