Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga gaming dator


DIBBID

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag hade tänkt att bygga en dator, och tänker lägga runt 10.000. Jag har redan 12GB ram, en vanlig hårddisk på 1TB och en DVD spelare. Kanske har några fläktar oxå. Vad sägs om det här https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1658208&su=4C5B9D50-143D-48D5-B32E-2A7A748D9DAF

Fungerar nätaggregatet med resten av prylarna? Har jag lagt för lite på grafikkortet och för mycket på processorn? Ska spela på den så vill att den ska klara dagens spel med hyfsad grafik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Jag vill börja med att tipsa om denna tråds inlägg #6  bl.a. ang. CPU.

Nätagget bör vara ok

Moderkortet MSI Z97S SLI Krait Edition kanske har nån begränsning mot tex. Asus Z97-A men jag har inte kollat så noga på specarna, men Asus kortet har i varje fall fått mycket bra betyg i testerna. Dock är det lite dyrare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987 mot MSI-kortet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2824454

Och du kanske inte behöver några extra portar eller finesser?

 

Men jag ser inga minnen och hur är det med operativsystem, tangentbord, mus och bildskärm?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag missade att du skrev att du redan hade 12GB primärminne (RAM) men då är dessa troligen 3x4GB och skall sitta i ett moderkort med tre minneskanaler och om dessa skulle passa i ditt nya moderkort med två minneskanaler så är det inte att rekommendera.

Men visst kan du testa och köra på dessa, men då skulle jag absolut rekommendera att du endast stoppar i ett av dessa under dator-installationen.

 

Sedan kan du testa med resterande.

 

Men jag avråder från detta pga. av följande:

 

  1. DDR3 minnena måste ha en spänning på 1,5V  +/- 5%- enligt Intel så kommer processorn att stressas sönder över tid med för höga minnesspänningar och Intel har klara och tydliga rekommendationer för minnesspänningarna för olika processor-familjer.
    Nyare Skylake processorerna tex. skall endast ha 1,2V DDR4 eller 1,35V för DDR3L Lowpower memory.
    Dom DDR3(?) minnena du har är mest troligt på 1,65V möjligen på 1,7V och lite udda 1,8V
     
  2. Minnen skall alltid köpas i ett matchande kit, annars är risken stor att dom inte kommer att fungera i hop och att man måste sänka dom olika "timings" för minnena i BIOS tex. RS, CS, TS, CL etc.
    HardWareSecrets: Understanding RAM Timings

[Edit] Obs! Om man överklockar processorn och sitt system så brukar det ibland medföra att även minnes-spänningarna höjs som en följd av högre klockfrekvens och all överklockning naturligtvis sker på egen risk.

Med det sagt så har jag överklockat min Intel Core i7 4790K till 4,6GHz utan att minnena (DDR3 2133MHz cl 11) har ändrats från 1,5V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller moderkort har jag haft tumregeln att högst 10% ska ge moderkortet lägsta eller näst lägsta betyg hos newegg.

Det här moderkortet har 18% ett ägg, 4 % två ägg (av 5 möjliga).

Jag hade inte valt det.

Men å andra sidan verkar kvaliteten generell t sjunkande.

Jämfört med för tex 5 år sedan.

Klicka på de gula äggen och läs reviews.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130801&ignorebbr=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag missade att du skrev att du redan hade 12GB primärminne (RAM) men då är dessa troligen 3x4GB och skall sitta i ett moderkort med tre minneskanaler och om dessa skulle passa i ditt nya moderkort med två minneskanaler så är det inte att rekommendera.

Men visst kan du testa och köra på dessa, men då skulle jag absolut rekommendera att du endast stoppar i ett av dessa under dator-installationen.

 

Sedan kan du testa med resterande.

 

Men jag avråder från detta pga. av följande:

 

  1. DDR3 minnena måste ha en spänning på 1,5V  +/- 5%- enligt Intel så kommer processorn att stressas sönder över tid med för höga minnesspänningar och Intel har klara och tydliga rekommendationer för minnesspänningarna för olika processor-familjer.

    Nyare Skylake processorerna tex. skall endast ha 1,2V DDR4 eller 1,35V för DDR3L Lowpower memory.

    Dom DDR3(?) minnena du har är mest troligt på 1,65V möjligen på 1,7V och lite udda 1,8V

     

  2. Minnen skall alltid köpas i ett matchande kit, annars är risken stor att dom inte kommer att fungera i hop och att man måste sänka dom olika "timings" för minnena i BIOS tex. RS, CS, TS, CL etc.

    HardWareSecrets: Understanding RAM Timings

[Edit] Obs! Om man överklockar processorn och sitt system så brukar det ibland medföra att även minnes-spänningarna höjs som en följd av högre klockfrekvens och all överklockning naturligtvis sker på egen risk.

Med det sagt så har jag överklockat min Intel Core i7 4790K till 4,6GHz utan att minnena (DDR3 2133MHz cl 11) har ändrats från 1,5V

Har en 8GB och en 4GB och de e DDR3. Kommer det inte funka då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 8GB och en 4GB och de e DDR3. Kommer det inte funka då?

Jodå, det kommer att fungera. Du bör sätta i minnena i var sin kanal och inte i samma kanal, om moderkortet har två minneskanaler.

 

För att det skal fungera felfritt bör du ta hänsyn till Flyfishermans information om att minnena skall vara gjorda för 1,5V och inte för 1,65V. Intels CPUer gillar inte 1,65V och stressas sönder vid den spänningen för minnen.

Ytterligare en faktor är de så kallade timingtiderna på minnena. Är de olika kan du få problem med bl.a. hängningar då minnena inte klockas på samma synctid.

Om du ger oss information om fabrikat och modell på de två minnena kan vi hjälpa dig att kontrollera hur timing-data är på dem.

 

Jag har använt olika storlekar på minnen utan problem. Men jag har alltid sett till att Timing på dem är identisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här e det: Jag har en färdigbyggd HP-dator just nu å skruvade upp 

 

Jodå, det kommer att fungera. Du bör sätta i minnena i var sin kanal och inte i samma kanal, om moderkortet har två minneskanaler.

 

För att det skal fungera felfritt bör du ta hänsyn till Flyfishermans information om att minnena skall vara gjorda för 1,5V och inte för 1,65V. Intels CPUer gillar inte 1,65V och stressas sönder vid den spänningen för minnen.

Ytterligare en faktor är de så kallade timingtiderna på minnena. Är de olika kan du få problem med bl.a. hängningar då minnena inte klockas på samma synctid.

Om du ger oss information om fabrikat och modell på de två minnena kan vi hjälpa dig att kontrollera hur timing-data är på dem.

 

Jag har använt olika storlekar på minnen utan problem. Men jag har alltid sett till att Timing på dem är identisk.

Alltså, jag har en färdigbyggd HP-dator just nu som jag skruvade upp för några dar sen å glömde kolla på RAM minnena om det stog något om de var gjorda för 1,5 elr 1,65. Allt är ju ganska standard på den så vad e det vanligaste? Står inget på HPs hemsida så ere värt det att koppla ur allt igen skruva isär den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...