Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort virus Samsung Galaxy S3


JackH

Rekommendera Poster

Hej Eforum!

För ett tag sedan laddade jag ned några APK filer från internet, till min gamla Samsung Galaxy S3 som kör android 4.3. Nu har jag fått virus. När jag startar upp mobilen dröjer det inte länge innan reklam täcker skärmen. Lite senare startas enheten om. En del oönskade appar och program, som tex  "com.android.systemui" har installerats.

Jag har virus scannat mobilen i Clean Master, och Clean Master hjälpte mig att deaktivera och tvinga de skadliga programmen till stopp. Så nu har jag stoppat programmen, men de finns fortfarande kvar där.

Är det någon som vet hur man rensar mobilen från skadliga programm? Om inte undrar jag om det är någon som vet om någon "butik" dit man kan gå och få hjälp att ta bort virus från mobilen? Jag har hittat en del "butiker" man kan gå till för att rensa sin dator från virus, men jag har ju virus på mobilen..

 

Jag är tacksam för svar :thumbsup:

Jack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jack!

 

Har du kollat med de antivirusappar som de stora tillverkarna av antivirusprogram för datorn har?

Clean Master är ju egentligen till för annat än att hitta reklamappar.

 

Går inte apparna att avinstallera på vanligt sätt nu när de är inaktiverade?

I Android 4.4 är det:

Inställningar - Appar

Klicka på appen och sen på Avinstallera-knappen.

 

Var bara säker på att du tar bort rätt för jag har en som heter com.android.systemui.product.res.overlay och mycket som hör till Android börjar med com.android.

 

Sen går det ju att ominstallera/fabriksåterställa mobilen och hur du gör det borde stå i manualen och på Samsungs support-sidor för mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag ska kolla efter något virusprogram till mobilen från någon av de större tillverkarna. Det jag vill få bort är snarare program än appar och även fast de är deaktiverade finns det inget alternativ för att avinstallera dem. :( Jag är inte säker på att com.android.systemui är ett virus, men när jag startar mobilen står det "com.android.systemui har stoppats", men det måste inte betyda att just det är ett virus. Det kan ju lika gärna vara viruset som får com.android.systemui att stoppas.

Vet ni någon bra app för mobilen som kan ta bort virus? Jack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag inte har nämnt detta tidigare, men jag har redan försökt med det:) Men det fungerade inte, det blev snarare värre... Innan fabriksåterställningen hade jag deaktiverat alla virusprogram, men efter fabriksåterställningen var de aktiverade igen... Detta verkar vara ett hopplöst fall, men tack för att ni försöker hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaspersky Internet Security verkar bra, men det står bara att det skyddar mot virus, men frågan är om det kan ta bort redan befintliga virus? Jack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om antivirus- och antimalware-programmen det tipsats om inte hjälper kan du kanske ladda upp apk-filerna på https://www.virustotal.com/ så att det går att se vad de innehåller och vilka program som verkar kunna åtgärda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...