Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera indata


olak

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har skapat ett formulär, (frm1), där man fyller i olika uppgifter för tex. ett rum så som rumsnummer, golvyta,väggyta, fönsterstorlek etc. etc. Detta läggs sedan till i en ny rad i ett kalkylblad när man klickar på knappen "Lägg till". Så långt funkar allt.

 

När man sedan gjort ett antal rader så har man kanske rum som är snarlikt ett tidigare rum. Då vill man ange rumsnumret och då ska data för väggyta kopieras in i textboxen för väggyta, golvyta i textboxen för golvyta osv. Formuläret, (frm2), med en textbox där man ska ange rumsnumret är också fixat men, nu till själva frågan.

 

  1. Hur får jag rumsnumret i textboxen i frm2 att kopiera in data från kalkylbladet till resp. textbox i frm1?
  2. Det skulle även vara önskvärt att kunna kopiera föregående uppgifter med en annan knapp. knappen för detta är skapad men jag har inte kunnat lösa funktionen för den.

 

Jag har ca 20 st textboxar i frm1 så det hade underlättat väsentligt om detta gick att fixa. Anledningen till att jag vill ha in det i textboxarna är att jag förmodligen behöver kunna justera några siffror innan jag lägger in det i kalkylbladet.

 

Tacksam för tips då jag inte kunnat hitta instruktioner på nätet till detta, vet heller inte riktigt vilka sökord man ska ange.

Jag bifogar filen om det finns någon hjälpsam själ som vill/kan förbarma sig över detta.

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag funderar på om det verkligen är en bra lösning att ha 2 olika men ändå rätt lika userforms för den funktionalitet du önskar ha.

 

Som jag tolkar din text så har du följande önskvärda "arbetsuppgifter":

1. Skapa ny post med rumsdata, lägga till "ledigt" rumsnr. Lite i stil med key index i en Access-db.

2. Hämta ett rumsnr med likartad data som du vill editera och sedan spara som nytt Rumsnr.

3. Hämta upp ett rumsnr, redigera ev. data och spara som samma rumsnr.

 

Detta borde inte vara så svårt att lösa i ett och samma formulär, tre knappar, en för varje uppgift.

 

Knapp 1: Ger dig ett tomt formulär med ledigt rumsnr (alt. du anger själv ett rumsnr mha Inputbox).

Knapp 2: Inputbox för ange ett rumsnr (överkurs, välja från en lista). Lägg in data som finns för detta rumsnr. Därefter nytt rumsnr enligt föregående punkt.

Knapp 3: hämta rumsdata hem hoppa över frågan om rumsnr.

 

Lite lästvärt (på engelska), gäller visserligen för Excel 2003 men det är inga större förändringar visavi nyare Excel-versioner.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2768648

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag vill ha olika userforms är att jag inte behöver ha ett fält som inte ska fyllas i i det fallet man INTE ska kopiera från ett annat rum. Oj lite många inte där.  :wacko:

 

 

Din tolkning nr 2 stämmer bäst med mina önskemål men nr 3 skulle också kunna användas men det brukar inte finnas flera rum med samma nr.

 

Din knapp nr 1, har jag redan

Knapp nr 2, har jag också men det kommer upp en ny ruta med ett fält att skriva in rumsnr i. Grejen är att jag inte lyckats få den att hämta data från den rad med angiver nummer.

Knapp nr 3 vet jag inte hur jag skulle använda. Hur ska den veta vart den ska hämta datan ifrån?

 

Länken du skickade var inte till nån nytta den gick till nåt helt annat.

 

Tack i alla fall. Har du tips på bra kod eller vart jag hittar det så är jag idel öra.

 

//Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en riktigt intressant frågeställning och problemlösning, dvs hur man kan snabba upp inmatningen av många poster när poster liknar varandra.

 

Så pass intressant att jag skapade ett förslag på lösning i Microsoft Access (version 2013).

 

Programmet hanterar alla tre punkterna

1) Skapa ny post (Ny post)

2) Kopiera gammalt rum och spara som nytt (Skapa kopia)

3) Hämta och ändra ett rum (Sök rum)

även

4) Ta bort post

 

Programmet är helt gjort i Access som sagt även fast det är Excel som efterfrågas.

Resultatet lagras även i en accesstabell men skulle mycket enkelt kunna kopplas till ett exceldokument så att all data sparas i Excel.

 

Programmet finns att ladda ner på http://www.accesskonsult.se/databaser/Kopiera-rumsdata.zip

 

Har ni inte Access installerat kan ni alltid gratis installera Access runtime och köra programmet

se http://accesskonsult.se/access/gratis-microsoft-access-runtime/

post-72590-0-24918000-1452793153_thumb.png

post-72590-0-52993800-1452793160_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en riktigt intressant frågeställning och problemlösning, dvs hur man kan snabba upp inmatningen av många poster när poster liknar varandra.

 

Så pass intressant att jag skapade ett förslag på lösning i Microsoft Access (version 2013).

 

Programmet hanterar alla tre punkterna

1) Skapa ny post (Ny post)

2) Kopiera gammalt rum och spara som nytt (Skapa kopia)

3) Hämta och ändra ett rum (Sök rum)

även

4) Ta bort post

 

Programmet är helt gjort i Access som sagt även fast det är Excel som efterfrågas.

Resultatet lagras även i en accesstabell men skulle mycket enkelt kunna kopplas till ett exceldokument så att all data sparas i Excel.

 

Programmet finns att ladda ner på http://www.accesskonsult.se/databaser/Kopiera-rumsdata.zip

 

Har ni inte Access installerat kan ni alltid gratis installera Access runtime och köra programmet

se http://accesskonsult.se/access/gratis-microsoft-access-runtime/

Hej,

 

Ja den var ju intressant men jag är lite kass på Access och fattar inte hur man får ut listan med alla inmatade värden. Det jag inte berättade var att vi har en excelmall som är formaterad så den räknar samman det hela med hjälp av inmatade U-värden ger oss effektbehov för resp. rum och sedermera totalbehovet för ett helt hus.

 

Jag behöver också kunna ange rumsnumret själv då det ofta finns angivet på arkitektritningen och således inget jag bestämmer själv. Rumsnummer kan innehålla både siffror, bokstäver, bindestreck etc. 

 

Jag har kunnat prova ditt program på min hemdator där jag har Access men vi har dessvärre inte det på mitt arbete så excel är nog vad jag behöver köra i, vi har även redan en mall som är formaterad som vi använder. 

 

Tack ändå för visat intresse.

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag, om du vill hålla det inom Excel är

1: Skapa ett sökområde på ett blad där du kan söka upp rum.  Ofta enklare att få detta rätt än samma i VBA.

2: Dvs när användaren vill söka rum skriver du sökningen till given cell varvid du får ut ett resultat via dina formler.

3: Dina data där presenteras i ett format som VBA enklet kan traversera.. En del kod blir det men inget svårt. Gäller att du döpt dina textboxar rätt för att de ska gå enkelt att hålla reda på.

 

Sedan gäller det bara att hålla reda på dina data, vart det ska skrivas. Sparas på existerande hus (håll reda på raden!) eller på en ny rad.

 

Tänk logiskt så kan du få ihop det tror jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den var ju intressant men jag är lite kass på Access och fattar inte hur man får ut listan med alla inmatade värden.

Hämta data så här:

1) F11-knappen öppnar en objektlistan till vänster

2) Dubbelklicka på tabellen RUM

3) CTRL-A (markera allt)

4) CTRL-C (kopiera)

5) Klistra in i Excel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta data så här:

1) F11-knappen öppnar en objektlistan till vänster

2) Dubbelklicka på tabellen RUM

3) CTRL-A (markera allt)

4) CTRL-C (kopiera)

5) Klistra in i Excel

Tack,

 

Det blev ju lite mer användbart men ändå inte riktigt som jag tänkt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...