Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lampknapp med inbyggd LED?


.M

Rekommendera Poster

Jag har återigen fått en av mina ideér för att snoffsa till mitt hem. Denna gång är jag på jakt efter en lampknapp med inbyggd LED som visar om lampan är tänd eller inte.

 

Det kan verka lite baklänges, men bakgrunden är att lampknappen till badrummet sitter utanför och jag glömmer rätt ofta att stänga av lampan efter mig. Så jag tänkte om jag även har belysning i lampknappen så kommer den påminna mig.

 

Någon som råkar känna till en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Det borde rimligen finnas. Jag köpte för många år sedan en stickkontakt med brytare och LED som lyste när brytaren var påslagen. Den köpte jag hos Clas Ohlson och det var säkerligen runt sekelskiftet. Så kolla hos CO... de kan säkert hjälpa dig. Alt kolla hos Kjell. Eller hos kineserna på Ebay.   :thumbsup:

 

Det är nog inte så mycket som INTE är uppfunnet idag.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat har du på övriga strömställare?

Infällt eller utvändig?

Inte den blekaste!

 

Den ser ut precis som den knapp jag har redan i alla fall. Eftersom badrummet ska renoveras om några veckor så kanske jag ska passa på och se om dom kan byta ut knappen samtidigt.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömbrytare för nätspänning finns knappast med LED. Men med inbyggd glimlampa finns. De som Mikael63 refererar till är med glimlampa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glimlampa

Ja, precis.

Det jag ville nå fram med detta var att få ett enhetligt utseende (ja, det kan ju skilja lite i årsmodeller men).

 

OBS! Om man vill att lampan ska lysa samtidigt som den belysning strömställaren påverkar, vilket väl var avsikten här, behöver man ha en "Nolla" till brytaren.

Vill man att lampan ska lysa när det är släckt, vilket man vill ha när brytaren kan vara svår att se/hitta i mörkret behövs ingen nolla. Det är här glimlampan kommer till sin fulla rätt.

 

Men det är alltså en infälld strömställare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja påstå att om nolla behövs i ena fallet så lär det behövas i det andra med. I det här fallet hade jag valt Elko Plus med diodram. Även i detta fall krävs nolla. Istället för en diod i strömställaren är det en ram som sitter runt om. Väldigt effektfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle vilja påstå att om nolla behövs i ena fallet så lär det behövas i det andra med. 

 

Nej, det behövs ingen nolla om man vill att indikeringslampan ska lysa när badrumsbelysningen är släckt.

(Fast Ts vill nog i detta fall att det ska lysa en "varning" att man glömt släcka lyset.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...