Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nas och ransomware


Pegee

Rekommendera Poster

Jag har en nas som backup till alla mina bilder och filmer. De får bara inte skadas!!

Ransomware är sådant som kan hålla vem som helst vaken på nätterna.

 

Tänker jag rätt här: Nas´en är inte mappad med enhetsbokstäver, så att om

jag skulle få in ransomware i datorn så kommer den inte att hitta nas´en eftersom

den inte är mappad som en enhet i datorn??

 

Eftersom det omvända gäller: Är nas´en mappad som en enhet som försvinner

allt där också?

 

Moderator: Hittar ingen lämplig rubrik för nas och backup system. Kanske förslag

på ett nytt ämnesområde?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ransomware, liksom andra skadliga program, utvecklas hela tiden för att klara av mer saker, så även om de idag inte kommer åt din NAS är det inte säkert att de inte kan göra det i morgon. När det gäller ransomware får man nog räkna med att ett sånt (förr eller senare) kommer åt alla filer som du kommer åt när du sitter vid datorn.

 

Frågor om NAS och liknande brukar ligga i forumet "Hårddiskar och lagringsmedia" när det rör själva lagringen, "Nätverk ..." om det gäller hur man kommer åt den och detta "Säkerhet - övrigt" passar bra för din säkerhetsrelaterade fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Några som tydligen har tröttnat på det är Europol, den europeiska polisbyrån, som tillsammans med säkerhetsfirman Kaspersky Lab och den nederländska polisen nu startat kampanjen ”No more ransom”.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.662552/europol-och-sakerhetsforetag-gar-samman--ska-satta-stopp-for-utpressningsprogram

 

Nu snålade PC för Alla lite med informationen för även Intel Security (McAfee) är med i samarbetet.

 

Samarbetet har lett till att webbplatsen No More Ransom har tagits fram och den innehåller tips på förebyggande åtgärder och vad man ska göra om man i alla fall drabbas, t ex vilka dekrypteringsmöjligheter det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...