Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startknappen fungerar inte längre


ytterhogdal

Rekommendera Poster

ytterhogdal

För c:a 2 veckor sen slutade startknappen att fungera på min Asus dator. Det går inte att vänsterklicka så att man får fram apparna . Vad är det som har hänt egentligen ? Lika är det när man ska  logga in, den tar så lång tid på sig innan skrivbordet syns. Hjälp mig snälla med tips 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kolla så att det inte ligger oinstallerade uppdateringar. Jag har råkat ut för detta. Tryck Ctrl+Alt+Delete. Då hittar du avstängningsknappen längt ned till höger på skärmen. Klicka på den och se om det står något om att uppdatera och starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ytterhogdal

Det enda som står där är Strömsparläge, Stäng av, Starta om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med en systemåterställning till en dag när det fungerade:

Inställningar - Uppdateringar och säkerhet - Återställa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ytterhogdal

Har gjort det men det blev inget annorlunda.Men därimot fick jag tips att lägga till ett nytt konto och det fungerade riktigt. Men jag vill gärna rätta till mitt första konto också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Detta med konton är tydligen ett problem för vissa, då dessa slutar att fungera. Har inte läst om att det går att fixa men du kan googla vidare på användarprofil 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det snabbast och enklast att flytta över ens filer till det nya kontot, men visst kan du pröva med några vanliga åtgärder som ibland kan åtgärda symptomet.

 

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in):

   dism /online /cleanup-image /restorehealth   
⦁ Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.
⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta (avsluta med  Enter):

   sfc /scannow
⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

Kvarstår det så testa detta:
Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ytterhogdal

Nu har jag kört de kommandon som du skrev att jag kunde prova. Men det fungerar fortfarande inte. Men vad är det som kan ha gjort det då? Är det någon windowsuppdatering, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det fungerar i ett annat konto så är det antagligen något som hänt med informationen (t ex i registret) om ditt konto. Det beror inte bara på en Windows-uppdatering för då skulle ju alla drabbas samtidigt utan det kan vara en Windows-uppdatering i kombination med något annat du har installerat, t ex ett antivirusprogram, eller något av dina installerade program/appar som har gjort fel, bara för att nämna två exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...