Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows systemavbildning – kan inte välja diskar


jbo

Rekommendera Poster

 

System:

Win7, SP1 – samt så gott som samtliga uppdateringar

Laptop (Lenovo T61p) 

Hårddisk: 750 GB. Uppdelad i två partitioner: C för systemet, samt D för allt annat. 

Vid installationen av operativet lägger systemet som alltid upp en mindre, namnlös och för användaren oåtkomlig, partition på c:a 100 MB, så noga räknat är det alltså 3 partitioner.

 

Från att ha fungerat hur bra som helst har Windows systemavbildning nu upphört med att ge mig möjlighet att väja vilka/vilken disk som skall avbildas. 

 

När det fungerade kunde jag alltså välja vilken/vilka partioner som skulle avbildas (jag valde det automatiska läget och Windows förval är partition C och den namnlösa system-partitionen). Till det kan man välja att även avbilda partition D. (se bild 1).  

 

 

För ett par dagar sedan slutade Systemavbildningen att fungera som ovan (Windows automatiska läge med förvalda partitioner). 

Windows väljer istället att göra en backup på hela disken, d.v.s. även partition D, vilket jag inte vill. 

Någon möjlighet att välja partitioner finns inte:

Rubriken "Vilka enheter vill du inkludera i säkerhetskopian" är ersatt med "Bekräfta inställningarna för säkerhetskopiering".

Kryssrutorna är borta.

Det är allt eller inget som gäller. 

(Se bild 2).

 

Tillvägagångssättet för proceduren är exakt detsamma (jag gör exakt samma val som tidigare). Men det verkar på något sätt som om säkerhetskopieringsrutinerna i den här funktionen har förändrats - och de tidigare, med valmöjligheter, inte längre är tillgängliga. 

 

Jag har naturligtvis försökt att konfigurera systemavbildningen på manuell basis istället. Flera gånger, och med en mängd olika variationer. 

Tyvärr fungerar det lika illa. D.v.s. jag kan inte göra ENDAST systemavbildningen av partition C (och den namnlösa på 100 MB). Resultatet blir detsamma som ovan. Även fast jag i det manuellt konfigurerade läget INTE kryssat i partition D så bakas D-partitionen ändå med i avbildningen (Se bild 3 och 4). 

 

Frågan: 

Hur får jag Windows systemavbildning att återge mig valmöjligheten att välja de partitioner jag vill avbilda (som när det fungerade enligt bild 1 ovan)? 

 

Jag vill helst undvika en systemåterställning, även om det skulle kunna vara en tänkbar utväg (dels för att jag har erfarenhet av att en sådan inte alltid fungerar så klockrent som tänkt, och dels för att det innebär en del jobb med sådant som finns på C och som måste sparas för att inte gå förlorat – d.v.s. det som kan sparas, och det är det ju inte allt som kan, vilket är en av anledningarna till att man vill göra en systemavbildning av C-partitionen…). 

Och jag vill helst undvika externa program, även om de säkert gör ett jättebra jobb (som t.ex. EaseUS Todo Backup Free och AOMEI Backupper Standard

 

Alla tips är välkomna! 

post-44543-0-81510500-1447372594_thumb.png

post-44543-0-53448800-1447372892_thumb.png

post-44543-0-04876900-1447374242_thumb.png

post-44543-0-45791200-1447374494_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att Windows har fått för sig att D: är en systemdisk.

 

Vad det beror på kan jag inte svara på. Personligen använder jag inte Windows Inbyggda program för backup, då jag tycker att EaseUS fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att Windows har fått för sig att D: är en systemdisk.

 

Vad det beror på kan jag inte svara på. Personligen använder jag inte Windows Inbyggda program för backup, då jag tycker att EaseUS fungerar bättre.

Kan det bero på att den lilla dolda 100MB systempartitionen (Boot Loader) skapats på D?

Vilket kan hända om man installerar Windows med flera hårddiskar inkopplade, även om Windows systemfiler ligger på C.

Om så är fallet så måste också datorn boota från D-disken väl, vilket också kan ställa till med bekymmer om man byter D-disken eller att den går sönder så kommer inte Windows att starta upp...

 

I så fall borde det gå att flytta denna dolda 100MB partition till C och göra den som aktiv systempartition med lämpligt verktyg.

Efteråt kontrollera Boot prioritet i BIOS-Setup och ändra till C som första Boot-disk, men den kan ju vara ställd att söka efter alla inkopplade enheter också.

 

Hur ser det ut i Diskhanteraren?

  1. Öppna Datorhantering genom att klicka på Start-knappen 4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818, klicka på Kontrollpanelen, System och säkerhet, Administrationsverktyg och sedan dubbelklicka på Datorhantering. 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_48. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

  2. Klicka på Diskhantering under Lagring i vänster ruta.

Ta ett skärmklipp av Diskhanteraren och posta i ditt nästa svar.

 

[Edit] Exempel hur det bör se ut. I detta fallet är det Windows 8.1 och den lilla dolda aktiva systempartition som ligger först är där på 350MB, men samma princip och den ligger på samma disk som Windows.

post-73434-0-24729000-1447413498_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att Windows har fått för sig att D: är en systemdisk.

 

Vad det beror på kan jag inte svara på. Personligen använder jag inte Windows Inbyggda program för backup, då jag tycker att EaseUS fungerar bättre.

 

Helt rätt vertpre  :thumbsup:

Windows fick för sig att D: är en systemdisk.

 

Vad det beror på kan jag svara på:

Jag installerade WAMP D:. Det gillar tydligen inte Windows Systemavbildning

Anledningen att jag vill ha WAMP på D: är att jag vill hålla nere storleken på C:

Efter avinstallation av WAMP och en omstart av systemet fick jag tillbaka möjligheten att välja partitioner i Windows Systemavbildning

 

Apropå vad Flyfisherman (tack för ditt engagemang :) ) skriver här i tråden tog jag en titt hur det såg ut Diskhanteraren före och efter avinstallation av WAMP (om det möjligen där skulle gå att se om D: pekades ut som systemdisk). Någon skillnad förelåg dock inte (bortsett från det extra utrymme på D: som jag fick efter avinstallationen förstås). 

 

Följdfrågan blir:

Möjligen lite utanför ämnet, hur får jag Windows/Windows Systemavbildning att förstå att en installation av WAMP på D: inte per automatik gör D: till systemdisk? 

Jag försökte med att lägga WAMP i en undermapp till D:, dock utan framgång: Samma historia i Windows Systemavbildning (ny avinstallation och omstart så var det löst). 

 

Tacksam för alla tips och idéer som löser detta (med Microsofts egna verktyg - även om det inte skulle förvåna mig om de tidigare nämnda externa backupverktygen skulle klara uppgiften)!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...