Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD Evo 850 i en Dell XPS870 från 2011 - eller nytt?


JohnRick

Rekommendera Poster

Enligt titel:

 

Sitter med en Dell XPS870 (i7, 16 GB RAM, 4 HD á 1TB på 7200rpm) som tuggat på bra. Sysslar mest med musikproduktion och inspelning. Viss videobearbetning. Tanken var initialt att bygga helt nytt från scratch så jag får nytt moderkort, åtminstone 4:e gen, i7 etc. Frågan är om jag vinner fruktansvärt mkt på detta och i stället bara skulle kunna nöja mig med att smälla in 1TB SSD (eller 1*2). Skillnaden blir 25K kontra ca 7K.

 

Det är ju SATA II, och även om det rent teoretiskt utgör en flaskhals lär det knappast göra det i praktiken om jag inte läser och skriver till/från en SSD samtidigt i stort sett. 1 TB blir för OS. Möjligt att jag drar till med ytterligare 1TB för samplingsdisk, men i övrigt allt intakt. 

 

Vad tros?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Rick, 

 

Det är egentligen upp till dig att avgöra, men med det faktum att du sitter på en 1:a generationens i7 i åtanke, känns det kanske som att kasta pärlor för svin om du enbart smäller in en ny SSD? Därmed inte sagt att det inte skulle ske en prestandaökning sett till åtkomsttider etc. men förr eller senare vill du ju även uppgradera CPU, sätta in 32GB RAM som därtill ska ha högre klockfrekvens och vara DDR4, moderkort med USB 3 osv. Lika bra att ta kossan vid hornen och sikta på att sätta ihop en helt ny burk och låta denna tuffa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;)

 

Är vi så dåliga på att svara att du måste svara dig själv?  ;)

 

Nu vet jag inte mycket som saken men ditt svar verkar bra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;)

 

Är vi så dåliga på att svara att du måste svara dig själv?  ;)

 

Nu vet jag inte mycket som saken men ditt svar verkar bra :D

 

Själv är bäste dräng!:) Jag brukar svara mig själv om respons dröjer. Tycker jag fick rätt bra svar den här gången faktiskt och tänker följa rådet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...