Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Molntjänster


Torparen

Rekommendera Poster

Har för avsikt att lägga mina foton bl.a. i en molntjänst. Går det att lägga foton i olika mappar och förse dessa med lösenord. Detta för att vissa foton får alla intresserade kika på medan andra är privata?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det så att man delar ut de foton/mappar som man vill att andra ska se medan de foton/mappar som är privata låter man bli att dela ut. Men olika tjänster fungerar lite olika så pröva vilken som passar dig bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak som kanske borde kollas upp, när man kollar efter en sådan tjänst:
Om jag "har" ex. Dropbox. Alltså både konto och program i dator som synkar automatiskt.
Skulle man då kunna dela en mapp tillsammans med en annan Dropbox-kund så att den mappen även synkas lokalt i den andres dator?
Då skulle man inte behöva dela och skicka länkar hit & dit.
 
Dropbox bara som ett exempel på en molntjänst.
 
Tillägg:
Äh, det var snabbt kollat med just Dropbox:

Med Dropbox delade mappar kan du samarbeta på en uppsättning med filer. När någon går med i en delad mapp visas mappen inuti deras Dropbox, och synkas till deras datorer automatiskt. Mer information.


Mer tillägg: Jag hittar inte motsvarande tydliga information för Google drive och Onedrive.

Å lite till:
Inte att förglömma om man är extra mån om "sekretessen" är Jottacloud.

https://www.jottacloud.com/

 

The world's best privacy policy

Jottacloud is a Norwegian company that operates under Norwegian jurisdiction. Firms based in the US might be forced to hand over their stored information to the authorities. No one will get insight into the data stored with us. Read more about our privacy guarantee.

Dock lite bristfällig info på hemsidan, kanske står mer om man loggar in. Ska testa. Äh! Går bort direkt då stöd för Linux saknas. Helkasst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mikael hoppas du inte tar illa upp men jag måste fråga dig "vad är svaret på min fråga"????

 

Lennart.

 

Till Cecilia kan och vill du rekommendera operatör? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till Cecilia kan och vill du rekommendera operatör? 

Nej, jag använder inte någon sån tjänst för det du vill, så jag vet inte hur de fungerar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mikael hoppas du inte tar illa upp men jag måste fråga dig "vad är svaret på min fråga"????

Nejdå!

Svaret är Ja!

 

Jag använder Dropbox och Google drive och jag använder de lite olika.

 

Dropbox använder jag som backup för filer som jag bara vill ha sparade någonstans och åtkomliga oavsett dator.

Några filer finns "i original" och som jag redigerar då & då.

Jag har klienten för Dropbox installerad på datorn hemma och på jobbardatorn. Jag använder nästan aldrig webbgränssnittet, bara när jag ska dela någon fil eller mapp men det är ytterst sporadiskt och bara temporärt.

 

Google drive utgör i viss mån backup för några filer, eller rättare sagt, det finns gamla filer kvar där.

Här har jag i stället Google docs, alltså dokument som skapas och finns i molnet.

Dessutom har jag EN mapp dedikerad för jobbrelaterade foton som synkas med mobilen. I Jobbardatorn har jag klienten för Google Drive men jag synkar där bara den enda mappen.

 

Tilläggas kanske att jag använder bara gratisalternativen då jag inte behöver så stor lagringsvolym. Mina privata bilder backar jag upp på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...