Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Store och appar


Dixi

Rekommendera Poster

Har en laptop som från början hade W7 installerat men som jag nu kör W10 på sedan W10 lanserades.

Sedan i förrgår fungerar inte Store och 8 av 10 appar.

Allt annat fungerar så som tex: Office 365, Photoshop, Spotify, Skype, Edge, ie11, appen foto, appen Facebook.

Har provat felsökaren för Store och appar utan att något fel hittades. Har även försökt att ominstallera W10 men processen avbröts vid 53%.

Tips hur jag ska gå vidare mottages tacksamt.

Kanske grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då vänster-klick på start-knappen (flaggan, Windows-knappen) fungerar men apparna som inte fungerar är skuggade med en info cirkel.

Jag hade dessutom fel i filsystemet som jag nu reparerat och konstigt nog fungerar några till appar nu ex. : Epost, Grove, fb messenger, kartor, kalender, Microsoft Health osv. men inte store.

Har ännu inte lyckats återställa datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då vänster-klick på start-knappen (flaggan, Windows-knappen) fungerar men apparna som inte fungerar är skuggade med en info cirkel.

Jag hade dessutom fel i filsystemet som jag nu reparerat och konstigt nog fungerar några till appar nu ex. : Epost, Grove, fb messenger, kartor, kalender, Microsoft Health osv. men inte store.

Har ännu inte lyckats återställa datorn.

Är det med chkdsk du har reparerat filsystemet?

Ibland beror sådana fel på att hårddisken är dålig men kan även uppstå om man stänger av datorn på annat sätt än inifrån Windows. Har du gjort det?

 

Följande åtgärdar många problem i Windows 10:

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).

⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in): 

   dism /online /cleanup-image /restorehealth   

⦁ Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.

⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta (avsluta med Enter): 

   sfc /scannow 

⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

 

Kvarstår det så testa detta:

Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört kommandotolken och Powershell.

Tyvärr är det fortfarande samma problem som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra ett nytt användarkonto och se om problemet finns i det kontot också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får försöka, men jag kör detta användarkonto på min nyare data och på på två WP mobiler och det fungerar bra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kontot fungerar bra i andra datorer och mobiler innebär inte att denna dators register är i bra skick.

 

För säkerhets skull testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats (eller det som datortillverkare ibland skickar med). Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört Seagate SEA TOOLS FOR WINDOWS i läge FIX ALL FAST och resultatet blev:

"Congratulations your Seagate Product has passed an important diagnostic test"

 

Har även kört i läge S.M.A.R.T Check med samma resultat.

 

Har kört Intel driver update utility och fann en tillgänglig uppdatering:

Intel chipset device software 10.1.1.14 som dock misslyckades att installeras: Okänt fel. 

Enligt det jag fann på tillverkarens sida via test kör jag Intel chipset device software 9.1.1.1027.

 

Har även testat att köra nVIDIA Geforce Update och fann uppdateringar på deras(ny version) sida och på tillverkarens sida (äkldre version) med samma reultat:

"Denna grafikdrivrutin kan inte hitta kompatibel grafikmaskinvara".

Felet kanske ligger här på nVidia Geforce?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj FIX ALL - Long för bästa kontroll: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/202435en

 

Jag har svårt att tro att en gammal chipset- eller grafikdrivrutin plötsligt skulle få appar att sluta att fungera, för det är inte särskilt sannolikt att den drivrutinen installerades precis innan ditt problem började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört FIX ALL - Long med samma resultat som tidigare:

"Congratulations your Seagate Product has passed an important diagnostic test".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra då är inte hårddisken dålig i alla fall.

 

Du kan pröva med att tömma cachen för Store:

Högerklicka på Start-knappen och välj Kommandotolken.

I Kommandotolken skriver du:

wsreset.exe

 

Eller pröva med det Powershell-kommando som 2mickeh skriver om på sidan http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/apps_windows_10-winapps/hur-reparerar%c3%a5terinstallerar-man-windows/31002ed5-8a53-4e96-8431-a5a27c1c2e8c

 

Det kan även vara bra att köra felsökaren igen eftersom det har varit en del ändringar: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/run-the-troubleshooter-for-windows-apps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som står på sista bilden klarar jag inte av att läsa, men du verkar ha något allvarligt problem med din Windows-installation eftersom wsreset inte fungerar och det inte hjälper med ett nytt användarkonto. Mitt råd är att du gör en ren installation av Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått igång alla appar inklusive Store :)

Så här gjorde jag:

  1. Fabriks återställde datorn med F9 till Windows 7 Home Premium
  2. Satte i en cd med Windows 8 pro med nyckel.
  3. Hoppade över Windows 8.1
  4. Installerade Windows 10 pro från Microsofts sida.
  5. Klart

Nu håller jag tummarna att det ska fungera framöver!

Tack för all hjälp Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 pro installerade jag helt ren.

Inga program från datortillverkaren sparades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...