Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur använda en Linksys WRTG54GL som trådlös accesspunkt/repeater


Flash Gordon

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Linksys WRT54GL till övers efter att ha haft både Tele2 mobilt bredband med dess router/modem och nu när jag bor i lägenhet så har jag Telia öppen fiber med "deras" modem/router Tecnicolor Mediaaccess TG799vac.

 

En som jag pratat med har sagt att man kan denna Linksys:en som en trådlös accesspunkt eller repeater så att man kan utöka räckvidden på nätverket.

 

Är det någon som enkelt kan beskriva hur man gör detta, och om det behövs någon programvara för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag skulle lämna din gamla router till återvinningen då den enbart stödjer g-standarden (54 Mb/s). Jag skulle placera din router där täckningen för bostaden var optimal. Det finns hårdvara som med hjälp av fastighetens elnät kan utöka lokalt nätverk.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, är det dåligt? Jag använder min internetanslutning till vanlig surfning, lite youtube-tittande och för att streama musik.

Jag spelar inga spel eller har tv via bredband.

Jag vill ibland få wifi:n att räcka till parkeringen och när jag väl får garage så vill jag ha en kamera för övervakning i det. Jag bor tre våningar upp och har parkering och garage nedanför mig, det är kanske 15-20 meter.

 

Vilka produkter kan man använda sig av istället? Fungerar det fast de eventuellt inte ligger på samma fas i elnätet, eller de kanske inte ens använder sig av elnätet för datatrafiken?

Om de använder sig av starkströmsnätet så fungerar det inne i lägenhet då jag endast har en fas.

Hej!

Jag skulle lämna din gamla router till återvinningen då den enbart stödjer g-standarden (54 Mb/s). Jag skulle placera din router där täckningen för bostaden var optimal. Det finns hårdvara som med hjälp av fastighetens elnät kan utöka lokalt nätverk.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du garaget från fönster i lägenheten?

I så fall borde det gå att dra en nätverkskabel från Bredbandsuttaget till Telia routern och ställa Telia routern i fönstret och så har du täckning ner till garaget.

Kommer du få ett "eget" garage eller dela garaget med andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...