Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows-tid visar fel


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Upptäckte i morse att en av mina datorer visar fel tid, vilket var överraskande.

 

Ställde tiden manuellt t v för den gången (då hade den visat på gårdagskvällen vid 22-tiden !)

Vid ny start av samma dator på eftermiddagen visade datortiden 13:45, när klockan i själva verket var 15:40
Försökte då flera gånger att uppdatera tiden genom 'Inställningar för Internettid', men fick ständigt svaret att

"Ett fel uppstod när operativsystemet synkroniserade med time.windows.com. Åtgärden misslyckades eftersom tidsgränsen överskreds."

Jag har tjänsten WindowsTime automatstartad, Internet fungerar som den ska.
CMOS/real time clock svarar att "Enheten fungerar korrekt" !

Verkar som om klockan stannar under avslagen dator...

Kan det vara batteriet i moderkortet som har lämnat in ? Hur kan man kolla det utan att behöva meka isär datorn ?
Dock knepigt att det inte heller går att synkronisera !

Kört virussökning med F-secure och Malwarebytes

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När klockan stannar medan datorn är avstängd brukar det bero på att batterit på moderkortet har tagit slut. Ett nytt kostar några tior och brukar vara en sort som är vanlig: CR2032 http://www.pricerunner.se/sp/knappcell-batterier-cr2032.html

 

Säljs på de flesta ställen som säljer batterier.

Hej Cecilia !

 

Det var väl också min första tanke, men hur stämmer det med att det inte heller går att synkronisera (ställa) med Windows Time ?

Då finns det ju ström i datorn, även om batteriet inte levererar !

 

Men jag får väl ta mig in i PC:n och byta batteriet !

Som du säger - ett vanligt batteri som jag känner igen beteckningen på från andra småapparater !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du provat byta server för synkning av tid? Windows time har en tendens att krångla. Jag brukar sätta in någon av de andra servrarna för synkning av tiden i datorer med windows som operativ.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du provat byta server för synkning av tid? Windows time har en tendens att krångla. Jag brukar sätta in någon av de andra servrarna för synkning av tiden i datorer med windows som operativ.

/ Jari

Svar: Ja !

 

Jag kollade att synka mot dem alla, men med ett lika dåligt resultat !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia !

 

Det var väl också min första tanke, men hur stämmer det med att det inte heller går att synkronisera (ställa) med Windows Time ?

Då finns det ju ström i datorn, även om batteriet inte levererar !

 

Men jag får väl ta mig in i PC:n och byta batteriet !

Som du säger - ett vanligt batteri som jag känner igen beteckningen på från andra småapparater !

 

/Kalle

Hej!

 

Det är två olika saker skulle jag tro.

 

När det gäller tidssynken kan en brandvägg blockera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är två olika saker skulle jag tro.

 

När det gäller tidssynken kan en brandvägg blockera det.

Man måste väl krångla och lägga på ett yttre batteri över kretsen, medan man byter ut det trasiga, annars förlorar man väl CMOS-inställningarna ! ?

Men då uppstår ju frågan: Varför har jag inte förlorat dem redan, om batteriet är dött ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste väl krångla och lägga på ett yttre batteri över kretsen, medan man byter ut det trasiga, annars förlorar man väl CMOS-inställningarna ! ?

Men då uppstår ju frågan: Varför har jag inte förlorat dem redan, om batteriet är dött ?

 

/Kalle

Standardinställningarna kommer ju finnas kvar så om du inte gjort några speciella inställningar så kommer du ju inte märka någon skillnad.

 

Sen har ju vissa lite mer moderna datorer extra backup batteri för bios och vissa kan nog skriva ned inställningarna till ett lite mer permanent minne. Så det är inte alls 100% att du blir av med inställningarna när batteriet går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardinställningarna kommer ju finnas kvar så om du inte gjort några speciella inställningar så kommer du ju inte märka någon skillnad.

 

Sen har ju vissa lite mer moderna datorer extra backup batteri för bios och vissa kan nog skriva ned inställningarna till ett lite mer permanent minne. Så det är inte alls 100% att du blir av med inställningarna när batteriet går.

Ja, för att nollställa BIOS-inställningarna behöver man ju ta ut batteriet i många minuter eller flytta på en bygel. Men viss kan det vara bra att skriva av (fota av) inställningarna innan batteribytet för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för att nollställa BIOS-inställningarna behöver man ju ta ut batteriet i många minuter eller flytta på en bygel. Men viss kan det vara bra att skriva av (fota av) inställningarna innan batteribytet för säkerhets skull.

Hur länge ska ett sådant batteri hålla, räknar man med ?

 

Är dessa knappbatterier uppladdningsbara, eller....?

 

Självklart kan de ju ha mer eller mindre kapacitet redan vid starten, eller att de är halvt utgångna vid köpet av dator eller moderkort.

Men jag har aldrig, så många datorer  jag ändå har ägt, behövt byta detta batteri någon gång

 

Lite underligt med tidvisningen dock;

 

I morse visade datorklockan på c:a 17:00 föregående dag. Men jag vet att jag hade datorn igång fram till kl 17:45 c;a. Den ska alltså ha "backat" 45 minuter, plus att den stannat. 

Verkar mer än skumt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en hel del som jag vill bli färdig med på datorn, innan jag plockar isär den och byter batteri, undrar jag om det finns någon metod att schemalägga en synkronisering varje gång som jag startar datorn.

Jag skulle vara nöjd med detta så länge

 

Men då misstänker jag att jag kommer tillbaka till att datorn inte synkroniserar med time.windows.com p g a att tidsgränsen överskrids...

 

Enligt Cecilia kan detta bero på något brandväggshinder, men jag vet faktiskt inte vilket namn det är på ett sådant program, för att kunna lägga till det och tillåta det i brandväggen (F-Secure).

Anti-virusprogrammet visar heller inga spår efter att ha förhindrat något försök med "time.windows.com" !

 

I Windows brandvägg, Tillåtna program finns heller ingenting att välja som påminner om "time.windows.com" !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en instruktion för hur man manuellt synkar tiden i Windows.

http://stackoverflow.com/questions/22862236/how-to-sync-windows-time-from-a-ntp-time-server-in-command

Hittade även ett program som jag ska prova i morgon, när jag kör igång avsedd dator:

 

http://www.andreas-software.com/program_timesync.php

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte time.windows.com för den är opålitlig utan något.nist.gov.

 

Jag hittar tips om att:

Öppna en port i brandväggen med portnummer 123 och UDP-protokollet.

Synkroniseringen kan misslyckas om det är alltför stor skillnad mellan datorklockan och verklig tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...