Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unifi AP disconnected. Varför?


wsp

Rekommendera Poster

Hej,

mitt nätverk hemma är uppbyggt med:

 

  • Thomson TG789vn, ADSL-router
  • Nätverkskabel från ovan till en switch
  • Nätverkskabel från switch till en Unifi AP

Detta har fungerat klockrent under ca ett år.

 

Men häromdagen så försvann trådlösa nätverket helt. Utan att vi hade gjort ngt. Under gårdagen så började jag undersöka. Och det är ju inge lätt när man inte är IT-guru :)

 

Loggade in i Unifi controller från datorn som jag använde när jag satte upp systemet. Såg på en gång att APn lyste rött (disconnected) och trodde ju att det bara vore att starta om den. Men ngn sådan funktion fanns ju inte.

Provade sedan en massa saker utan att egentligen veta vad jag gjorde utan resultat.

Tänkte sedan att starta om från början, så jag resetade APn, klickade på "forget AP".. Men utan resultat.

 

Nu kan jag inte ens pinga den. Tror att jag i TG789 fick fram att den hade (tidigare?) IP-adress 192.168.1.110.

 

Finns många forum (utländska) som tar upp detta med disconnected AP, men jag har svårt att förstå alla IT-termer. I några trådar så föreslår man att byta ut POE-adaptern.

 

Vad gör jag först?

 

//wsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt kommit lite vidare!

 

Kopplade en separat nätverkskabel från routern direkt till APn, för att utesluta kabelbrott på den ordinarie. Blev ingen skillnad.

Gick sedan vidare med att koppla ur nätverkskabeln från routern till switchen jag har. Ingen skillnad. Sist så kopplade jag ur nätverkskabeln till min Sonos bridge. Efter några minuter så dök APn upp på Unifi Controller och jag kunde där adoptera den. Då funkade allt!

När jag sedan kopplade tillbaka kabeln till switchen så funkade det fortfarande. Testade under ca 30 minuter. Efter det kopplade jag tillbaka kabeln till Sonos bridgen. Efter bara några sekunder så står det i Unifi Controller "Missing heartbeat" och sedan växlar den över till disconnect.

 

För att sedan få det att funka igen så måste både kabeln till switchen och Sonos kopplas ur. Sedan kan jag koppla tillbaka switchen och det funkar igen.

Alltså bevisat att det är Sonos Bridge som ställer till det.

 

Men hur får jag den att funka ihop med de övriga och varför har det funkat så bra förr?

 

//WSP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har den gått ner sig igen. När bara kabeln till switchen och kabeln till APn var inkopplade. Det som funkade nyss i ca en halvtimma. Så fort jag tar bort den så hittar Unifi Controllern APn igen. Så just nu kör jag bara en kabel ut från routern, den som då går till APn. Kabeln till switchen och kabeln till Sonos är urkopplade.

Så får vi se hur länge systemet håller.

 

Suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ADSL-routern gammal?

I så fall kanske du kan få en ny från din internetleverantör.

 

Blir ADSL-routern väldigt varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte riktigt ihåg när vi skaffade den. 2009 kanske. Så 7-8 år gammal. Blir inte så varm. Säkert normalvarm skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt normalt att en router börjar få ålderskrämpor efter så lång tid, t ex kan det vara kondensatorer i den som har åldrats. Men kolla gärna om du kan få låna en ADSL-router/modem av en kompis eller granne för att pröva om det går bättre med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kontaktat Telia och de kommer skicka en ny router. Så får vi se sedan hur det funkar.

Fick också rådet att reseta routern. Men jag tycker det känns som att det är dags för en ny router.

 

Tack för hjälpen.

 

Återkommer med besked om hur den nya fungerar..

 

//WSP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nya routern snurrat ett dygn utan problem.

Problemet löst!

Tack för hjälpen.

 

//WSP

Vad bra!

 

Ingen orsak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...