Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta Hårddisk


spinnare357

Rekommendera Poster

Har Skrivit tidigare om detta

 

återställningspunkter
i Windows 7
Startad avspinnare357, 2015-aug-24

Återställningspunkter försvann
i Windows 7
Startad av spinnare357, 2015-mar-31

 

 

Jag har använt datorn hela tiden men vill såklart ordna upp problemet

Lämnade in datorn där jag köpt den men fick besked om att det inte är något fel.

Dom erbjöd sig att byta ut hårddisken och installera om, skulle kosta 1700Kr

 

Har nu kört sfc/scannow, och fått detta resultat

Undrar om någon kan tyda detta och ge råd?

 

Går det att ersätta skadade filer och hur gör man detta? Om man ersätter en fil (som funnits på ett skadat ställe på disken) lägger sig den då på ett oskadat ställe?

 

Går det att hämta filer från E:Recovery?

sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag kan inte svara helt säkert, men det som sfc/scannow rapporten visar på, är att det inte är några problem nu.

Däremot - den hade lyckats reparera ett ofantligt stort antal filer och då kan man fundera på om detta har att göra med att din hårddisk har problem?

 

En backup (säkerhetskopia) av viktiga filer och annat är det direkt som gäller.

Om det är en dålig hårddisk - så ju mer du använder denna riskerar du ännu mer problem.

Att byta hårddisk kan du göra själv, men det kräver några saker:

 

1. Att ha en backup att utgå ifrån, som helst bör ligga på en extern hårddisk tex. en USB-disk eller liknande.

2. Att kunna ha ett bootbart media där du kan återställa sakerna från tidigare gjord backup.

3. Att hitta en lämplig hårddisk som passar din dator.

4. Efteråt kan man behöva gå in i Windows kontrollpanelen > System => Kontrollera att din Windows är aktiverad, annars gör en Telefon aktivering .

5. Kör en Windows update

 

Inget som är något märkvärdigt egentligen, jag bara pekar på några saker att tänka på.

Mvh

 

[Edit] Men jag vill också säga att en drös med korrupta filer inte nödvändigtvis påverkar ditt Windows system, så som du använder det, det beror helt på.
Och det kan också bero på att datorn stängts av abrupt, utan att använda Windows avstängningsfunktion och således orsakat korrupta systemfiler. Därmed sagt att det behöver inte ha med dålig hårddisk att göra, men hårddisken kan ha fått sitt filsystem korrupt istället.

 

Du kan ju också prova med att starta kommandotolken i felsäkert läge > högerklicka Start > i listan välj 'Kommandotolken Administratör' >  skriv bara chkdsk /f och Enter > följ instruktionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera dig att ladda ner hirens boot cd och köra en hårddisk test.

Som Flyfisherman säger så rekommenderas en backup :)

 

Ladda ner och packa upp zip filen.

 

Bränn iso filen till en skiva.

 

Boota från skivan och välj mini xp.

 

post-124092-0-07070400-1455385657_thumb.png

 

När mini xp har startat upp:

För att testa hårddisken startar du först HBCD menyn. (Hiren´s boot cd program launcher)

post-124092-0-94530000-1455385739.png

 

Sedan går till fliken programs.

Sedan till Hard disk / Storage.

post-124092-0-56645600-1455385751.png

Väljer HD tune (Test / Health / Errorscan)

Går till fliken error scan, klicka på start.

post-124092-0-19934500-1455385746_thumb.png
OBS! använd ej quick scan!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Körde CHKDSK/r innan sfc/scannow och inga fel hittades.

 

Har backup på C:, D: (sparade doc,kort,excelfiler,mm), E: (Recovery, fanns på datorn då jag köpte den), gjort med "Makrium Reflect Standard Edition. Sparat på 2 externa diskar.

En backup gjord för ett år sedan innan det blev fel på datorn, och en backup gjord för några dagar sedan.

Jag använder också Cobian för regelbunden backup av D: + C:\Users\arbete\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync\Backup.

 

Inkrementell backup dagligen (när något skall sparas) och full backup ca en gång i veckan

 

Skall köra "Hirens Boot CD" senare och återkkommer med svar om detta

 

?Går det att ersätta skadade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt ladda ner ImgBurn i en och en halv timma men utan att lyckas.

Det dyker upp alla möjliga sidor och när jag klickar på ladda ner så dyker nåt annat upp som jag inte vill ha :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Skiter snart i alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat "mirror1-7.  Klickat på "mirror1, och Avira säger att att virus

TR/ATRAPS.Gen2 blockeras

 

????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat brännarprogram i datorn?

För i stort sett alla brännarprogram ska ju kunna bränna en ISO-fil som avbild/image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag vet.   Har däremot  Nero på min gamla XP-maskin.

Får väl börja använda den istället. Den har krånglat minimalt jämfört med den bärbara.

 

Verkar mysko att det gick utmärkt att ladda ner "Hirens Boot CD" men inte "ImgBurn."

 

Gör säkert nåt fel men vet inte vad.

 

På den bärbara finns 63 uppdateringar i W Update, men jag har inte vågat ladda ner detta med tanke på att jag inte har några återställningspunkter om det skulle bli fel med någon uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat brännarprogram i datorn?

För i stort sett alla brännarprogram ska ju kunna bränna en ISO-fil som avbild/image.

Ja, jag hade den bara som förslag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit till "Destination" i ImgBurn där står det   "No Devices Detected"

Har satt i SB-stickan i datorn.    Hur komma vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat "Mini Windows XP. Där finns iconer på en blå/grön skärm, My Computer, My Network Places, Command Prompt, Install all Hardeare och längst ner till vänster ser det ut som på min gamla XP (start + 4 iconer och klockan längst till höger

Hur går jag vidare???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inlägg #3 står:

När mini xp har startat upp:

För att testa hårddisken startar du först HBCD menyn. (Hiren´s boot cd program launcher)


miniwinxp1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt mycket mer på den bilden än jag ser på min skärm.  Dom 5 översta "Devices" och ner finns med men inget annat

Något HBCD finns inte

 

Hur gå vidare??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen har jag svårt att förstå varför du skall behöva krångla med Hirens-BootCd?

 

Detta program du nu skall köra går mycket enklare och snabbare att ladda hem härifrån: http://www.hdtune.com/

Obs! Vid installationen att du kanske skall vara uppmärksam på om det är något 3:e parts program som du skall bocka ur.

 

Det spelar ingen roll att du kör på en Mini-XP istället för Windows 7 - i inga av dessa fall blir det lika bra som hårddisk-tillverkarens eget diagnostik-program som datorn bootas direkt med. Det blir helt enkelt inte en 100% test annars.

Det bästa är egentligen att hämta hem och boota upp med hårddisktillverkarens eget diagnostikprogram.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se här ett gott råd av Cecilia inlägg #4 i denna tråd: //eforum.idg.se/topic/346530-trög-dator/?p=1638159
 

En noggrannare metod är att köra det testprogram som hårddisktillverkaren har tagit fram.

Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Om du får igång HD-Tune så kommer det programmet att tala om vilket fabrikat det är på hårddisken och då blir allting så mycket lättare.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följer bara dom som jag tror goda råd.  Men mitt problem verkar näst intill olösligt.  Återstår kanske bara att köra så länge det går och köpa nytt när det kraschar.

 

Problem med dator verkar inte vara någon enkel grej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen har jag svårt att förstå varför du skall behöva krångla med Hirens-BootCd?

 

Detta program du nu skall köra går mycket enklare och snabbare att ladda hem härifrån: http://www.hdtune.com/

Obs! Vid installationen att du kanske skall vara uppmärksam på om det är något 3:e parts program som du skall bocka ur.

 

Det spelar ingen roll att du kör på en Mini-XP istället för Windows 7 - i inga av dessa fall blir det lika bra som hårddisk-tillverkarens eget diagnostik-program som datorn bootas direkt med. Det blir helt enkelt inte en 100% test annars.

Det bästa är egentligen att hämta hem och boota upp med hårddisktillverkarens eget diagnostikprogram.

Mvh

 

Vitsen med förslaget med Hirens är ju att kunna köra hdtune från MiniXP som körs från ett USB och lämnar rätta disken orörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, men jag försöker bara att tala om vad som är bäst, men visst är det helt ok att följa dom råd du fått.

Men har du nu fått igång Hirens-BootCD med HD Tune?

 

Alternativt att du laddat hem programmet separat som jag tipsade om? I detta program som du givetvis kan köra (och hittar det fel, så är det fel) men där skall också stå namnet på hårddisktillverkaren.

Mvh

 

[Edit] Jag vidhåller vad jag tidigare skrev, att hårddisktillverkarens eget diagnostikprogram som datorn bootas upp med är det enda som kan ge närmare 100% test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt mycket mer på den bilden än jag ser på min skärm.  Dom 5 översta "Devices" och ner finns med men inget annat

Något HBCD finns inte

 

Hur gå vidare??

Här en bild hur det ska se ut med version 15.2:

 

post-52940-0-38334000-1455798957_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...