Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med wifi


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Pelle Penna

En av deltagarna i vår förening har en laptop. Hon använder den trådlöst hemma ua.

Hon har dessutom under hösten använt den vid studiecirklar hos Studiefrämjandet och då fungerade wifi utan problem.

Nu under senare delen av våren så kopplar datorn upp sig mot Studiefrämjandets wifi och ansluts, MEN internetåtkomst saknas. Vi har provat att försöka radera alla nätverksinställningar och senast idag uppdaterat drivrutin för nätverkskortet men det blir samma resultat. 

Jag tillhandahöll ett litet D-link usb-nätverkskort och installerade och allt fungerar perfekt, men utan d-link, inget internet.

Är det någon som vet vad som går fel. Övriga deltagares datorer ansluter utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

ja det är märkligt och det får väl bli olösta problem.
Jag har ju inte heller den aktuella datorn i min besittning för att kunna testa ytterligare. Helst skulle jag vilja installera om den, men vi kör med den externa kortet nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där hände mig på ett hotell när jag var ute och globetrottade. Det visade sig att datorn hade kommit ihåg mina DNS-inställningar, men hotellet krävde att man använder deras dns för att man skulle få knappa in användarnamn och lösenord.

 

Tog ett tag att klura ut, men kolla så din föreningsmedlem inte har egna DNS-inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det där hände mig på ett hotell när jag var ute och globetrottade. Det visade sig att datorn hade kommit ihåg mina DNS-inställningar, men hotellet krävde att man använder deras dns för att man skulle få knappa in användarnamn och lösenord.

 

Tog ett tag att klura ut, men kolla så din föreningsmedlem inte har egna DNS-inställningar.

Tack det ska jag göra, men då måste det ju ha ändrat sig under säsongen och bara i hennes burk??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara någon klåpare hos Studiefrämjandet som fått för sig att ändra något på deras sida och så slutade det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SFLinköping

Vi har provat att försöka radera alla nätverksinställningar och senast idag uppdaterat drivrutin för nätverkskortet men det blir samma resultat. 

Jag tillhandahöll ett litet D-link usb-nätverkskort och installerade och allt fungerar perfekt, men utan d-link, inget internet.

Är det någon som vet vad som går fel. Övriga deltagares datorer ansluter utan problem.

Har ni bara provat att "glömma" nätverket hos studiefrämjandet ifall hon har automatisk anslutning, det kan strula många gånger, när man sedan gör en helt ny anslutning och auktorisering så hoppar det igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...