Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det funkar attt scanna i Linux med bara hela skärmen


MariaE

Rekommendera Poster

Skanna hela bilden och beskär i Gimp.

Jag gillar inte Gimp. Jag använder hellre nåt annat program i så fall.   :) Det finns två saker som retar mej när det gäller Gimp. För det första så är det råttan och sen är det att detta program ofta startas av misstag när jag vill starta Gedit. Får nog tänka på att altid starta Gedit från terminalen i fortsättningen.  Finns det inget annat sätt än att beskära bilden ? 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skanna hela bilden och beskär i Gimp.

Jag hittade ett program som heter fotoxx. Jag ska testa det nu. Om det inte går att beskära bilder i det programmet så får jag kopiera bilderna till USB-minne och klippa och klista i Windows. jag brukar inte beskära bilder så ofta. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte Gimp. Jag använder hellre nåt annat program i så fall.   :) Det finns två saker som retar mej när det gäller Gimp. För det första så är det råttan och sen är det att detta program ofta startas av misstag när jag vill starta Gedit. Får nog tänka på att altid starta Gedit från terminalen i fortsättningen.  Finns det inget annat sätt än att beskära bilden ? 

 

/Maria

Om du råkar starta Gedit istället för Gimp så beror det enbart på dig, inte Gimp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två saker som retar mej när det gäller Gimp. För det första så är det råttan och sen är det att detta program ofta startas av misstag när jag vill starta Gedit. Får nog tänka på att altid starta Gedit från terminalen i fortsättningen.

 

/Maria

Vad använder du skrivbordet till ?

Är inte skrivbordet till bl.a för att ha Program-Ikoner på, kunna starta sina program på ett enkelt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Xnview MP fungerar bra i linux (ubuntu).

/ Jari

Jag kollade i programhanteraren om det fanns något program som hette något på Xnview men då hittade jag inget... Det brukar jag använda i Windows. Jag måste ha skrivit fel någonstans eftersom jag inte hittade något men jag ska söka på det igen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Xnview MP fungerar bra i linux (ubuntu).

/ Jari

Nej jag hittade inte det i programhanteraren. Det kanske bara finns i Ubuntu? Jag använder Linux Mint Rafaela.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du skrivbordet till ?

Är inte skrivbordet till bl.a för att ha Program-Ikoner på, kunna starta sina program på ett enkelt sätt?

Jag är van att gömma alla skrivbordsikoner för det brukar bli så många åtminstone i Windows. Men jag ska göra en ikon till gedit på skrivbordet så att inte Gimp startas av misstag.  Jag har några ikoner på skrivbordet men det är inte många . Jag gör genvägar istället och drar till panelen.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte Gimp. Jag använder hellre nåt annat program i så fall.   :) Det finns två saker som retar mej när det gäller Gimp. För det första så är det råttan och sen är det att detta program ofta startas av misstag när jag vill starta Gedit. Får nog tänka på att altid starta Gedit från terminalen i fortsättningen.  Finns det inget annat sätt än att beskära bilden ? 

 

/Maria

 

Är inte så säker på att det är en råtta. :)

 

https://gimper.net/threads/what-is-wilber.793/

 

post-71662-0-96768600-1455364222_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut dina t.ex 5 viktigaste program till skrivbordet, ha programikonerna  med stort utrymme mellan varandra, så kan du inte öppna fel program, och du slipper krångla med att öppna allting i panelen, eller via terminalen.

Fortfarande, krångla inte till allting jämt, så kommer du att kunna använda ditt Linux normalt, precis som du använder Windows. För det är sällsynt att du skriver inlägg om problem i Windows.

 

Nu är vi dock lite utanför ämnet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut dina t.ex 5 viktigaste program till skrivbordet, ha programikonerna  med stort utrymme mellan varandra, så kan du inte öppna fel program, och du slipper krångla med att öppna allting i panelen, eller via terminalen.

Fortfarande, krångla inte till allting jämt, så kommer du att kunna använda ditt Linux normalt, precis som du använder Windows. För det är sällsynt att du skriver inlägg om problem i Windows.

 

Nu är vi dock lite utanför ämnet igen.

Ja det är vi och nu funkar det inte alls... :angry:  En gul lampa blinkar ibland på scannern. Men scannern kanske funkar efter några uppdateringar...

Jag har några av de viktigare programmen som jag använder på skrivbordet. 

 

/Maria

 

post-120863-0-75643500-1455365275_thumb.png

post-120863-0-39660500-1455365571.png

Scanner error.txt

Install scanner2.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...