Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win7 dator hänger sig vid "Avslutar Windows..."


millpark10

Rekommendera Poster

Hej

WinDFT hittade inte hårddisken, eller så var något annat fel. Försökte avinstallera den men det ser ut som den har hängt sig. Eller nä, precis när jag skrev detta så försvann den från skärmen, efter 35 min! Det var ju liksom inte många Gigabytes-installation, skumt som attan. Något är ju knas med winupdates osv.

Installerade hdtune från hdtune.com, men den fria versionen verkar inte läsa SMARTdatat. iaf inte ver2.55 som jag fick ner. Det kanske var så att jag skulle laddat ner HDTunePRO, ser nu att filen heter ***trial.exe.

Nu skannar iaf fria versionen hela disken och har hittat iaf ett ställe hittills som har någon skada.

Känns verkligen som jag vill ha datorn i knät och använda mina "vanliga" verktyg. Ibland kan man inte få allt.

:)

//millpark10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu skannar iaf fria versionen hela disken och har hittat iaf ett ställe hittills som har någon skada.

Låter som att disken borde bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som sagt,

det kanske räcker med ett litet hål i disken för att det ska ställa till elände.

Fick inget SMART data den här vägen men som bilden visar så är det väl de där 4k på precis fel ställe som sabbar t.ex. windows update o lite annat.

Konstigt nog så funkar uppdatering i MicrosoftSecurityEssentials, eller har funkat en gång idag.

Gjorde en stop av wuauserv o bits o crypt för att sen döpa om updatesbiblioteken enligt en instruktion från microsoft. Hjälpte inte heller.

I min värld är nästa steg att få fatt i datorn fysiskt, se om det är något jag missat.

 

Därefter skulle jag, om det var min dator och det var viktigt att den såg ut som den gör just nu, (hjälpmedelsdator, underlättar för användaren om det inte blir för mycket skillnad).

Då skulle jag ta ut disken, sätta upp den i en linuxmaskin, göra en dd-kopia/bitkopia till en helt ny disk.

Felet kan följa med, men den fysiska skadan(eller vad det nu är på den gamla disken) kommer ju inte följa med och kanske till o med reparerar sig i kopieringen.

Den metoden har lyckats för mig med andra hårddiskar som uppvisat betydligt sämre symptom.

 

Jag har just nu i alla fall slut på andra uppslag.

 

Tack så jättemycket Cecilia för dina ideer o förslag. Återkommer om det blir ny utveckling i fallet. (Eller med något nytt smaskigt :) )

 

//millpark10

post-128439-0-75096900-1457655247_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...