Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 7 problem med drivrutin nätverkskortet


windowsman

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Kan någon klok snälla hjälpa mig. Jag har problem ansluta till internet den ansluter med begränsad åtkomst fast samma nätverk fungerar ansluta med andra enheter hemma utan problem.

 

När jag felsöker och gör nätverksdiagnos med Windows 7 får jag följande meddelande

- 1. Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet trådlös anslutning. 2. Det är problem med kortet trådlös nätverk?

 

Min dator är modell Hp pavilion dv6 6b81eo Har verkligen försökt på alla sätt någon som kan vara busig och skriva förslag på vettig lösning?

post-25522-0-79481700-1453844005_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har verkligen försökt på alla sätt.

 

Vad innebär detta?

 

Ingen mening med att komma med förslag innan du har berättat vad du har försökt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär detta?

 

Ingen mening med att komma med förslag innan du har berättat vad du har försökt med.

Hej 

Tack för ditt svar. Det jag har försökt med är att söka efter rätt drivrutin och installera in det i datorn (oklart om jag hittade rätt) problemet uppstod när jag inloggad som admin i windows 7 kontot tog bort lösenordet i kontrollpanelen av en annan admin windows 7 konto som jag hade glömt. När jag track ta bort lösenord i kontrollpanelen under fliken konton i kontrollpanelen fick jag varningsrutan du kan förlora nätverksnyckel, certifikat, lösenord i datorn mfl - tryckte ta bort lösenord vilket löste problemet med inloggningen till admin kontot jag glömt lösenordet till men fick en ny problem omedelbart gällande att den hela tiden ansluter till internet med begränsad åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hur ser inställningen ut för ditt trådlösa nätverk i "nätverk och delningcenter"? Är den inställd som ett "offentligt" nätverk får begränsad internetåtkomst. Den skall vara inställd som ett "hemma" eller "arbetsplats" nätverk.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur ser inställningen ut för ditt trådlösa nätverk i "nätverk och delningcenter"? Är den inställd som ett "offentligt" nätverk får begränsad internetåtkomst. Den skall vara inställd som ett "hemma" eller "arbetsplats" nätverk.

 

/ Jari

hejsan Jari

 

Tack för ditt svar. När jag trycker Öppna Nätverks och delningscenter och sen vidare på Välj hemgrupp och delningsalternativ i kontrollpanelen så står det visserligen gul markerad med gult upproppstecken Den här datorn är ansluten till en hemgrupp. Hemgruppen är inte tillgänglig eftersom du inte är ansluten till hemnätverket. 

 

Samtidigt såär jag ansluten till nätverket med begränsad åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser nätverkskortet för Wifi ut i Enhetshanteraren? Gult utropstecken?

 

Här hittar du drivrutiner för din dator:

http://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/HP-Pavilion-dv6-Entertainment-Notebook-PC-series/5145688/model/5197272

Hej

 

Jag har laddad ned allt under kategorin driver network (ifall det är under rätt kategori) for win 7 64 bit och installerat i datorn problemet kvarstår dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har laddad ned allt under kategorin driver network (ifall det är under rätt kategori) for win 7 64 bit och installerat i datorn problemet kvarstår dock!

Glömde svara på frågan när jag kollar på enhetshanteraren finns ingen gult tecken allt är som vanligt under fliken nätverkskort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hemgruppen har inget med ditt trådlösa att göra i detta fall. Detta är urklipp från nätverks och delningscenter på en win 7 maskin.

 

Under namnet på det aktiva nätverket står det "Hemnätverk". Klickar du "Hemnätverk" kan du ändra klassificeringen på det aktiva nätverket. För att du skall kunna få åtkomst till internet skall det aktiva nätverket vara "Hemnätverk" eller "Arbetsplatsnätverk".

 

/ Jaripost-74144-0-68711900-1453892578_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemgruppen har inget med ditt trådlösa att göra i detta fall. Detta är urklipp från nätverks och delningscenter på en win 7 maskin.

 

Under namnet på det aktiva nätverket står det "Hemnätverk". Klickar du "Hemnätverk" kan du ändra klassificeringen på det aktiva nätverket. För att du skall kunna få åtkomst till internet skall det aktiva nätverket vara "Hemnätverk" eller "Arbetsplatsnätverk".

 

/ Jariattachicon.gifFånga-1.jpg[/quote

 

Hej Jari

Eftesom den är ansluten till internet med begränsad åtkomst så ser de inte ut på det sätt som d beskriver - under visa dina aktiva nätverk står det du är för tillfället inte ansluten till någon nätverk. (fast den är kopplad till nätverket dock anger den begränsad åtkomst) kan bifoga bild om du vill se.

 

Därav kan jag inte välja just specifikt för denna nätverk hemanätverk, men datorn är inställd under inställningarna till hemmanätverk, jag tror tyvärr inte problemet ligger här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till problemet kan vara att kortets drivrutin är felaktig. Det står ju också i meddelandet i inlägg 1.

Hos HP finns ju för din dator drivrutiner för alternativa nätverkskort .Har du tagit reda på vilket kort som är installerat i din dator och installerat just den rutinen?. Framgår kanske i Enhetshanteraren. kortets beteckning.

 

Ett annat sätt kan vara att ansluta datorn till routern med kabel och låta HP(Finns ju ett sånt alternativ )och Windows Update uppdatera datorn.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till problemet kan vara att kortets drivrutin är felaktig. Det står ju också i meddelandet i inlägg 1.

Hos HP finns ju för din dator drivrutiner för alternativa nätverkskort .Har du tagit reda på vilket kort som är installerat i din dator och installerat just den rutinen?. Framgår kanske i Enhetshanteraren. kortets beteckning.

 

Ett annat sätt kan vara att ansluta datorn till routern med kabel och låta HP(Finns ju ett sånt alternativ )och Windows Update uppdatera datorn.

 

LARSAS

Hej Larsas

Det funkar inte ansluta datorn till routern med kabel ser att den är ansluten men får samma meddelande när jag kör diagnosverktyget i win 7 - ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet Anslutning till lokalt nätverk.

 

När det gäller enhetshanteraren och namnet på drivrutinen bifogar jag den här nedan som bild.

 

Jag har installerat drivrutinen som jag fick som förslag ovan från HP hemsida dock kvarstår problemet fotfarande lite frustrerande att inte ha tillgång till Internet!

 

 

 

 

post-25522-0-42096600-1453996283_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du skulle kunna pröva med att starta Kommandotolken som administratör:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - högerklick på Kommandotolken och välj "Kör som administratör"

och därifrån göra en återställning av IP-stacken eftersom den nämns i felmeddelandet i första inlägget genom att skriva in dessa kommandon:

netsh winsock reset catalog
netsh int ip reset c:\resetlog.txt

 

Om det blir några felmeddelanden skriv av dem här.

 

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Tack för ditt svar och kul att du svara. Vill beröma dig hur du längs åren troget hjälper oss med datorstrul.

 

Skrivit precis som du skrev och följt instruktionerna i kommandotolken inga felmeddelanden kommer förutom meddelandet:

 

Winsock-katalogen har nollställts. Du måste starta om datorn för att slutföra nollställningen.

Efter omstart kvarstår problemet dvs ansluter till internet med begränsad åtkomst (försökt med helt annan internet nätverk) - Problemet kvarstår dock!

 

Problemet började omedelbart efter att jag tryckt via win7 kontrollpanellen - användarkonton - hantera ett annan konton- ta bort lösenord (för annan konto admin konto än jag var inloggad i)

 

Se bifogad bild över varningen jag fick innan jag fortsatte.

 

Varningen löd - Du håller på att ta bort lösenordet för kontot. Om du fortsätter kommer kontot att förlora alla personliga certifikat och lagrade lösenord för webbplatser och nätverksresurser.

 

Be kontot att skapa en disk för återställning av lösenord för att undvika att förlora data i framtiden.

 

Så fort jag tryckte vidare startade eländet med att datorn ansluter med begränsad åtkomst (spelar ingen roll vilken internet nätverk jag ansluter till)

post-25522-0-99897500-1454086437.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Kommandotolken (Start-menyn - Alla program - Tillbehör) och skriv:

 

ipconfig /all

 

Kopiera/fota av resultatet och klistra in resp. bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den finns det inga nätverksanslutningar alls.

 

En bild på Nätverks- och delningscenter blir bra.

Har du där en länk (blå textrad) som heter "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk"?

Det kan vara det du behöver göra.

 

Har du prövat med att göra en systemåterställning till en dag innan du tog bort användaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den finns det inga nätverksanslutningar alls.

 

En bild på Nätverks- och delningscenter blir bra.

Har du där en länk (blå textrad) som heter "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk"?

Det kan vara det du behöver göra.

 

Har du prövat med att göra en systemåterställning till en dag innan du tog bort användaren?

Hej Cecilia

Tack för ditt svar. Vad konstigt nätverksanslutningen finns (provade ansluta till pressbyrån här utanför som jag är helt säker har fefri nätverk) problemet är som du ser på bifogade bilden att den är ansluten fast med begränsad åtkomst (spelar ingen roll vilken nätverk jag än ansluter till provat arbetet, hemnätverket min iphone ja allt)

 

Samtidgt som den är ansuten med begränsad nätverk så visar den enligt din tolkning i kommandotolken ingen nätverksansutning, jag har samtidigt märkt att det står som du ser på bilden under visa dina aktiva nätverk - du är för tillfället inte ansluten till någon nätverk.

 

Gjorde precis som du sa - skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk- anslut till internet-men då ansluter den bara till samma nätverk med begränsad åtkomst.

 

Att göra systemåterställning är för min del inte optimala lösningen då den då återskapar lösenordet för admin kontot (vilket jag ville ta bort) för annars kan jag inte logga in.

 

Har du några fler kloka förslag?

post-25522-0-55013500-1454177449_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visas det något när du väljer "Ändra inställningar för nätverkskort" i Nätverks- och delningscenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du datorn idag med ett konto utan lösenord?

Korrekt ja det gör jag.

Visas det något när du väljer "Ändra inställningar för nätverkskort" i Nätverks- och delningscenter?

Så här ser det ut.

post-25522-0-24610900-1454234798_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera alla tre nätverkskorten du har i Enhetshanteraren, se inlägg nr. 12 i tråden.

Starta om datorn och se om datorn hittar ny hårdvara och installerar drivrutinerna för dem.

Starta om datorn igen och se vad som händer.

 

Eventuellt kan du bocka i rutan "Ta bort drivrutinen för denna enhet" och göra om proceduren.

 

Därefter installerar du drivrutinerna manuellt med de du hämtat från HPs hemsida eller från Realtek när det gäller det trådbundna kortet.

För Broadcom kan du hämta drivrutinen från tillverkaren för det trådlösa också om du vill.

Säkrast är dock att använda de som HP tillhandahåller då de är anpassade för din dator.

 

När det är gjort startar du om datorn på nytt för att se om det ändrar något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera alla tre nätverkskorten du har i Enhetshanteraren, se inlägg nr. 12 i tråden.

Starta om datorn och se om datorn hittar ny hårdvara och installerar drivrutinerna för dem.

Starta om datorn igen och se vad som händer.

 

Eventuellt kan du bocka i rutan "Ta bort drivrutinen för denna enhet" och göra om proceduren.

 

Därefter installerar du drivrutinerna manuellt med de du hämtat från HPs hemsida eller från Realtek när det gäller det trådbundna kortet.

För Broadcom kan du hämta drivrutinen från tillverkaren för det trådlösa också om du vill.

Säkrast är dock att använda de som HP tillhandahåller då de är anpassade för din dator.

 

När det är gjort startar du om datorn på nytt för att se om det ändrar något för dig.

Tack Åge och alla andra vänliga själar som svarat och hjälpt till jublar äntligen nu funkar det!

 

Återigen stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...