Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen flimrar vid batteridrift


Vice Hövdingen

Rekommendera Poster

Vice Hövdingen

Hej!

 

Jag har en Lenovo Yoga 2 laptop som har problem med att skärmen "flimrar" när jag kör på batteridrift. Jag har också upptäckt att när jag kör filmklipp, exempelvis youtube, så fungerat allt som det ska.

 

Jag har uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet, men det hjälpte inte.

 

Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad man skulle kunna göra?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur har det gått?

Har det varit så hela tiden eller började det efter att du bytte grafikdrivrutin? I så fall kanske du skulle byta till den äldre och se om felet kvarstår.

 

Det kan ha att göra med energisparfunktionerna när den går på batteridrift och att den helt enkelt drar ned för mycket "power" så skärmen inte orkar drivas.

Prova att temporärt stänga av energispar vid batteridrift för att se hur den uppför sig.

De skall (tror jag) finnas en inställning "Power options" i Intel HD grafik. Tror du bör komma åt denna antingen genom att högerklicka på skrivbordet eller leta reda på ikonen i aktivitetsfältet elelr bland Program.

 

Kan ju vara i Lenovos program för "energy manager settings" och testa att stänga av "Automatic screen refresh rate"

Kolla vilka inställningar där finns och stäng av en åt gången för att se om det blir skillnad.

Du är inte ensammen och jag har inte läst hela tråden https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Yoga-Series-Notebooks/Yoga-2-Pro-Screen-Flickering-and-Screen-Blanking/td-p/1331137/page/3

Samt se https://www.reddit.com/r/Lenovo/comments/3iq5u0/yoga_2_pro_fix_for_screen_flashing_under_windows/

 

Förresten, finns det någon BIOS uppdatering till din dator?

Obs! Om ny BIOS skall flashas in så måste laptopen köra på ström från vägguttaget.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...