Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har jag 3 g eller 4 g?


torpet12

Rekommendera Poster

När mitt modem är direktanslutet till datorn kan jag både se detta och ställa om från det ena till det andra. Annat är det när jag kör över en router. En koll på Bredbandskollen upplyser bara om uppkopplingsfördröjning och laddningskapacitet. Wi-fin kan leverera både 3 och 4 g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luktar lite begreppsförvirring här.

En normal  router levererar trådlöst nätverk (Wifi) och är det en 3g/4g router så kan den ta emot mobila signaler på 3g eller 4g nät, inte leverera.

 

Vad har du för router?

Vad har du för modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så tar mitt modem emot signalerna - vidarebefordrar dessa till routern som i sin tur skickar vidare till datorn antingen via kabel eller "i luften".

Mitt abonnemang ger mig möjlighet till både 3 och 4g och om jag ansluter modemet direkt till datorn (hoppar över routern) så kan jag välja. Men - om jag får signalerna från routern så kan jag inte se om datorn väljer 3 eller 4. Från min gamla Dovado Tiny fick jag bara 3 så om jag kört 4g från modemet direkt och sedan gick över till routern så tog datorn den signal den fick, alltså 3g.

 

Min nya Dovado Tiny tar från modemet både 3 och 4g och jag vill veta vilket. Jag bor så till att jag inte har världens bästa täckning. Ibland funkar 3 bättre än 4. 

 

Är denna min nyfikenhet bara ett resultat av min begreppsförvirring eller....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det, när du kopplar upp dig direkt till modemet från datorn så använder du varken 3g eller 4g. Du använder trådlös uppkoppling via Wifi. Men modemet kopplar upp sig mot internet antingen med 3g eller 4g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det, när du kopplar upp dig direkt till modemet från datorn så använder du varken 3g eller 4g. Du använder trådlös uppkoppling via Wifi. Men modemet kopplar upp sig mot internet antingen med 3g eller 4g.

Hm.. är det inte fråga om ett USB-modem?

Med ett sådant anslutet direkt till datorn är ju inget WiFi inblandat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. är det inte fråga om ett USB-modem?

Med ett sådant anslutet direkt till datorn är ju inget WiFi inblandat.

Så här har jag tolkat inlägg 1:

Han skriver att han kan se om det är 3g eller 4g när han ansluter modem direkt till datorn vilket låter rimligt. 

När han använder router Dovado Tiny så ser han inte vilket han ansluter med på datorn. Om det finns så borde man kunna se om modemet är anslutet med 3g eller 4g på routerns webbgränssnitt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...