Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Battei eller nätdrift?


bjogi

Rekommendera Poster

Jag har bärbara datorer som jag använder hemma med tillgång till elnätet. Vilket är bäst för datorn/batteriet om jag alltid kör dem via nätet eller om jag använder batteriet och laddar upp det vid behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du en någorlunda modern dator behöver du inte bekymra dig. Den har inbyggd laddkrets som ser till att batteriladdningen sköts optimalt.

 

Visst det optimala är att aldrig ladda batteriet mer än c:a 80% (litium-jon) och aldrig tömma det mer än till 20% laddning för optimal livslängd och prestanda.

Därför rekommenderas att man plockar ur batteriet och förvarar det svalt under längre perioder typ upp till 4-6 månader innan man laddar upp det igen, om man i huvudsak använder datorn med nätansluten spänning.

 

Men att använda datorn med batteridrift nån gång i bland mår bara batteriet bra av, eftersom det då "motioneras".

 

Men som sagt, på en modern dator behöver du inte bekymra dig så mycket och datorns prestanda är högre vid nätspänning eftersom inte samma typ av strömsparfunktioner är aktiverade då och som bl.a sänker processorns och grafikens klockfrekvenser och därmed prestanda.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag ställer min fråga i den här tråden istället för att starta ny.

 

Visst finns det en funktion där datorn bara laddas till 60% när man kör bara nätdrift ??
Hur hittar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...