Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HD-TV digital kodning


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Jag står i begrepp att skaffa en ny TV, och valet har fallit på en Sony, med modellbeteckningen KDL55W755CBAEP, inte minst för att den är godkänd av ComHem (levererar TV-utbudet i vårt kabelTV-system) och för att TV:n finns att handla på Elgiganten här i Västerås.

Men det är, som alltid, en mängd olika begrepp att ta in och försöka att förstå. Ett av dem är väsentligt för just ComHem, det om CI+-certifiering, så att en HD-modul från ComHem passar.

Ett annat - och en av anledningarna att jag byter TV just nu. är att man 25 nov. ändrar från MPEG2 till MPEG4 i två av kanalutbuden, Discovery Science och Discovery World, vilka jag tittar på ganska frekvent. De lär bli omöjliga att titta på med min nuvarande digitalbox, som bara kan hantera MPEG2.

Så är det detta med den digitala kodningen !
Från att ha använt en digitalbox med inbyggd hårddisk, kommer jag ha möjlighet spela in program och filmer på en USB-enhet, ansluten direkt till TV:n.
Men dessa inspelningar kan jag bara spela upp via samma TV p g a den digitala kodningen, medan jag har önskemål om att kunna titta på en sådan film även på min läsplatta eller på min dator.

Är det så att inspelningar från alla program, alltså även från de s k fria kanalerna, som SVT1 och liknande blir kodade digitalt och därmed omöjliga att kunna föra över till annat media ?

Vad händer om jag vill titta på en film, som är inspelad på min dator och överförd till USB-enhet, när jag ansluter den till den nya TV:n.
Denna film är ju inte kodad ! Blir den då lika obrukbar i det sammanhanget, men från motsatt håll ?

Finns det några som helst möjligheter att konvertera digitalt inspelade, kodade filmer m m, så att de kan användas med andra media ?
Att resultatet inte blir HD kan man ju i så fall stå ut med !

Med vänlig hälsning

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är kodningen som ställer till det för dig, mpeg4 är ju en standard som redan används i surfplattor. Jag tror mer på att det är kryptering eller någon slags licens som kräva och det kan vara så att tvn lägger dit den själv oavsett vad kanalen skickar ut.

 

För jag har något minne av att när jag körde media center så sparade den programmen utan kopieringsskydd trots att den ska kunna göra det när kanalen skickar ut en signal om det. Så det kan vara så att tvn kommer skydda det inspelade programmen om den får en signal om det ifrån kanalen eller så kan dom ha slagit på funktionen permanent. Jag tror du får prova helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller ditt problem med att spela in på en USB disk, har det förmodligen inte med varken digital kodning eller kryptering att göra.

 

Jag har visserligen inte en Sony utan en Samsung. Det är dock möjligt att det fungerar likadant på bägge apparaterna.

 

Om jag vill spela in något från TV:n, måste jag först formatera USB disken, om jag inte tidigare har använt den för inspelning, eftersom TV:n använder ett annat filformat än min dator. Detta filformatet kan inte datorn (Windows) läsa. Därför går det bara att se inspelade program på TV:n.

 

Detta medför då givetvis att filmer inspelade på en USB disk via datorn inte går att se på TV:n om jag kopplar in disken direkt i TV:n, utan då får jag ansluta TV:n till datorn med en HDMI kabel och se filmerna via datorn på TV:n.

 

Någon surfplatta har jag inte, men gissar på att samma förhållande gäller även där. Apparaterna kan inte läsa varandras filformat.

 

Det är möjligt att det inte fungerar så här med Sony, men det kan du lätt ta reda på. Står det i manualen att man måste formatera USB disken innan inspelning, är det säkert likadant med en Sony TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre !

Står ingenting i databladet om formatering eller filsystem. Någon manual har jag inte, eftersom TV:n ännu inte är hemköpt...

 

Spejade lite på Internet och hittade detta:

https://esupport.sony.com/US/p/support-info.pl?info_id=800&mdl=KDL32BX421

om det nu kan vara något till upplysning...

 

Annars är det väl, som du antyder, att man får hålla isär filmer inspelade på TV:n med USB och filmer Skapade/Redigerade/Framställda med datorn, som man då får visa via HDMI-kabeln.

 

Sedan finns ju alltid "risken" att filmer m m är krypterade från kanalen (ComHem) för att de inte ska kunna kopieras. Då hjälper det inte att ha s a s rätt filformat....

Redigerad av Kalle Dator1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den Sony du tittar på har stöd för Windows filsystem. Så då är inte det något problem. Var har du läst att det inte går att se filmer på dator eller platta som har blivit inspelade på Tv:n eller tvärtom?

Vad jag kan se i manualen har alla USB portar stöd för att koppla in USB enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W755CBAE/sony-55-led-smart-tv-kdl-55w755cbaep?scid=Pricecomparison2989

 

Enligt specen över din tilltänkta TV har den inte inspelning via USB

 

PVR via USB - nej och Timeshift saknas också

Inte heller i den här (torftiga?) manualen nämns något om inspelning via USB..Däremot kan man hitta vilka videoformat som kanske fungerar att spela upp.

https://www.sony.se/support/sv/product/KDL-55W755C

 

Vad skulle det innebära att skaffa en ny PVR box från Comhem?

 

Finns det någon TV vars inspelningsfunktion kan tävla med en PVR box ?

 

LARSAS

Redigerad av LARSAS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om TV:n är ConHemcertifierad så passar deras CA-modul.

 

Det som spelas in på en USB HDD kan inte spelas upp på någon annan enhet, inte ens en annan likadan TV. Det har med kopieringsskydd att göra.

Jag har provat att läsa en sådan disk i Linux och det går utmärkt att se vilka filer som finns på disken men det går inte att spela upp dem. TV:n innehåller förmodligen någon programvara som behövs för detta.

Om du har en annan USB-enhet med ett filsystem som Windows klarar av så kan TV:n spela upp detta innehåll om TV:n klarar filformatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W755CBAE/sony-55-led-smart-tv-kdl-55w755cbaep?scid=Pricecomparison2989

 

Enligt specen över din tilltänkta TV har den inte inspelning via USB

 

PVR via USB - nej och Timeshift saknas också

Inte heller i den här (torftiga?) manualen nämns något om inspelning via USB..Däremot kan man hitta vilka videoformat som kanske fungerar att spela upp.

https://www.sony.se/support/sv/product/KDL-55W755C

 

Vad skulle det innebära att skaffa en ny PVR box från Comhem?

 

Finns det någon TV vars inspelningsfunktion kan tävla med en PVR box ?

 

LARSAS

LARSAS !

 

Tack för påpekandet !

 

Jag såg också det där i specifikationen, men eftersom jag utgick från att inspelning var möjlig så snart USB-port fanns, fäste jag inte så stor vikt vid PVR (vilket ju faktiskt betyder Personal Video Recording), som jag tog för någon annan funktionalitet med liknande beteckning....

 

Tydligen är här USB-porten bara till för att titta på bilder och eventuellt spela upp någon video (om det nu går p g a ev kryptering och filformatering).

 

Då saknar väl denna TV en programvara som gör inspelning möjlig ! ?

(Frågan inställer sig om man kan komplettera apparaten med sådan programvara !)

 

TimeShifting har jag inte haft någon användning för i andra sammanhang, även om det ju kan vara något bra när man måste gå ifrån TV:n under pågående program.

 

Men man ser hur viktigt det är att känna till och lära sig alla forkortningar och knepiga beteckningar !

 

Nu får jag försöka att grunna fram något alternativ, som inte samtidigt saknar någon annan viktig funktion !

 

Jag var från början inne på att skaffa en ny digitalbox med inspelningsmöjligheter !

Har redan en sådan men den blir delvis oanvändbar från den 25:e nov p g a att vissa kanaler övergår till MPEG4, vilket boxen inte kan hantera. Därför tyckte jag det var smidigare att ha det hela inbyggt i TV:n med USB-funktionen som ersättare vid inspelning...

 

Antar att man inte kan uppgradera en digitalbox, men som jag frågar ovan; hur är det med uppgradering av en TV ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera även att om du tittar på en TV och tänker spela in från den så bör TVn ha två stycken mottagare i sig, vilket få har. Annars är TVn alltid låst till den kanal som det ska spelas in i från, dvs du kan inte titta på annan kanal under den tiden.

Det är något man bör beakta vid köp av TV.

 

Nästan mycket enklare att lägga denna funktionalitet i en digitalbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Sonys hemsida står det faktiskt att KDL55W775C har funktionen "USB -Hårddiskinsplening" men med en fotnot med följande kommentar.
 

Funktionen blir tillgänglig före den 24 december. På grund av de tekniska svårigheterna med att implementera funktionen kan dock det slutgiltiga releasedatumet som finns på vår supportwebbplats komma att ändras.

 

 

http://www.sony.se/electronics/tv-apparater/w750c-series/specifications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera även att om du tittar på en TV och tänker spela in från den så bör TVn ha två stycken mottagare i sig, vilket få har. Annars är TVn alltid låst till den kanal som det ska spelas in i från, dvs du kan inte titta på annan kanal under den tiden.

Det är något man bör beakta vid köp av TV.

 

Nästan mycket enklare att lägga denna funktionalitet i en digitalbox.

Problemet är bara att den digitalbox jag hittar, som är godkänd av ComHem och har möjlighet att hantera MPEG4, Samsung Smt-C7160 DVB-C, knappt går att hitta på marknaden !

Dustin har den visserligen ute på nätet, men siten visar att "produkten har utgått och kan ej beställas" !

ComHem har den inte heller tillgänglig, så i det avseendet har kanal(-jerna)-gubbarna på  Discovery Science och -World satt oss på pottkanten.

Hade annars gärna fortsatt med nuvarande bestyckning, d v s inspelningsbar digitalbox och "vanlig" TV, men en ny sådan i större format o s v

 

Har skrivit till ComHem och ställt frågan om detta verkligen är den enda tillåtna digitalboxen, som också går att använda för MPEG4 (DVB-C) !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem säljer och/eller lånar ut (vet inte vad som gäller för närvarande) en box med inspelningsfunktion, deras TiVo-box, och den klarar HD-kanaler.

https://www.comhem.se/kundservice/support/tivo

 

Comhem säljer och/eller lånar ut (vet inte vad som gäller för närvarande) en box med inspelningsfunktion, deras TiVo-box, och den klarar HD-kanaler.

https://www.comhem.se/kundservice/support/tivo

Hej Cecilia, och tack för inlägg !

 

Tivo förutsätter ett abonnemang, utöver det som jag redan har, och kostar som lägst (Digital-tv Bas) startavgift 399 kr och sedan 149 kr per månad.

I och med detta har Com Hem avslutat sin försäljning av tidigare nämnd digitalbox, då detta inbringar mera pengar....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/uppsala/HD_Box_Samsung_SMT_C7160_250GB_62185312.htm?ca=11&w=3

 

 

Kan ju vara ett alternativ att köpa en begagnad. Så gjorde jag när min inspelningsbara comhembox blivit krasslig.

 

Det finns nog en hel överbliven Comhemutrustning i stugorna beroende på att man övergått till fiber.

 

LARSAS

Redigerad av LARSAS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, och tack för inlägg !

 

Tivo förutsätter ett abonnemang, utöver det som jag redan har, och kostar som lägst (Digital-tv Bas) startavgift 399 kr och sedan 149 kr per månad.

I och med detta har Com Hem avslutat sin försäljning av tidigare nämnd digitalbox, då detta inbringar mera pengar....

 

/Kalle

Hej Kalle!

 

Ingen orsak :)

 

Man brukar ju inte komplettera ett gammalt abonnemang med ett Tivo-abonnemang utan ersätta det gamla.

Finns det inte något nytt abonnemang dom passar dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
27 minuter sedan, skrev ralphcorrales:

 

Du kan gå upp med en inspelare och programvara för att hitta krypteringsnyckeln för att bryta enheten med högteknologiska verktyg

Kan du förklara mer detaljerat vad du menar att någon ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...