Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abetsförmedlingen rättigheter?


cybertears

Rekommendera Poster

cybertears

Om man har rätt till lönebidrag och behov av handledning på arbetsplatsen, kan man då ha både lönebidrag och personligt biträde samtidigt, är det någon som vet det?

Att försöka tyda juridisk text är som att ta för mycket spice, det blir väldigt snurrigt och verklighetsuppfattningen kastas omkull några gånger (skämt o sido)

 

Arbetsförmedlingen verkar ju inte ha något svar att ge mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger attt AF inte verkar ha något svar, betyder det att du frågat dem? 

Om du redan har ett personligt biträde så borde du väl kunna fråga även denne (eller dennes uppdragsgivare) om hen/de vet vad som gäller?

 

Jag har bara skummat igenom förordningarna (se nedan) men kan där inte direkt se något som gör att man inte skulle kunna få lönebidrag och stöd till personligt biträde samtidigt. Men som sagt, detta måste ju rimligtvis din handläggare på AF kunna svara på.

 

Utöver detta så bör din arbetsgivare, om det är en större sådan med en ordentlig HR-avdelning, veta eller kunna ta reda på vad som gäller. Det är ju trots allt de som rekvirerar lönebidrag.

 

 

Vad som gäller lönebidrag (8 och 25-31 §§) och stöd till personligt biträde (18 §) samt hjälpmedel mm regleras i Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.
 
Utöver detta regleras arbetsmarknadsåtgärder mer övergripande i Förordning (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

 

När du säger attt AF inte verkar ha något svar, betyder det att du frågat dem? 

 

Jag har bara skummat igenom förordningarna (se nedan) men kan där inte direkt se något som gör att man inte skulle kunna få lönebidrag och stöd till personligt biträde samtidigt. Men som sagt, detta måste ju rimligtvis din handläggare på AF kunna svara på.

 

Utöver detta så bör din arbetsgivare, om det är en större sådan med en ordentlig HR-avdelning, veta eller kunna ta reda på vad som gäller. Det är ju trots allt de som rekvirerar lönebidrag.

 

 

Vad som gäller lönebidrag (8 och 25-31 §§) och stöd till personligt biträde (18 §) samt hjälpmedel mm regleras i Förordning (2000:630) om särskilda insatser för personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.
 
Utöver detta regleras arbetsmarknadsåtgärder mer övergripande i Förordning (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten
 

 

Det är inte mycket hon vet, fick bara svaret det får jag undersöka.. det har gått en tid nu och jag är trött på alla hennes ursäkter som hon kommer med. Tack för hjälpen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...