Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN-server


tomashag

Rekommendera Poster

Vi kör nu en VPN-förbindelse via internet från en Windows 7-dator mha den inbyggda VPN-funktionen. I den andra änden finns en router med PPTP-funktion. Den nya routern som vi har anskaffat har dock inte en sådan funktion. Kan Windows också fungera som "VPN-server" och hur gör man i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kan nog inte själv agera vpn-server utan du måste ha någon programvara till. Så du får nog söka vpn-serverprogramvaror för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom rekommenderar att man ska byta standardporten 1723 mot någon annan eftersom denna port lätt blir utsatt för attacker. Detta innebär att man ska ha en valfri port ut mot nätet och denna ska översättas till 1723 i routern. Jag har letat efter hur man gör i Dlink:s DIR-842 men inte hittat något. Det verkar vara en ganska speciell funktion. Någon som vet hur man gör?

Funktionen jag behöver är att kunna se en disk på en fjärrdator som om det vore en lokal disk. Man ska kunna logga in på fjärrdatorn utan att det sitter någon där som kan ge tillstånd till inloggning mha någon kod. Finns det något annat än VPN för att få denna funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha konfigurerat för att få en VPN server (det finns hur många instruktioner som helst på nätet) så får jag en ikon som heter Inkommande anslutningar men tyvärr försvinner den när jag stänger av datorn och jag måste göra om hela baletten igen. Jag har följt instruktionen exakt (alla säger samma sak). Har någon en aning om hur man ska få inställningarna att fastna? Svår fråga, jag vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hittade svaret : man måste sätta datorn att se dolda filer och mappar. Inställningarna fanns där även efter avstängning, det var bara att det inte syntes. Hur klarade man sig förr i tiden utan Google ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...