Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anpassa bildstorlek och format


Torparen

Rekommendera Poster

Jag behöver ha de flesta foton i samma storlek och i ett speciellt förhållande (16:9)

 

Jag jobbar i Lightroom och i detta program hittar jag inte någon lämplig metod.

 

Min fråga blir därför att få tips om något lämpligt program, helst på svenska.

 

PS Jag har tillgång till element och Photoshop DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightroom är ju hur bra som helst för det du frågar. I framkallningsmodulen har du ju "crop" verktyget i närheten av pipetten för vitbalans. Proportionerna får du sen göra egna om de du behöver saknas.

Sitter med en ipad nu så jag har inte tillgång till lightroom förrän senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på det du ska söka efter i lightroom. Denna är från version 5.

Tryck först rutan, den övre pilen till vänster, sedan vid den andra pilen för att välja proportioner.

post-121437-0-75967600-1445855722.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hopp om att du inte tar illa upp för att jag inte håller med dig skall jag förklara varför.

 

Jag har anpassat storlek och format genom att beskära.

 

Men många bilder vill jag inte beskära, samt hoppas jag kunna ändra mått och format på många bilder samtidigt

Jag avser använda projektor därför det udda måttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte tar jag illa upp. Jag förstår kanske inte vad du vill ha gjort.

Du har anpassat och beskurit men vill ha 16:9 format. Vill du fylla ut en t ex 3:2 bild med svart på sidorna så de blir 16:9 eller tänker du stretcha ut bilden tills den blir 16:9, i så fall förvrängs ju bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte tar jag illa upp. Jag förstår kanske inte vad du vill ha gjort.

Du har anpassat och beskurit men vill ha 16:9 format. Vill du fylla ut en t ex 3:2 bild med svart på sidorna så de blir 16:9 eller tänker du stretcha ut bilden tills den blir 16:9, i så fall förvrängs ju bilden?

Hej igen.

 

Jag är kanske ute och cyklar, jag tror trodde att man kan ändra bildförhållandet 2X3 till 10X9 utan att bilden blir missbildad. 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar förhållandet mellan höjd och bredd blir bilden missbildad eller så måste du avstå från en del av bilden eller lägga in svarta sorgkanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar förhållandet mellan höjd och bredd blir bilden missbildad eller så måste du avstå från en del av bilden eller lägga in svarta sorgkanter.

 

Jaha då återstår bara att beskära bilderna. 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du har dina bilder i ett visst format, så bör det ju gå att ändra bildens storlek och bildförhållandet men det blir olika mycket information av bilden som visas, vissa områden kommer inte med, men du borde inte behöva manuellt beskära bilderna.

 

Tex. om man gör om en 4:3 bild till 3:2 bild, men för att inte den skall bli missbildad och få onormala proportioner, så förstoras bilden, bildförhållandet ändras och då tappar man viss information av bilden som hamnar utanför kanterna.

 

Se detta som ett exempel och det bör gå att göra i programvaran. http://www.smartphoto.se/produkter/bilder-fotoforstoring-fotohaften/bilder-forstoringar-info

 

Jag vet inte om det skulle lösa ditt problem, men det går att automatiskt göra detta i Adobe PS via batch processing.

Eller jag kanske missuppfattat det hela.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du har dina bilder i ett visst format, så bör det ju gå att ändra bildens storlek och bildförhållandet men det blir olika mycket information av bilden som visas, vissa områden kommer inte med, men du borde inte behöva manuellt beskära bilderna.

 

Tex. om man gör om en 4:3 bild till 3:2 bild, men för att inte den skall bli missbildad och få onormala proportioner, så förstoras bilden, bildförhållandet ändras och då tappar man viss information av bilden som hamnar utanför kanterna.

 

Se detta som ett exempel och det bör gå att göra i programvaran. http://www.smartphoto.se/produkter/bilder-fotoforstoring-fotohaften/bilder-forstoringar-info

 

Jag vet inte om det skulle lösa ditt problem, men det går att automatiskt göra detta i Adobe PS via batch processing.

Eller jag kanske missuppfattat det hela.

Mvh

Ja du jag är en aning villrådig Om du kikar på nedanstående så ser du att den långsidan är förkortad (beskuren) på den högra bilden Rätta mig om jag har fel.

 

Supreme Bild eller Fotoförstoring

När du väljer Supreme Bild eller Fotoförstoring trycks bilden med ett fast höjd/bredd-förhållande på 3:2, oberoende av vilket bildförhållande din kamera är inställd på. 

 

: Du får alla dina bilder i samma standardstorlek utan att du behöver tänka på bildförhållande. 

: Du kan förlora en del av din bild eller Fotoförstoring.

 

Exempel: Du väljer en Supreme Bild i formatet 10 x 15. När originalfotot har ett bildförhållande på 4:3 omarbetas dina foton för att passa det fasta förhållandet bredd-höjd på 3:2. Du får en bild med storleken 10 x 15 cm.

fixedratio.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...