Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet man om en dator är kapad?


ime40se

Rekommendera Poster

Jag har hand om datorn åt en förening. Det är problem med datorn, den är extremt långsam. Jag har provat att byta från kabeluppkoppling tll Wifi. Jag har kört Microsofts eget virusrensningsprogram Microsoft internet security och Avast på datorn, men de ger inga utslag för virus. Jag har också uppdaterat webbläsare, Windows 7 och kört windows defender. Nu skulle jag försöka med diskresning, och det går inte, den stannar på mitten av processen (som syns som en tom ruta som fylls med färg). Det var samma sak när jag skulle uppdatera Java med en ny version som kom in via automatisk uppdatering av systemet. Då stannade den också mitt i processen. Det verkar inte som om man kan köra vissa processer helt igenom och jag undrar vad det beror på? Kan det ändå vara virus eller är datorn rentav kapad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du kan ju försöka köra Malwarebytes Antimalware och när upprepade körningar inte hittar nått längre så

kör inte SuperAntiSpyware för att ta resten av de "spionprogram" (gift)kakor som många siter roar sig med att fylla den egna datorn med.

Går inte detta,

den verkar ju funka dåligt redan.......

Vilket operativsystem har datorn ?Är

 det en märkesdator (HP, DELL osv)

Vilket fabrikat?

Vilken modell ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det mest låter som att hårddisken är dålig, t ex när diskrensning ska läsa mycket på hårddisken så går det inte.

 

Att ha två antivirusprogram installerade (om det är det du menade) kan också göra en dator långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket utrymme är ledigt på hårddisken?

En vanlig hårddisk(SSD borträknade) ska helst inte vara fylld till mycket mer än 2/3, har disken under 10 % ledigt utrymme kan prestandan påverkas negativt och kan då ge de problem som du beskriver.

Har du kört inbyggda diskrensnings-programmet eller annat städprogram?

Är disken defragmenterad senaste åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...