Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Techno-Mattan

Rekommendera Poster

Techno-Mattan

    Hej!

 

Jag lyckas inte komma åt en hårddisk i Windows (Windows 8), och får upp en felmeddelanderuta "Platsen är inte tillgänglig N:\ är inte tillgänglig. Åtkomst nekad"   (Se bild)

 

Jag har kontrollerat ägande och behörighet genom att högerklicka på mappen/hårddisken i utforskaren och välja Egenskaper.

Under fliken "Säkerhet" är "Fullständig behörighet" förbockat både för SYSTEM och Administratörer (vilket jag är inloggad som).

Då jag kikar under "Avancerat" står jag som "Ägare" och det verkar ju som allt är som det ska.

 

 Det finns dock ett alternativ längst ned i rutan som inte är ibockat...

 

"Ersätt alla underordnade objektbehörighetsposter med behörighetsposter som kan ärvas från det här objektet"

VAD menas med det på ren Svenska?    (Se bild)

 

 Jag har testat att ändra behörighet och ägande och startat om datorn flertal gånger utan att det blir någon skillnad.

 

Jag har även kikat på Microsofts tips "Felsöka "åtkomst nekad" när filer eller mappar öppnas" http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Troubleshoot-access-denied-when-opening-files-or-folders?tduid=(f8c15c6bf5047c35a4f33fa0a3e01623)(256380)(2459594)(TnL5HPStwNw-J34X4k8TyFKVpgFZJ7R.7A)()

men det stämmer inte riktigt in med vyn av fönster i Windows 8.

 

Hur går jag vidare?

post-63076-0-88051900-1454239759_thumb.jpg

post-63076-0-84106000-1454240344_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen Win 7 men det borde fungera liknande.

 

Markera rutan att allt ska ärvas och klicka på "Verkställ". Klicka OK om det kommer upp en ruta. Du borde nu ha två nya Behörighetsposter där det står att de ärvs. Om så är fallet tar du bort de poster som inte ärvs och klickar OK i alla rutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

  vertpre---> Menar du att jag ska bocka i rutan "Ersätt alla underordnade objektbehörighetsposter med behörighetsposter som kan ärvas från det här objektet" ?

 

 Jag testade det, och fick upp denna varning:

Windows-säkerhet "Du kommer att ersätta uttryckligen definierade behörigheter för alla underobjekt under detta objekt som har behörigheter som spridits från WD1TB (N:). Vill du forsätta?" (Bild 1)

 

...och sedan kom denna felmeddelanderuta upp: 

Fel när säkerhet tillämpades
"Ett fel inträffade när säkerhetsinformation tillämpades på N:\  Det gick inte att räkna upp objekten i behållaren. Åtkomst nekad."    (Bild 2)

 

post-63076-0-41979500-1454253900_thumb.jpg

post-63076-0-02728700-1454253913_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, prova och ändra ägare, även om du står som ägare. Klicka på Ändra ägare och se vad du får upp för alternativ.

 

Är det en USB disk det gäller? Har du kunnat komma åt den tidigare? Har den använts i en annan dator med ett annat OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja med att i "Avancerade säkerhets..." lägga till mitt eget konto för att veta säkert att jag (ägaren) har alla behörigheter.

 

 

"Ersätt alla underordnade objektbehörighetsposter med behörighetsposter som kan ärvas från det här objektet"

Det betyder att alla mappar och filer som finns i mappen du ändrar också ska ändras på samma sätt, liksom alla mappar och filer som finns i undermapparna osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

Ok, prova och ändra ägare, även om du står som ägare. Klicka på Ändra ägare och se vad du får upp för alternativ.

 

Är det en USB disk det gäller? Har du kunnat komma åt den tidigare? Har den använts i en annan dator med ett annat OS?

 

 Ändrade ägare, och fick upp ett nytt val "Ersätt ägare av underbehållare och objekt"

Lite skum Svenska med ordet "underbehållare", men det ska väl syfta på underkataloger antar jag.

 

Då jag sedan klickade på "Ok" så öppnades en ny ruta och det rasslade till genom diskens filer och mappar.

Trodde det skulle göra susen, men trots omstart så hade jag ändå inte fått tillbaka behörigheten till disken.

 

 Disken är en intern S-ATA-hårddisk (WD Caviar Green WD10EADS 32MB cache 1TB), och ja, den har funkat förut i denna dator med detta operativsystem (Windows 8 - 64 bit). Jag har även testat den i en dator med operativsystem Windows 7 - 64 bit, Ultimate, och det blir samma felmeddelande där.

 

Redigering p.g.a. några stavfel. ^_^

post-63076-0-43876200-1454270877_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

Jag skulle nog börja med att i "Avancerade säkerhets..." lägga till mitt eget konto för att veta säkert att jag (ägaren) har alla behörigheter.

 

Det betyder att alla mappar och filer som finns i mappen du ändrar också ska ändras på samma sätt, liksom alla mappar och filer som finns i undermapparna osv.

 

 DET gjorde skillnad!

NU fick jag tillgång till disken igen! :thumbsup: TUSEN tack, Cecilia! :thumbsup:

 

Såhär gjorde jag....i Windows 8 (se bilder nedan)

post-63076-0-36423400-1454278306_thumb.jpg

post-63076-0-46817700-1454278365_thumb.jpg

post-63076-0-22393600-1454278380_thumb.jpg

post-63076-0-33524400-1454278393_thumb.jpg

post-63076-0-10217100-1454278407_thumb.jpg

post-63076-0-06098000-1454278420_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

  Tackar!

 

Gjorde lite extra för att fler med samma problem ska se hur man, så smidigt, fixar det. ^_^

 

 Vad som är skumt (och oroväckande) är hur lite det behövs för att man ska förlora tillgången till en hårddisk/mapp med alla sina viktiga filer/bilder och annat.

 

TIPS till alla som läser detta:   :excl:  Ta backup på dina viktiga filer oftare!!! :excl:

 

Jag hade alla mina bilder samlade på denna stora hårddisk, och man kan ju bli orolig för mindre när något sådant här inträffar.

 

 Det har ju tidigare fungerat att få tillgång till disken utan att ha angett mitt konto som ägare, men efter att Windows gjorde en skanning (och reparering ?) av disken vid uppstart skedde något.   (Se bild nedan)

 

 

 

post-63076-0-08963700-1454408543_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att Windows hittade på att skanna/reparera själv kan det vara ett tecken på diskproblem och det är nog bäst att du säkerhetskopierar allt och sen kör det testprogram som hårddisktillverkaren har tagit fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

 Ja, det känns inte stabilt. Har tagit backup, men inte hittat nåt testprogram ännu. Tack för tipset.

Vad är ditt tips om säkraste S-ATA-hårddisken på 1 TB, förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

Vem har tillverkat disken?

 

Jag rekommenderar att du kollar den fastnålade tråden om hårddiskar här: //eforum.idg.se/forum/129-k%C3%B6pa-datortillbeh%C3%B6r-och-komponenter/

 

 Det är Western Digital som tillverkat hårddisken. Det är en "WD Caviar Green WD10EADS 32MB cache 1TB"

http://www.wdc.com/en/library/sata/2879-701229.pdf

 

Nu har ju det med trådämnet att göra, men det är väl värt att nämna, precis som det skrämmande innehållet i Cecilias länk, och en notis om livslängd på Seagate-hårddiskar härom dagen:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649204/seagate-stams-for-defekta-harddiskar

...att hårddiskar inte varar för evigt.

 

(Enligt notisen så har det framkommit att 32% av Seagates hårddiskar slutat att fungera efter 3 år!!! (Enligt ett test av ett webbhotell/molnlagringsföretag, som handskas med stora mängder hårddiskar och frestar dem extremt)).

 

  :excl: En påminnelse om att ta backup känns på sin plats ytterligare en gång! :excl:

 

 

Men vidare diskussion om hårddiskars livslängd kan vi ju ta i den andra tråden då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...