Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett förbryllande dator-uppvaknande


grer

Rekommendera Poster

Jag använder ofta den möjlighet som Windows 8.1 erbjuder att försätta datorn i s.k. strömsparläge när jag lämnar den tillfälligt. Varje gång jag vill fortsätta använda datorn igen måste jag således logga in på nytt.

 

Nåväl, allt det där är ju välkända rutiner för alla seriösa datoranvändare - men låt mig berätta en häpnadsväckande historia från de senaste dagarna. Jag har vid två tillfällen, i samband med att jag lämnat datorn för att gå ut, försatt den i strömsparläge genom att trycka på fn+f1 samt iakttagit att den gick in i det läget innan jag lämnade den.

 

Döm om min förvåning när jag kommer tillbaka och finner datorn igång, visserligen med avstängd skärm men annars fullt operabel! Hur kan det hänga ihop - ser jag spöken på ljusa dagen eller har det faktiskt inträffat...

 

Första gången började jag genast tvivla på att jag verkligen stängt av den - men andra gången jag fann datorn igång efter att lämnat den i aktivt strömsparläge hade jag vittne på att jag faktiskt stängt av och ändå fann datorn igång, inloggad och klar, när jag/vi återvände till rummet.

 

Eftersom jag inte kan komma underfund med vad som hänt och inte tror att datorn kan gå igång och logga in av sig självt så blir min fråga:

 

Finns det något enda skäl till att det jag beskrivit kan inträffa utan att någon på ett eller annat sätt tryckt på power on och loggat in?

 

Jag tror inte på spöken - men tycker att det jag berättat är mycket förbryllande... Vad tycker ni out there?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på dator så kan du väcka den ur strömsparläge genom att röra musen. Så om någon knuffat till bordet så kan datorn eventuellt gå igång av sig själv.

 

Det förklarar dock inte varför den loggar in av sig själv, men det kan förklara varför den går igång.

 

Eventuellt så kan du ha någon usb-enhet som kan förhindra att datorn går ned i strömsparläge korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du någon katt som hoppar upp och kommer åt mus eller tangentbord?

Om man har aktiverat i BIOS att USB (eller vad det heter) skall väcka datorn, behövs bara en lätt rörelse på musen för att datorn skall väckas.

Det går att stänga av i Enhetshanteraren > klicka Mouse/Möss (etc.) > expandera > högerklicka på musen > Egenskaper > fliken Energisparfunktioner > Bocka ur allting.

 

Har du stäng av väckningstimers i Energialternativ?

Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > klicka på plustecknet för Strömsparläge > Tillåt väckning timers => Inaktivera

post-73434-0-52168100-1439710477.png

 

 

Kolla också i Enhetshanteraren > nätverkskort > och ev. avaktivera Wake on LAN ifall det kommer nån skum signal som triggar i gång den.

 

Se denna tråd för tips hur du skall göra //eforum.idg.se/topic/339549-strömsparläge/?p=1596980

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du någon katt som hoppar upp och kommer åt mus eller tangentbord?

Om man har aktiverat i BIOS att USB (eller vad det heter) skall väcka datorn, behövs bara en lätt rörelse på musen för att datorn skall väckas.

Det går att stänga av i Enhetshanteraren > klicka Mouse/Möss (etc.) > expandera > högerklicka på musen > Egenskaper > fliken Energisparfunktioner > Bocka ur allting.

 

Har du stäng av väckningstimers i Energialternativ?

Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > klicka på plustecknet för Strömsparläge > Tillåt väckning timers => Inaktivera

post-73434-0-52168100-1439710477.png

 

 

Kolla också i Enhetshanteraren > nätverkskort > och ev. avaktivera Wake on LAN ifall det kommer nån skum signal som triggar i gång den.

 

Se denna tråd för tips hur du skall göra //eforum.idg.se/topic/339549-strömsparläge/?p=1596980

 

Nja, här måste framhållas att återstart efter strömsparläge går endast att åstadkomma genom att trycka på power on - inget annat sätt tycks finnas - det hjälper inte att trycka eller skaka på någonting - endast power on-knappen startar datorn...

 

Flera förslag på förklaring till "fenomenet" emotses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt - mitt svar tycks ha hamnat på fel ställe...

 

Nja, här måste framhållas att återstart efter strömsparläge går endast att åstadkomma genom att trycka på power on - inget annat sätt tycks finnas - det hjälper inte att trycka eller skaka på någonting - endast power on-knappen startar datorn...

 

Flera förslag på förklaring till "fenomenet" emotses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men om inte sådana inställningar är default i systemet så finns det väl inget att avaktivera - trodde jag... Jag har i varje fall aldrig valt sådana inställningar - på någon enda av alla mina datorer...

 

Menar du att det kan inverka på startmöjligheterna utan att jag skulle ha märkt det - jag har svårt att tro det.

 

Vid något enda tillfälle på en tidigare dator nödgades jag sätta upp remote-hantering i samband med support - men detta har inte förekommit med denna dator. Skulle någon form av remote-styrning kunna etableras utan att jag deltagit i ett sådant förfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt vanligt att det är en "väckningstimer" (inlägg 3) som väcker datorn pga en schemalagd händelse, t ex koll av om det finns någon Windows-uppdatering att hämta eller dags att defragmentera hårddisken.

 

Normalt är Wake on LAN aktiverat, i BIOS och/eller i inställningarna för nätverkskortet i Enhetshanteraren.

 

Kommando för att få fram varför datorn har vaknat:

Powercfg /lastwake

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc748940%28v=ws.10%29.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396

http://www.sevenforums.com/tutorials/122012-lastwake-command.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att du ingriper i detta!

 

OK, jag har åtgärdat det som föreslogs i inlägg 3.

 

Däremot kan jag inte hitta om Wake on LAN är aktiverat. Hur gör man?

 

Resultatet av powercfg lastwake kan jag ej tolka. Säger bifogad bild något kanske?

 

Om datorn skulle kunna självstarta pga någon tveksam inställning - hur kan jag då finna den inloggad, undrar

 

Göran

post-39042-0-65320400-1448302595_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara samma problem som jag haft, kanske har än? har du Spotify på datorn, igång, när du låter den somna?

Spotify satte för en tid sedan, kanske igen, timers för någon händelse som väckte datorn min stup i kvarten.

 

Kanske långsökt men om du har Spotify, testa stäng ned det programmet innan du försätter datorn i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan jag inte hitta om Wake on LAN är aktiverat. Hur gör man?

 

Resultatet av powercfg lastwake kan jag ej tolka. Säger bifogad bild något kanske?

 

 

 

Göran

Disabla post enligt bild är möjligt På en Windows 8.1 dator står det troligen Wake on LAN ,min bild är från en Windows 10 dator.

 

 

post-57552-0-88289300-1448337163_thumb.png

 

 

Resultatet av....

Description : ACPI Lid

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2039135/acpi-lid-wake.html

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, Monshi, jag har inte Spotify och har aldrig haft...

Om det skulle vara så att jag blivit misstolkad på något sätt:

Jag stänger av datorn helt varje natt. Jag försätter den i Strömsparläge med fn+f1 => Z (slip) när jag lämnar den en tid på dagen. När jag därefter drar igång den med power on måste jag logga in med lösenord för att fortsätta jobba.

 

Om datorn skulle kunna självstarta p.g.a. någon tveksam inställning - hur kan jag då finna den inloggad? Mig förefaller det omöjligt - vad annars?

 

Och, som sagt, resultatet av powercfg lastwake kan jag ej tolka - säger den något?

 

Nåväl, jag har försökt göra allt som föreslagits, nämnda omstart har inte förekommit igen, men kvar står frågan - hur kunde det inträffa (om det verkligen inträffat)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, som sagt, resultatet av powercfg lastwake kan jag ej tolka - säger den något?

Den säger att ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) Lid (locket?) har senast väckt din dator. Men meddelandet kanske betyder att vad som helst egentligen har utfört åtgärden?

Är det en laptop?

 

Prova att konfigurera knapparna så att lockets brytare inaktiveras och istället använder du vanliga strömknappen för att sätta den till strömspar eller viloläge (vilket du föredrar).

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2039135/acpi-lid-wake.html

Kontrollpanelen >  System och säkerhet > Energi inställningar => Se om du kan ändra inställningar för energiplan och knappar.

 

Prova med kommandot för mer info http://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2008/02/13/7658352.aspx

powercfg -devicequery wake_armed

I fall det förtydligar lite mer, men det skall ge enhetsnamnet eller "Device name" på enheter som kan väcka datorn.

 

Kommandot med enhetsnamn "device name" stänger av att den väcker datorn:

powercfg -devicedisablewake "device name"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en laptop, en ASUS med än så länge Windows 8.1

 

Vad gäller det där med locket så står det alltid öppet utom när jag reser eller förflyttar den av andra skäl... Jag försätter datorn i Strömsparläge med en funktionstangent plus en knapp f1 som åstadkommer insomnandet... Innan jag går iakttar jag att tre av fyra lysdioder slocknar samt att poweron-dioden gör det samma - men locket står öppet som vanligt.

 

Jag kan inte få den att vakna till liv på något annat sätt än att trycka på power on - vilket också är meningen... Kan det vara möjligt att åstadkomma detta remote?

 

Så allt är som vanligt och jag har aldrig tidigare ställts inför liknande problem - så vad göra. Kanske behöver jag inte göra något alls utan bara glömma bort det, eller vad tycks...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kom jag in efter att ha varit borta i nästan fyra timmar och vad finner jag: Jo, datorn är igång och inloggad!!! Tja, man kan ju undra om det spökar eller vad det är frågan om - förbryllande är det ändå, eller hur... Jodå, den var faktiskt i strömsparläge när jag lämnade den...

 

Vad beror detta på, som jag aldrig råkat ut för tidigare, och efter att ha haft denna dator i omkring två år...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det denna gång samma svar från powercfg lastwake?

Hur har det gått med att göra de ändringar som har föreslagits i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är exakt lika nu på morgonen som tidigare...

 

I natt har jag försatt den i s.k. viloläge, vilket görs med att stänga av strömbrytaren. Jag vet inte om det är någon skillnad på strömsparläge och viloläge - men jag fann den dock igång nu på morgonen - dessbättre inte inloggad...

 

Jag har gjort/kollat de föreslagna åtgärderna utom Wake on LAN vilket jag inte kan hitta ens enligt anvisningarna.

 

Visst är detta en knepig historia, hälsar

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av Wake-on Lan med benämningar från min Windows 8.1 svensk,

 

Enhetshanteraren----Nätverkskort---Högerklicka på det kort du använder---Egenskaper.---Avancerat ---Stäng av Wake- on LAN---Sätt det på Inaktivera

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ingenstans hittar jag beteckningen Wake on LAN

 

- men däremot förekommer WoWLAN på flera ställen.

 

Hur vet jag vilket kort som används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ingenstans hittar jag beteckningen Wake on LAN

 

- men däremot förekommer WoWLAN på flera ställen.

 

Hur vet jag vilket kort som används?

Om datorn ej är kabelansluten så är det det trådlösa kortet där Wake on lan skall stängas av.

WoWLAN betyder Wake on WirelessLAN så kör du trådlöst skall det stängas av.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag som gärna vill göra rätt från början blir lite ställd av alla nätverkskort, se bifogad bild, och under Egenskaper finns inte mindre än fyra WoWLAN - ska jag stänga av alla?

post-39042-0-90253100-1448455959.jpg

post-39042-0-01917800-1448455986.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag som gärna vill göra rätt från början blir lite ställd av alla nätverkskort, se bifogad bild, och under Egenskaper finns inte mindre än fyra WoWLAN - ska jag stänga av alla?

 

Nätverkskortet är rätt valt.

 

Vad som skall inaktiveras är knepigt. Jag skulle gissa att Aktivering vid Magic Packet skall inaktiveras I övrigt har jag ingen klar uppfattning.En del av de med ordet WoWLAN är kanske redan inaktiverade

 

Man kan ju dokumentera ändringar så man kan återställa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de tre första WoWLAN är aktiverade medan den sista som börjar med Viloläge är inaktiverad...

 

Man frågar sig vad som kan hända om man inaktiverar alla - men om man kan återställa inställningarna om det skulle behövas så är det kanske inget större problem.

 

Skulle vi kanske kunna få klarhet i detta om Cecilia ville kasta en blick på dilemmat. Jag hoppas det, hälsar

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se vad som finns under fliken Energisparfunktioner.Hos mej finns tydligen en möjlighet att hindra att kortet startar datorn från vänteläge..Jag tycker det är värt att testa den eventuella möjligheten.

 

 

post-57552-0-14090600-1448473394_thumb.png

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...