Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

........svarar inte nu


Hämtaren

Rekommendera Poster

Browser Firefox eller Opera ger ofta ...svarar inte nu. Då fryser hela alltet och inget går att göra. Efter olika lång tid så löser det sig för att snabbt eller intermittent återkomma. Detta sker i stort sett i alla program som OpenOffice eller när jag tar upp Utforskaren. Många gånger finns det script på en websida som gör att browsern låser sig. Schockwave ställer ofta till problem liksom flash. Finns det någon som kan ge en hint om vad som ställer till dessa problem. Kan det vara så att när jag gjort någon scanning efter "löss" så har någon fil blivit bortrensad, en fil som är viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej  Nu har jag tagit mig tid att köra sfc. Men den hittar inget som går att reparera eller på annat sätt som den reagerar. Repairing 0 components avslutar den med. Finns det något ytterligare att göra/köra?

 

När jag är inne på den sida där #33 står får jag detta fel..

 

Ett skript på den här sidan kan vara upptaget eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, öppna det i en avlusare, eller låta skriptet fortsätta.

Skript: http://static.adbutter.net//dco/jquery/jquery-1.8.3.min.js:2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken gav ingenting - fungerar inte.

Aha, det är  webbläsaren tex. Internet Explorer som inte klarar av vissa sajter?

 

Har du provat att rensa och återställt webbläsarna?
Firefox: se detta https://support.mozilla.org/sv/kb/reset-preferences-fix-problems

Internet Explorer > Klicka det lilla "kugghjulet" uppe till höger > Internet alternativ > Avancerat => Återställ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt vad har du för antivirusprogram, brandvägg och liknande?

Har det funnits andra sådana program i datorn förut?

 

Brukar du ta bort damm från datorn någon gång om året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Emsisoft Anti-Malware. Bäst i test men aldrig testat PC för alla.

Windows brandväggen är på och har inte meddelat något negativt.

Det brukar flyga en dammsugarborste över PC:n vid vissa tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan http://support.emsisoft.com/topic/19684-version-11006131-feb-1-2016-script-errors-in-browser-loss-of-google-search/ verkar handla om ett av dina problem tror jag, dvs scriptproblem i webbläsare när man har Emsisoft Anti-Malware, så kolla lösningen där.

 

Låter som att det skulle kunna ha samlats damm i datorns kylflänsar, fläktar och/eller ventilationskanaler, vilket i sin tur kan leda till överhettningsproblem som kan orsaka frysningar och hängningar. Gäller det en stationär eller bärbar dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast inte så lätt att få bort damm från bärbara datorers innandömen om man inte lämnar in datorn på service, men en del går att öppna upp utan så stort besvär.

 

Känns datorn varm utanpå?

Det ger ju lite hum om hur det är på insidan.

Du kan också pröva med att ställa datorn vid ett öppet fönster där det blåser inåt och se om datorn fungerar bättre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Inte direkt men felet visar sig även när datorn varit stängd och jag startar upp den. Den blir något varm på undersidan efter att jag använt den en stund men den blir inte het för inget smälter av plast under den och det går att ta på den över allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att någon komponent inne i datorn blir 70 grader behöver ju inte göra att det blir mer än 40 grader utanpå.

 

Hämta HW Monitor på sidan http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html välj ZIP ENGLISH så riskerar du inte att få med några reklamprogram. Packa upp den nedladdade zip-filen i en ny mapp och starta programmet. Se till att expandera så att du ser alla temperaturer. Använd datorn ett tag och se hur temperaturerna utvecklas, håll särskilt koll på vad Max-värdena blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar den är den kall men samma problem uppstår direkt när jag ska öppna en browser (Firefox) eller utforskaren etc. Efter att jag haft den igång ett tag blir den naturligtvis varm men ingen plast smälter eller att jag skulle bränna mig själv så den håller sig ivf under 37¤. Kan jag läsa någonstans om vilka processer som Windows 7 som minimum skall starta automatiskt liksom vilka tjänster som bör vara autostartade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag läsa någonstans om vilka processer som Windows 7 som minimum skall starta automatiskt liksom vilka tjänster som bör vara autostartade?

 

Ta fram Start-menyn.

I den lilla sökrutan skriver du: msconfig.exe

När programmet kommer upp i listan klickar du på det.

 

På fliken Autostart kan du välja bort allt.

På fliken Tjänster väljer du först att dölja alla Microsoft-tjänster och sedan kan du välja bort allt.

Spara och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört programmet som kollar temp några ggr. Nu senaste gången när jag startade PC:n hade den följande värden

                Värde   Min    Max

Core #0    46       48         56

Core #2    45       45         58

 

Jag tog en ögonblicksbild som jag bifogar.

 

Vad göra sen?

post-32450-0-11696600-1456070381_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad du gjorde när CPU:n temperaturer var uppe på 74 resp. 78 grader?

För det är rätt högt om du inte verkligen ansträngde den mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att jag gjorde en sökning i utforskaren. Jag testade nu och höll koll på tempen och då toppade den vid 69 men ligger gärna över 60. Jag öppnade en del andra program och gjorde om Prtscrn och det ökade tempen. Nu har jag ett femtontal flikar i Firefox öppen medan jag skriver detta och då verkar den hålla sig under 60. Hur skulle jag kunna förbättra detta tror du?

PS

Jag har startat en ny omgång och försökt kolla. Från start låg min på 37/36 och max på 49/50. När jag suttit och jobbat ett tag med som jag ser det enkla grejer som att läsa mail göra lite sökningar i utforskaren och i Firefox, öppna pain och office så går max upp i 73/79

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nog som att processorn är varmare än normalt och även ökar temperaturen vid måttlig ansträngning. Troligen har det samlats damm någonstans inuti datorn.

 

Man kan lämna in datorn för dammrensning för ca 500 kr.

Du kan också kolla om det finns någon video på Youtube som visar hur man öppnar upp datorn och så att du själv kan blåsa bort damm med tryckluft på burk, mer eller mindre lätt beroende på hur datorn är konstruerad.

Du kan köpa en kylplatta att ställa datorn på. En kylplatta har några fläktar som blåser luft mot datorns undersida för att på det sättet få ner temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en burk luft (vårluft) Den blev bättre. Bl a startar den snabbare men värmen kommer ändå upp i samma gradtal. Jag testade även ett annat program som håller koll på värmen men värdena var ungefärligt desamma. Finns det något program som kan visa i vilken ordning filer processer och tjänster startar. Jag brukar vilja kolla i aktivitetshanteraren det som går att se där men nu startar den väldigt sent så jag skulle vilja ha koll på vad som händer när.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inte något program som startar snabbare än Aktivitetshanteraren.

 

Du kan pröva med att i programmet msconfig.exe (Systemkonfiguration) välja bort allt på fliken Autostart, och på fliken Tjänster först välja att dölja alla Microsoft-tjänster och sen välja bort allt annat. Då startas minimalt med processer.

 

Du kan starta Systemkonfiguration t ex genom att trycka Windows-tangent + R-tangent och sen skriva in msconfig.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...