Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning hotmail


gandalfgrå

Rekommendera Poster

gandalfgrå

Hej.

 

Jag har sen länge Hotmail fast det väl heter Outlook nu. Jag har en snabbknapp i övre menyraden där det står Hotmail. Klickar jag på den kommer jag till Hotmail och ska skriva in min E-postadress och mitt lösenord. Sen klickar jag på logga in och jag kommer in. Det har alltid fungerat som det ska. Sen ett tag tillbaka står det också telefon i raden för E-post. Nu står det alltså E-post eller telefon. Jag har fortsatt att bara ange min E-postadress och det fungerar. 

 

Men sen igår blev det märkligt. Jag klickade på Hotmail knappen och kom in på en sida där det började med att överst stå Logga in och sen under det Använd mitt Microsoft konto. 

De två rutorna fanns där som tidigare där det i den översta står E-post eller telefon och i den undre Lösenord. Normalt när jag skriver in min E-postadress så räcker det med att jag skriver första bokstaven så fylls resten av E-postadressen i automatiskt. Men inte nu. Jag fick skriva hela min E-postadress och sen lösenordet och då kom jag in. Min E-postadress verkar inte lagras som tidigare. Vet någon varför? 

 

Det märkliga är att om jag går in på eforum och ska logga in så räcker det som tidigare med att skriva första bokstaven i E-postadress så kommer resten automatiskt. Även på andra ställen där det krävs min E-postadress räcker det med första bokstaven. Men tydligen inte i Hotmail (eller Outlook). Kan det verkligen vara meningen att man varje gång man ska in och kolla sina mejl måste skriva ut hela E-postadress för att kunna logga in?

 

Visserligen var det 1 April igår så någon behagade kanske skämta men då borde allt vara normalt idag men det är det inte. Eller kan det vara så att nya regler gäller från 1 April när det gäller Outlook? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på andra Microsofttjänster så har dom börjat med olika inloggningssidor beroende på vilket typ av konto man har. Så dom har kanske gjort samma på outloook.com nu.

 

Om du tittar i adressraden så bör du ha en grön text som säger något i stil med Microsoft, har du det? Den kan variera lite på sig mellan browsrar, men oavsett browser så borde det finnas en grön infromation om att du är inne på en Microsoftsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Hej.

 

Ja till att börja med så ser inte inloggningssidan ut som den gjort tidigare. Det finns nu bara några rader om E-postadress och lösenord och lite info om man glömt det.

 

Jo det är riktigt att när jag trycker på knappen Hotmail (Outlook) så står det en lång harang på adressraden. Alldeles i början finns det ett lås och sen står det Microsoft Corporation (US). Men det vill jag nog minnas att det gjort tidigare också. 

 

Min frågeställning är: Har Microsoft sedan igår börjat med något nytt i Outlook som betyder att E-postadressen man ska ange inte sparas utan man måste från igår skriva in adressen manuellt varje gång man vill in på sin Outlooksida?  

 

 Jag gjorde en skärmdump på inloggningssidan som jag öppnade och sparade i Word men vet inte hur jag får med den här. Försökte med klistra in men då klagade den över min webbläsares säkerhetsinställningar som gjorde att verktyget inte kunde få åtkomst till urklippsdatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar som att inloggninssidan är ändrad på. Åtminstone sen senaste gången jag använde den.

 

Jag har ställt in automatisk inloggning så jag inte behöver knappa in lösenord varje gång.

 

Och ett tips är att inte använda Word för bilder. Word är till för text, Paint är till för bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Bra att även andra konstaterat att inloggningssidan i Outlook har blivit ändrad. 

 

Jag vill inte ställa in automatisk inloggning där jag inte behöver knappa in lösenord varje gång. Jag vill manuellt skriva in lösenordet varje gång. Däremot vill jag som jag skrivit att E-postadressen ska skrivas ut automatiskt när jag tryckt ner tangenten för första bokstaven i adressen. Så har jag gjort i alla år jag haft Hotmail (numera Outlook) och vill (om det är möjligt) fortsätta med det. 

 

Jag har provat på 7 andra ställen där jag är medlem och där jag har min E-postadress och lösenord som inloggning. Det fungerar utmärkt på alla. Alltså att hela adressen skrivs ut automatiskt bara jag anger första bokstaven och sen skriver jag in lösenordet manuellt. Precis som i alla år. Men nu fungerar det inte i Outlook. 

 

Om någon vet adressen till Microsoft så kanske jag kan ta detta med dem. Jag tycker Microsoft (om det nu är de som är orsaken) krånglar till det och vill veta varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl helt enkelt en "feature" som fungerar som tänkt, att det inte ska gå att se vilken e-postadress som tidigare har använts.

Du kan skicka synpunkter via Feedback

 

post-52940-0-14829600-1459632393_thumb.png

 

Ps.

Själv använder jag en e-postklient varför jag slipper "problemet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min frågeställning är: Har Microsoft sedan igår börjat med något nytt i Outlook som betyder att E-postadressen man ska ange inte sparas utan man måste från igår skriva in adressen manuellt varje gång man vill in på sin Outlooksida?  

 

Ja, det stämmer att inloggningssidan förändrats och automatadresskompletteringen har säkert blivit borttagen eftersom den funkar för dig på andra sidor. Jag har själv använt mig av adresskomplettering för Hotmail men det var många år sen. Min adress är inte så lång så jag tycker det går snabbt att skriva in den varje gång jag vill kolla min e-post.

 

Men visst ska du fråga Outlookteamet varför adresskompletteringsmöjligheten tagits bort. Förutom att skicka Feedback, som Mikael63 visat dig, kan du skriva till Outlookcommunityn och fråga:

 

http://answers.microsoft.com/sv-se/outlook_com/forum?

 

Det är möjligt att man får upp samma länk om man klickar på Feedback i sin hotmail, vilket Mikael63 tipsade om. Det orkar jag inte gå tillbaka och kolla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen fungerar ju "automatadresskomplettering" olika i olika webbläsare. Har du provat en annan webbläsare till exempel?

 

Verkar fungera för mig med Edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Det är säkert så att automatadresskompletteringen fungerar olika beroende på vilken webbläsare man har men jag har  Google Chrome och vill fortsätta med det. Sen har jag Win 7 och trivs med det och vad jag förstår så fungerar Edge inte i Win 7 utan är väl designad för Win 10. Än känner jag inget behov av att uppgradera till Win 10 utan vill ha allt som det var före 1 April och som jag beskrivit i början av min tråd. Jag ska kontakta Outlookteamet och fråga om det går att fixa mitt problem, går det inte så får man väl finna sig i att skriva in hela E-postadressen varje gång i Outlook.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Jo det var en sak jag upptäckte. När jag klickar på min gamla hotmailknapp så kom jag in tidigare på Outlook och fortsatte därifrån med E-postadress och sen lösenord. Men nu upptäckte jag att jag inte kommer in på Outlook längre sen 1.April. Jag kommer in på Microsoft sida precis som M indikerade i ett svar. Det står alltså ingenting om Outlook på inloggningssidan numera. Kan jag behöva ladda ner Outlook och om jag behöver det varför är det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog kommer jag till Outlook på min gamla hotmailadress. (Jag har behållit den eftersom jag haft den så länge och det är den gamla bekanta känner till.)

 

Jag har ingen hotmailknapp så jag skriver http://www.hotmail.com i webbläsarens adressfält

Då kommer jag till sidan https : // login.live.com/login...Där står det

Logga in

Använd ditt Microsoftkonto

Vad är det här?

E-post eller telefon ...

Lösenord...

Logga in-knapp

Efter att ha fyllt i e-postadressen, mitt lösenord och klickat på logga in-knappen kommer jag till Outlook Mail

 

Jag kan inte se någon anledning till att ladda ner något Outlook eftersom själva Outlook Mailsidan funkar precis likadant som om jag hade en sådan adress.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Nog kommer jag till Outlook på min gamla hotmailadress. (Jag har behållit den eftersom jag haft den så länge och det är den gamla bekanta känner till.)

 

Jag har ingen hotmailknapp så jag skriver http://www.hotmail.com i webbläsarens adressfält

Då kommer jag till sidan https : // login.live.com/login...Där står det

Logga in

Använd ditt Microsoftkonto

Vad är det här?

E-post eller telefon ...

Lösenord...

Logga in-knapp

Efter att ha fyllt i e-postadressen, mitt lösenord och klickat på logga in-knappen kommer jag till Outlook Mail

 

Jag kan inte se någon anledning till att ladda ner något Outlook eftersom själva Outlook Mailsidan funkar precis likadant som om jag hade en sådan adress.

 

Jo, men det där händer mig också. Jag ska ta det en gång till:

 

Jag klickar på min Hotmailknapp. 

Jag kommer in på en sida från microsoft där det på adressraden står Microsoft Corporation (US).......... på grön botten. Den sidan ser exakt ut som den du beskriver.

Där skriver jag in manuellt hela min E-postadress och sen lösenord och klickar på enter eller logga in.

Då kommer det fram en sida, det står bara Outlook och sidan byter namn i adressraden till https://outlook.live.com, en ring snurrar någon sekund där det står startar, sen står det nästan klart någon sekund och sen är jag inne på inkorgsidan i min E-post. Som tidigare men med en stor skillnad, jag måste skriva in hela min E-postadress manuellt nu, det behövde jag inte tidigare. Då räckte det med att skriva första bokstaven och så fylldes adressen i automatiskt. 

 

Frågeställningen i min tråd är, har något blivit ändrat av microsoft ( vilket jag är rätt säker på att de gjort) för de som har hotmail på så sätt att man numera måste ange hela E-postadressen manuellt för att komma in på sitt konto? Om de har det, hur ändrar man tillbaka till vad som gällde tidigare? Har man en förhållandevis lång E-postadress eller kanske flera E-postadresser verkar det att gå bakåt i tiden om man ska börja knappa in hela adresserna manuellt varje gång man ska in. Det behövs ju inte på andra sidor som har E-postadress och lösenord som krav på inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja något har uppenbarligen ändrats av microsoft så det är nog bäst att du frågar Outlookteamet eller Outlookcommunityn. Men det är bäst att du också preciserar för dem att det gäller Windows 7 och Google Chrome.

 

Sedan hittade jag nyss ett meddelande från 2013 där jag uppmanades att uppgradera min inkorg "redan nu" (innan det skedde automatiskt)  från hotmail till Outlook. Där framgår det att man vid uppgraderingen skulle få behålla sin hotmailadress men att man, om man ville, kunde skapa en @outlook.com-adress genom att "följa anvisningarna här(länk)". Jag hade alltså fel i att adressen skulle ändras från hotmail till outlook om man själv gjorde en uppgradering.

 

Kul förresten att det finns fler än jag som inte har uppgraderat till Windows 10 än trots att det är gratis. Det är svårt att överge ett operativsystem som fungerar så problemfritt som Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har sen länge Hotmail fast det väl heter Outlook nu. Jag har en snabbknapp i övre menyraden där det står Hotmail. Klickar jag på den kommer jag till Hotmail och ska skriva in min E-postadress och mitt lösenord. Sen klickar jag på logga in och jag kommer in. Det har alltid fungerat som det ska. Sen ett tag tillbaka står det också telefon i raden för E-post. Nu står det alltså E-post eller telefon. Jag har fortsatt att bara ange min E-postadress och det fungerar. 

 

Men sen igår blev det märkligt. Jag klickade på Hotmail knappen och kom in på en sida där det började med att överst stå Logga in och sen under det Använd mitt Microsoft konto. 

De två rutorna fanns där som tidigare där det i den översta står E-post eller telefon och i den undre Lösenord. Normalt när jag skriver in min E-postadress så räcker det med att jag skriver första bokstaven så fylls resten av E-postadressen i automatiskt. Men inte nu. Jag fick skriva hela min E-postadress och sen lösenordet och då kom jag in. Min E-postadress verkar inte lagras som tidigare. Vet någon varför? 

 

Det märkliga är att om jag går in på eforum och ska logga in så räcker det som tidigare med att skriva första bokstaven i E-postadress så kommer resten automatiskt. Även på andra ställen där det krävs min E-postadress räcker det med första bokstaven. Men tydligen inte i Hotmail (eller Outlook). Kan det verkligen vara meningen att man varje gång man ska in och kolla sina mejl måste skriva ut hela E-postadress för att kunna logga in?

 

Visserligen var det 1 April igår så någon behagade kanske skämta men då borde allt vara normalt idag men det är det inte. Eller kan det vara så att nya regler gäller från 1 April när det gäller Outlook? 

Hej, Har samma problem med outlook. Autofill funkar bra på andra ställen som du också nämner. Ingen på forumet här har någon lösning på problemet. Någon *** svarade på min fråga med att han ville ha ett trollfritt idg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Har samma problem med outlook. Autofill funkar bra på andra ställen som du också nämner. Ingen på forumet här har någon lösning på problemet. Någon *** svarade på min fråga med att han ville ha ett trollfritt idg...

Mikael63 är ingen ***. Men alla har rätt att ha en stående signatur. Den har förstås inget med din fråga att göra. Svaret var länken hit och ingenting annat.

 

Även du kan ju använda dig av råden i den här tråden. Använd Edge om du har Windows 10. Annars får du ge Outlook feedback enligt Mikaels bild eller fråga Outlookteamet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
gandalfgrå

Har kontaktat Microsoft i mitt ärende och detta svar fick jag:

 

vid_showasnew.pngvid_web.pngAllmänt problem04/21/2016 12:39

From: Escalation Agent

Hej,

Tack för att du har kontaktade supporten för Microsoft-konto igen.

Du nämnde att din e-postadress skall fyllas i automatiskt när du skriver in den första bokstaven.

Anledningen till att detta inte sker längre är okänt och Microsoft är medvetna om detta fenomen och vi rekommenderar att du testar om några dagar ,men vi kan inte ange en tidsgräns när det blir som tidigare. 

Vi beklagar verkligen besväret det här medför och vi tackar för din felrapport och ditt engangemang!

Meddela gärna oss om du har andra frågor.

Med vänliga hälsningar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...