Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt Bredband: Router och Antenn?


blavitt1981

Rekommendera Poster

blavitt1981

Tjenare!

 

Jag och sambon har precis köpt en sommarstuga och då det i nuläget är en omöjlighet stt skaffa fadt bredband så är det mobilt som gäller i nuläget. Jag kommer använda det mobila nätet till vanligt surf men även en del videostream. "Problemet" är att med min mobil får jag ibland in 4G men i nästa stund kan jag sakna täckning.

 

Detta är en djungel och saknar både kunskap och erfarenhet kring detta så behöver all fakta, hjälp info jag kan få. Till frågorna:

 

1. Vad kan det bero på att det kan gå ifrån 4G täckning till ingen täckning alls?

 

2. Skulle vilja ha tips på en bra och billig router till det mobila bredbandet som kan optimera täckningen.

 

3. Pratade med Telia och enligt dem är den smidigaste lösningen att skaffa en antenn till det mobila bredbandet. Är detta den bästa lösningen att optimera täckningen?

 

4. Under TV-antennen på taket finns det ytterligare en antenn. Hur vet man om denna har stöd fär ett mobilt bredband?

 

5. Det går inte att koppla in Routern till den vanliga TV-antennen via antennkabel?

 

6. Vilken typ av kabel brukar man använda för att koppla en antenn till Routern?

 

7. Hittade en liten plastdosa hemma som man kan koppla in en antennkabel till. Ser ut som en portabel antenn. Går den att använda i detta syfte?

 

Många frågor, men behöver så mycket hjälp jag bara kan få.

 

Tack på förhand!

 

Ha det Gött!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man pratar om router och extern antenn så avser man väl vanligtvis WiFi. Att routern kan ha extern antenn som kan placeras där mobiltelefoner, datorer osv. kan erhålla bäst signal från routern.

 

I ditt fall är det det mobila modemet som behöver extern antenn.

Vanligtvis är det mobila modem med USB som gäller.

 

En del routrar har stöd för detta så att man kan ansluta USB-kontakten till routern i stället för till datorn.

 

Prisjakt listar mobila modem med möjlighet till extern antenn.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=630#rparams=m=s275792571

 

Hur anslutningen ser ut beror på valt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par direkta svar på dina frågor:

4. Det vet man inte men men sannolikheten att den fungerar för 4G är noll. Antennens konstruktion beror vilken frekvens den skall jobba i.

5. Nej, fel frekvenser.

7. Sannolikt inte.

 

Du behöver ha någonting som denna antenn: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/antenn/smarteq-riktad-4g-antenn-11-dbi-p30150. En riktantenn måste riktas in mot sändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. En misstänkt FM-antenn, troligen tänkt för frekvenser mellan 88-108 MHz.

T.ex vanliga P1, P2, P3, Lokalradio P4, och flertalet reklamstationer, NRJ, LugnaFavoriter; Rixs med flera.

 

Förr var det vanligt att man hade en typ bordsradio för FM-bandet, eller stereo med en analog radiodel i som stod still på samma ställe, och då använde man denna takantenn till denna radio.

Dessa sitter kvar på många skorstenar runt om i landet, brukar vara för jobbigt att ta ner dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...